Stockholmshistorik

Startat av Bussterminalen, 07 april 2014, 15:42:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussterminalen

Hej!
Har ni tips om var man hittar historik om (alla?) våra busslinjer?
I Västerort så har vi t.ex. linje 118 som i begynnelsen gick mellan Vällingby och Bromsten om jag förstått det rätt. När var det här och vad fanns före 118 om det fanns något? När förlängdes den? Osv osv.
Jag googlade lite. På Wikipedia nämns just 118, att den passerar Nälsta, men inget om historiken. Här om Spånga station och dess linjer http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5nga_station
Sen fastnade jag i lite otrevlig läsning om busshändelser. Ni vet, man klickar vidare, vidare och vidare. Till slut har man hamnat på någon hemsida som handlar om insekter och deras fortlevnad där en miljökämpe vill förbjuda vindrutor eftersom så många insekter dör i trafiken. :-)

Eller sitter ni inne på den kunskapen och vill dela med er så kan man skapa en samlingstråd, denna kanske, eller skapa en tråd per trafikområde.
Eller så skapar du detta på din hemsida och länkar härifrån. =) Kanske finns informationen jag söker redan här på sidan?

Vad komplicerat det blev nu... Känner att det här inlägget riskerar att hamna i papperskorgen om jag inte slutar snart. =)
Ok, prio för min del: historik om Västerorts- och Nackatrafiken.

Tackar ödmjukast i förhand.

Bussterminalen

Haha, papperskorgen då.   :D

Nico

Det behöver inte hamna i papperskorgen, men det är en mycket omfattande fråga du ställt och ingen har alla svar. I synnerhet inte på studs. Istället sitter många på vissa pusselbitar och det tar ibland även tid innan svar inkommer då alla inte sitter och lusläser forumen. En del pusselbitar får man nog även ta reda på själv genom att gräva på olika håll, t.ex. hos Spårvägsmuseum.

För min del kan jag tipsa om den eminenta sidan »Trafikminnen« som ställts samman av "Max" som är en av medlemmarna här på Bussnack. Sidan är numera överlämnad till ovan nämnda Spårvägsmuseum som håller den öppen. Många medlemmar sitter som sagt sedan på väldigt mycket egen information baserad på många års tjänst, men det skulle sannolikt vara ett hästjobb att försöka att få ned allt på pränt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Spårvägsmuseets sajt innehåller bl a en mängd linjekartor från olika år som är högupplösta och kan detaljstuderas. Där kan man få svar på mycket.
Trådbussarnas linjenät är väl dokumenterat i böcker från TNF, och vi får hoppas att motsvarande kommer om motorbusstrafiken också, vilket isåfall blir ett mastodontverk.

Bussterminalen

Mja...
Nu tänkte inte jag att en enskild person skulle radda upp hela trafiken. =)

Jag har varit på Spårvagnsmuseet ett par gånger, men mest för att se gamla fordon.
Nästa besök får väl bli att kika efter linjer där. =)

Tittade faktiskt runt på sidan och hittade Trafikminnen som Nico nämnde och som delvis handlar om Västerort, kul läsning. (Hann hitta den innan jag läste mrxgbus inlägg, men tack, och tack också Björn.) =)
Som du sa Nico, (tack) många pusselbitar, det här var en. Och det var just någonstans att börja som jag också bl.a. eftersökte.
Kul med historien om Bertil från Brommahallen, min gamla arbetsplats.

Sen måste jag också säga att när jag har letat efter gamla bilder eller uppgifter på nätet så har jag som oftast länkats hit. Därför kändes det naturligt att ställa frågan här - och nu har jag kommit så här långt. Kul med folk som engagerar sej i sin egen nisch. Jag har också en, men det tar vi inte här.

Så det gäller att leta på rätt platser.
Så enkelt. =)

Trevlig helg!

Peter Rost

Jag har ett svagt minne av att linje 118 förlängdes från Bromsten till Hallonbergen via Rissne, i samband med förgreningen av blå linjen, Västra skogen - Hjulsta i augusti 1985. (Med viss reservation, dock. ;))

/Peter