En numera ovanlig typ...

Startat av Mikey, 10 april 2014, 20:49:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

... I form av Swedavias 050! :D

Volvo B7LA/Säffle tillverkades om jag ser rätt i 69 exemplar under åren 1999-2004, men försvann bort från vägarna rätt fort. Idag finns det bara två kvar i drift i landet, Swedavias 050 och 051 ute på Arlanda flygplats. Här är några bilder på den förstnämnda, tagna nu på kvällskvisten när dagens arbetspass led mot sitt slut:

När solen tackar för dagen så börjar även de solgula bussarna att bege sig hemåt:

Dörrsida, många dörrar är bra att ha på en flygplats:

Det är nog ganska svårt att ta miste på denna modell bakifrån: 

Och så lite inredningsbilder. Notera utgångsdörrar på båda sidor:

Förarplats:

Och så en sista bild på bussen innan den kör dagens sista metrar :)

joacimw

Veolia i GBG körde liknande bussar på linje 24 i många år. väldigt obekväma bussar om ja får säga va ja tycker.

Dom stod dessutom i några år vid Eketrägatan i Göteborg alldeles övergivna

Bussfanatikern

Citat från: joacimw skrivet 10 april 2014, 21:03:56 PM
Veolia i GBG körde liknande bussar på linje 24 i många år. väldigt obekväma bussar om ja får säga va ja tycker.

Dom stod dessutom i några år vid Eketrägatan i Göteborg alldeles övergivna

Det stämmer och det var nio stycken men dom rullade även i Partille när Veolia körde trafiken där. Dessa såldes dock 2008 och ersattes av B9S. Dåvarande Swebus hade också sådana bussar i Göteborg som dom körde med på Hisingen och i centrum.
Dom två bussar som stod avställda på Eketrägatan i 1,5 år flyttades till Göteborg ifrån Eskilstuna för trafiken på linje 24 under det sista året som Veolia körde den.

Ersa

När de gick, så gick de rätt bra. Tysta tack vare bakmotor, gott om kraft i motorerna och inga större bekymmer med antispinnsystemet (som första generationens Scania OmniCity-led tyvärr hade). Nobina 5252 var en individ som oftast fungerade bra.
Men helhetsmässigt vara modellens nackdelar dessvärre långt fler än fördelarna. När de blev några år gamla flög det upp luckor lite här och var, bromsarna kunde vara svåra att hantera och så favoritfelet att glykol rann ner från ett värmeelement som satt bakom förarens huvud, och både komradions högtalare och förarjackan på galgen dränktes av glykol. Om de ens gick vill säga. Många behagade att helt sonika lägga av mitt på linjen.

Vi kommer sannolikt aldrig att se en B7LA eller B10LA i körbart skick hos SvOF eller SSS.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 11 april 2014, 01:23:24 AM
Vi kommer sannolikt aldrig att se en B7LA eller B10LA i körbart skick hos SvOF eller SSS.

Jasså, det säger du? Jag trodde att dessa var de allra mest åtråvärda bussarna, i och med att de var Volvos första låggolvsbussar, och utvecklade och byggda i Sverige. Och i och med att det ibland sägs att Säfflebussar från 2002 och framåt inte var så bra, så borde ju dessa som är byggda i slutet av 2001 vara bland de sista "riktiga" och välbyggda bussarna ;)

S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 11 april 2014, 01:23:24 AM
När de gick, så gick de rätt bra. Tysta tack vare bakmotor, gott om kraft i motorerna och inga större bekymmer med antispinnsystemet (som första generationens Scania OmniCity-led tyvärr hade). Nobina 5252 var en individ som oftast fungerade bra.
Men helhetsmässigt vara modellens nackdelar dessvärre långt fler än fördelarna. När de blev några år gamla flög det upp luckor lite här och var, bromsarna kunde vara svåra att hantera och så favoritfelet att glykol rann ner från ett värmeelement som satt bakom förarens huvud, och både komradions högtalare och förarjackan på galgen dränktes av glykol. Om de ens gick vill säga. Många behagade att helt sonika lägga av mitt på linjen.

Jag åkte en hel del med sådana bussar. De gick mycket riktigt på linje 240 (som var linje 24 ett antal år pga att trafiken var interkommunal). Jag minns de första B7LA och åkte med dem när de kom till Göteborg. De tillhörde Swebus och gick på linje 240 Göteborg NE till L Varholmen.  Jag tyckte nog att de hade högt motorljud. Ju längre bak man satt hördes motorerna.
Under kvällsåren så åkte jag även med Veolias B7LA på linje 240. Trots allt började det med en buss med låggolv och Säffle och en motor baktill som var på 9,6 l ,dvs B10L. Första bussen gick på linje Götaplatsen och GA Torg. Jag tror den gick hela linje 40. Tvåaxliga B10L köpte GSAB/Göteborgs kommun in från Odense. Swebus hade B10L och senare varianten B7L. Men gasdrivna bussar hade 10 (9,6) l motor. Första exemplar av ledbussen gick i samband med idrottsarangemang sommaren 1995. Användes huvudsakligen av GSAB men även Swebus lånade denna av Volvo Buss. Jag vet inte vilket eftermäle dessa bussar får.(7)5000 kallades den ibland i detta samarbete Volvo Bussar och Säffle Karosseri. Det är svårt att konstruera en buss med tilljhörande kaross som passar alla. Och skall alla ffå sin berörda del så blir fordonet inte så bra. Några av Swebus exemplar blev inte långlivade.

Bussfanatikern

Jag vet att minst åtta Volvo B7LA såldes till Ungern varav sex usprungligen var här ifrån Göteborg och två ifrån Helsingborg.