Skånetrafikens linje 506 ska läggas ned!

Startat av ichessy, 10 april 2014, 10:52:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

I med att det långa, riktig långa tunnelprojektet genom Hallandsåsen som beräknas bli klar år 2015 så ska man i och med det lägga ner/dra in linje 506 på sträckan Båstad-Ängelholm och öppna en pågatågstation i Förslöv. Den planerade Indragning av linje 506 har även väckt starka reaktioner hos invånarna på Bjärehalvön och även mot de "styrande" samt även mot Skånetrafiken. Den planerade Pågatågstationen i Förslöv skulle man planera lägga i centrum (vid nuvarande spåret) istället efter tunnelmynningen. Men nu efter röstning i kommunfullmäktige så vill Alliansen lägga stationen efter tunnelmynningen. Då riskerar Grevie sin pågatågstation. Och fråga är ju, vore det inte smartare att lägga stationen i centrala Förslöv så att pågatågen kan vända där utan att bli störd av annan tågtrafik?

Länk: http://hd.se/bastad/2014/03/18/skanetrafiken-ersatter-dagens-med/  (indragning av linje 506)

Länk: http://hd.se/bastad/2014/03/12/grevie-missar-pagataget/                    (placeringen av pågatågstationen)

Linje 506 är en av de populäraste linjerna i Skånetrafiken: http://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/506-oekar-mest-bland-skaanes-populaeraste-regionbusslinjer-808675

Det var inte för länge sedan Skånetrafiken lade ner den populära linje 523 (december 2011) som trafikerade Torekov-Ängelholm via Rammsjö, Förslöv, Vejbystrand (längs orterna vid kusten, som blev av med sin kollektivtrafik). Linje 523 band ihop orterna och gav snabba kommunikationer mellan dessa och hade ganska högt resande, trots sina 7 avgångar på vardagar och 2 avgångar under helger (i vadera riktning).

Idag går det inte åka buss mellan Förslöv-Vejbystrand  >:(, vilket många utnyttjade (även jag) när möjligheten fanns. Skånetrafiken gjorde år 2008 också en annan "onödig grej" genom att handikappanpassade flera busshållplatser längs linje 523 sträckning (genom att ge väderskydd m.m) då man 3 år efter det lägger ner linjen och "vips" så blir hållplatserna nya utrustning "värdelösa". Man kan säga att det inte är så långsiktig planering ;D. Ungdomar och äldre glöms ibland bort vid linjenedläggning, de som inte har bil. De blir ju problem när de ska till skola, gymnasium eller träffar.

Länk: http://hd.se/bastad/2012/03/18/namnlistor-for-att-bussen-ska-till/

Historik kring Busstrafiken på Bjärehalvön:

Sedan år 2006 har man lagt ner följande linjer:
Ske 9 (på sträckan Båstad-Ängelholm och Hässleholm-Kristianstad),
Ske 12 helt (som var expressbusslinje mellan Båstad och Helsingborg.

Vid år 2010 så lades linje 513 ner och ersattes med en förlängning av linje
506 Båstad-Helsingborg (fast gav en mycket längre restid jämfört med linje SKe 12, då den gick efter Ängelholm via motorvägen mot Helsingborg).

Linje 523 läggs i december 2011 (Torekov-Rammsjö-Förslöv-Vejbystrand-Ängelholm)
Linje 524 läggs ner i december 2011 (Torekov–Hov– Västra Karup–Förslöv) och ersätts med en ny busslinje 505 på sträckan Torekov-Hov-Västra Karup-Grevie
Linje 525 olika delsträckor mellan Torekov-Båstad läggs ned. Boarp blir helt utan busstrafik och det drabbar butikerna där.

Ett minne finns kvar av hållplatsen och det hittar ni på google street wiew:
Länk: https://www.google.se/maps/@56.435729,12.790249,3a,75y,21.03h,88.02t/data=!3m4!1e1!3m2!1sorLDPqm_k0cBuHwxDIxKcA!2e0

En översikt hur busstrafiken såg ut innan 2011 på bjärehalvön, på sida 3

Länk:   http://www.bastad.se/Documents/Kommun%20och%20samh%C3%A4lle/Bygga%20och%20bo/Planarbete/Del%20II%20tematiska%20kapitel/Tematisk%20kapitel/13_Trafik.pdf
Software Developer

mittlinje

Citat från: ichessy skrivet 10 april 2014, 10:52:48 AM

Vid år 2010 så lades linje 513 ner och ersattes med en förlängning av linje
506 Båstad-Helsingborg (fast gav en mycket längre restid jämfört med linje SKe 12, då den gick efter Ängelholm via motorvägen mot Helsingborg).


Lite sanning med modifikation. Tanken var väl att när man kom från Bjärehalvön att man skulle byta till Pågatåg mellan Ängelholm-Helsingborg, såvida man inte skulle till Väla. Men där körde inte SkE 12 ;-)  Så den totala restiden från Bjäre till Helsingborg blev väl inte mycket längre p g a att 506 ersatte SkE 12.

ichessy

Citat från: mittlinje skrivet 11 april 2014, 06:41:31 AM
Lite sanning med modifikation. Tanken var väl att när man kom från Bjärehalvön att man skulle byta till Pågatåg mellan Ängelholm-Helsingborg, såvida man inte skulle till Väla. Men där körde inte SkE 12 ;-)  Så den totala restiden från Bjäre till Helsingborg blev väl inte mycket längre p g a att 506 ersatte SkE 12.

Restiden är "mycket" längre med all stopp förbi strövelstorp osv. Sedan man skärt ner inom Skånetrafikens budget sedan 2006 och är anledningar till flera linjenedläggningar för även de populära linjer som Ske 12, 523 och 525 (som drogs in på sträckan Torekov-Båstad). Nu går det ej åka direkt mellan Torekov och Båstad, vilket många utnyttjade. Folk får ju på flera ställen och på västra bjärehalvön inte tillgång till buss längre.

Att man lade ner linje 523 är jag väldig kritisk till. Den var "otroligt" välutnyttjad och gick längs bjärekusten, men ändå så lägger man ner den och ungdomar, äldre kan inte ta sig därifrån. Skånetrafiken har gjort ett misstag kring detta och slösat med resurser då man har installerat väderskydd m.m och handikappsanpassat hållplatser längs linje 523 sträckning och sedan lägger man bara ner linjen år 2011. Flera hållplatser trafikeras inte av andra linjer, som till exempel Rammsjö.
Software Developer

mittlinje

Nej, restiden är inte "mycket" längre, tanken är och kommer att bli framöver att man skall byta till tåg där det är möjligt. Alltså i dagsläget Ängelholm och då slipper du Strövelstorp. Att sedan övriga smålinjer är indragna är för mig också en gåta när man inte tycks ersätta dem på ett lämpligt sätt.

ichessy

Citat från: mittlinje skrivet 22 april 2014, 13:08:47 PM
..... Att sedan övriga smålinjer är indragna är för mig också en gåta när man inte tycks ersätta dem på ett lämpligt sätt.

Det är det jag är kritisk till, dvs att Skånetrafiken lagt ner linjer som 523, 524 och 525 (delsträckan Torekov-Båstad) som har varit populära och bara ersatt med en linje, dvs 505 som inte går via bjärekusten eller Rammsjö där många bor och knyter inte ihop flera orter som linje 523 gjorde.

De borde återgå till det gamla busslinjenätet och turtätheten blir inte sämre, utan snara bättre då fler alternativ finns att välja på.
Tidigare kunde till exempel:

Skolungdomar från Förslöv skola ta sig därifrån till Hov, direkt utan byte (med linje 524) medans de som skulle till Rammsjö, Torekov, Vejbystrand eller någonstans längs bjärekusten tog linje 523 direkt (utan byte), från Förslövs ica. Det resulterar uppdelningar av skolungdomarna som ska hem (och inte massor av krångliga bussbyten), då andra linjer finns att välja, som det fanns fram till december 2011. Det blev inte lika fullt på bussen och alla linjerna var välutnyttjad, särskilt 523 som var mycket populär och hade många dagliga resenärer då linjen trafikerade många orter och knöt ihop dessa i ett samband.

Nu är det proppfullt på bussarna, då de bara finns en linje från Förslöv dvs 506. Som flera tar till Grevie, för att byta där till 505 och de andra fortsätter till Båstad.
Software Developer

Jo

Ja det här är ju ett tydligt resultat av lobbning från tågmaffian bara för att man ska lägga ner busslinjer och köra tåg istället. Här försöker man med tidtabellsmetoden tvinga över folk till tåget istället trots att det för samhället varit billigare att köra buss och kunderna dessutom haft närmare till hållplatserna än stationerna.

Förutom detta är är tågen oftare senare och inställda, av den anledningen måste man välja tåget istället.

ichessy

Citat från: Jo skrivet 28 april 2014, 21:14:18 PM
Ja det här är ju ett tydligt resultat av lobbning från tågmaffian bara för att man ska lägga ner busslinjer och köra tåg istället. Här försöker man med tidtabellsmetoden tvinga över folk till tåget istället trots att det för samhället varit billigare att köra buss och kunderna dessutom haft närmare till hållplatserna än stationerna.

Förutom detta är är tågen oftare senare och inställda, av den anledningen måste man välja tåget istället.

Fler får tillgång till buss en tåg, särskilt unga och äldre, ute på byggden.
Software Developer

ichessy

Citat från: Jo skrivet 28 april 2014, 21:14:18 PM
Ja det här är ju ett tydligt resultat av lobbning från tågmaffian bara för att man ska lägga ner busslinjer och köra tåg istället. Här försöker man med tidtabellsmetoden tvinga över folk till tåget istället trots att det för samhället varit billigare att köra buss och kunderna dessutom haft närmare till hållplatserna än stationerna.

Förutom detta är är tågen oftare senare och inställda, av den anledningen måste man välja tåget istället.

https://www.facebook.com/ssubastad/posts/10201590126933503

Socialdemokraterna vill stoppa denna nedskärning inom busstrafiken, vilket jag tycker är bra. Det fanns ju typ 7 busslinjer år 2007 på Bjärehalvön (linje ske 9, ske 12, 513, 523, 524 och 525) och minskade av turer på linjerna samt förkortning av ske 9 började i december 2007 och nedläggningen har fortsatt till december 2011. Nu finns ej linje 12 (ske), 513 (linjenummerändring till 506), 523, 524 och 525 (endast skolinje) kvar. Jag antar då  att skatteintäkterna till busstrafiken minskade (då man sänkte skatterna inom en del områden tex inom kapital, arbetsgivaravgiften m.m). Så det skulle inte var konstigt att allt färre pengar går till busstrafiken, då fler nedläggningar av linjer har gjorts (även av linjer som varit populära som tex 523 (har haft högt resandeantal).   

Tycker verkligen att Skånetrafiken (och de styrande) ska känna skam över att de lagt ner linje 523, som hade högt resandeantal. Den linjen hade jag inte i tanken alls att den skulle lägga ner eftersom den var mycket välutnyttjad och nådde de boende längs bjärekusten. Den linjen måste de verkligen återinföra igen och det tycker nästan alla på bjärehalvön. PS: Den lades inte ner pga lågt resandeantal, utan pga av ett stort underskott i Skånetrafikens budget.
Software Developer

ichessy

Ursäkta om jag tar upp denna tråd igen 8):

Nu lovar däremot Moderaterna i Båstad att rädda linje 506 (då det verkar bli en lokal valfråga). Chansen är nu stor att den inte kommer läggas ner!

http://hd.se/bastad/2014/07/18/m-lovar-radda-buss-506-i-bastad/
Software Developer