Huvudmeny

Cykelöverfart

Startat av Jan I Nilsson, 07 april 2014, 21:04:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan I Nilsson

Diagonal cykelöverfart i Malmö, finns det fler liknande i landet? ;)

Cyklisten

Känner inte riktigt igen, är det Lundavägen, men då i Arlöv?

Walter

Citat från: Cyklisten skrivet 07 april 2014, 23:31:29 PM
Känner inte riktigt igen, är det Lundavägen, men då i Arlöv?

Om vi är i korsningen utanför Netonnet är vi fortfarande i Malmö Stad. Gränsen mot Burlövs kommun går efter bussdepån längre fram på samma väg. Men jag känner inte heller igen mig riktigt i bilden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan I Nilsson

Det är korsningen Lundavägen/ Ågatan i Malmö. Det är en del av den så kallade cykelmotorvägen mellan Malmö-Lund.
Gränsen mellan Malmö/Arlöv utgörs av Karolinaån ca.500 meter längre norrut. ;)

Freke

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 07 april 2014, 21:04:36 PM

Diagonal cykelöverfart i Malmö, finns det fler liknande i landet? ;)

I Skellefteå, korsningen Lasarettsvägen/Järnvägsleden, finns en signalerad diagonal cykelöverfart byggd omkring 1990. Den lär vara Sveriges första. I korsningen Nygatan/Fältjägarvägen finns en liknande variant där cykelbanan går diagonalt genom en rondell.

Skickat från min GT-I9001 via Tapatalk 2

Taunusch

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 08 april 2014, 12:18:51 PM
Det är korsningen Lundavägen/ Ågatan i Malmö. Det är en del av den så kallade cykelmotorvägen mellan Malmö-Lund.

Jag trodde cykelmotorvägarna skulle vara rännor där cyklisterna kunde blåsa på i 30 km/h separerade från övriga trafikantgrupper. I de fall de skulle korsa körbanor trodde jag i min enfald att de skulle vara upphöjda....

BSB101

Cykelmotorvägar är bara ett modeord som i Sverige betyder något breddare cykelvägar i bästa fall. Fortfarande skall dock alla typer av cyklister i alla hastighetsintervall samsas på samma bana. Juridiskt korrekta enkelriktade cykelvägar saknas även det i stor utsträckning.