Swebus 4009, 4011 och 4009-4011 [ 3 bilder ]

Startat av Jeppe Hagelbäck, 11 november 2007, 20:42:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jeppe Hagelbäck

Tre, numera historiska bilder. (Speciellt för Bussmicke  :) )

scaniaolsson

Gick alla dessa vagnarna på export.

Vet att dom första kom 1995 och det var 3696-3703
Dessa följdes sedan upp av 4008-4015 (?)

Man har åkt mååååånga turer med dessa under deras tid i Helsingborg.

Under 1996-99 åkte man i princip dagligen med stadstrafiken då man bodde i norra stadsdelarna och gick på Rönnowska Skolan.

Vagnarna på linje 1 & 8 kunde mycket väl var som sardinburkar i rusningstid på morgonen.
Från GA Torg och ner till Rönnowska var det på morgonturerna nästan garanti på ståplats.

Tyvärr rörde man inte om linjerna förrän augusti 99.
Före omläggningen var det linje 2 som gick upp mot Dalhem och då fick man byta buss för att komma fram. Men efter omläggningen var det plötsligt linje 1 som gick till Dalhem men då var gymnasietiden sedan ett par månader ett minne blott.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Walter

Kul bilder på en nu alltmer sällsynt vagntyp (förutom på Busmarket  och i huvudstaden då)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jeppe Hagelbäck

Citat från: scaniaolsson skrivet 11 november 2007, 21:10:29 PM
Gick alla dessa vagnarna på export.

Vet att dom första kom 1995 och det var 3696-3703
Dessa följdes sedan upp av 4008-4015 (?)

Man har åkt mååååånga turer med dessa under deras tid i Helsingborg.

Under 1996-99 åkte man i princip dagligen med stadstrafiken då man bodde i norra stadsdelarna och gick på Rönnowska Skolan.

Vagnarna på linje 1 & 8 kunde mycket väl var som sardinburkar i rusningstid på morgonen.
Från GA Torg och ner till Rönnowska var det på morgonturerna nästan garanti på ståplats.

Tyvärr rörde man inte om linjerna förrän augusti 99.
Före omläggningen var det linje 2 som gick upp mot Dalhem och då fick man byta buss för att komma fram. Men efter omläggningen var det plötsligt linje 1 som gick till Dalhem men då var gymnasietiden sedan ett par månader ett minne blott.

Mvh
Scaniaolsson

Alla gick på export via Busmarket.
En del (om inte alla) byggdes om till dieseldrift innan export.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Walter skrivet 11 november 2007, 21:15:30 PM
Kul bilder på en nu alltmer sällsynt vagntyp (förutom på Busmarket  och i huvudstaden då)

Tack!

Bussmicke

He he, tack för den.
jag har ganska gott om Helsingborgsblder vilket inbegriper nämnda vagntyp som ännu inte finns på hemmsidan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 11 november 2007, 22:20:35 PM
He he, tack för den.
jag har ganska gott om Helsingborgsblder vilket inbegriper nämnda vagntyp som ännu inte finns på hemmsidan.

Vad väntar du på?  ;D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Jag väntar på andra bilder som har högre prioritet..
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Vad kan ha högre prioritet än Maxci ;) tänk på Verspieder... och alla vi andra som älskar dessa bussar ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.