En till ledbuss i SSS samlingar

Startat av Karsten, 05 april 2014, 22:15:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

F4:ans båda halvor förenas åter alltså. Blir intressant att se!

Mr G

Fast det viskas i kulisserna att det fanns en falang på årsmötet som inte ville att SSS skulle ta emot nämnda fordonshalvor. Vilka bevekelsegrunder man hade för det vet jag inte riktigt, inte heller hur stor falangen var eller om det krävdes att beslutet måste gå till votering innan det avgjordes.
吉先生

Ted Selander

Citat från: Mr G skrivet 06 april 2014, 14:21:27 PM
Fast det viskas i kulisserna att det fanns en falang på årsmötet som inte ville att SSS skulle ta emot nämnda fordonshalvor. Vilka bevekelsegrunder man hade för det vet jag inte riktigt, inte heller hur stor falangen var eller om det krävdes att beslutet måste gå till votering innan det avgjordes.
Beslutet föregicks av en debatt, med flertalet inlägg som var för styrelsen förslag att införliva F4:an i samlingarna (igen). Det begärdes votering, dock röstade ingen emot, vare sig muntligt eller då handuppräkning begärdes. De tveksamma pekade på bussen skick (fullt renoverbar) och möjligheten att förvara den i det korta perspektivet. Åtminstone en positiv röst utlovade ekonomisk hjälp till att få bussen presentabel för att kunna visas upp.

Björn Forslund

Har man bara plats att förvara den inomhus är den sevärd som den är. Om den går att renovera kanske det sker någon gång i framtiden, men huvudsaken är ju att relikerna bevaras för framtiden. Ett imponerande ekipage!

Railmaster

Bussen har stått inomhus senaste året och det är ironiskt nog första gången den gjort det sedan 1950!

Björn Forslund

Citat från: Railmaster skrivet 06 april 2014, 22:54:25 PM
Bussen har stått inomhus senaste året och det är ironiskt nog första gången den gjort det sedan 1950!

Men den bakre delen står väl fortfarande ute på fyndplatsen? Eller har den blivit hämtad redan?

Railmaster

Björn Forslund

Citat från: Railmaster skrivet 07 april 2014, 01:35:48 AM
Nej den är inte hämtad ännu.

Får bli ett besök i Mkp när båda delarna finns på plats. Denna historiska artefakt är iaf  ett bättre utgångsläget än Flygvapenmuseets nytillverkade  Capronibombarmockup. Kanske kan man primärt få till en åtminstone snygg om än icke körbar F4.

saurer

Jag kan förstå att man hade vissa invändningar mot att ta reda  på ,som Ordf säger relikerna
med tanke på utrymme etc,men det är viktigt för framtiden att bevara dessa kulturföremål om än lite stora ,kanske om några år så kommer fordonshistoria in i Kulturens finrum ,och vi entusiaster kan få resurser att restaurera  dessa klenoder

Är det någon som vet hur det är i Italien ,med Alfa Romeo bussar från denna tid

Björn Forslund

Citat från: saurer skrivet 07 april 2014, 11:20:49 AM
Jag kan förstå att man hade vissa invändningar mot att ta reda  på ,som Ordf säger relikerna
med tanke på utrymme etc,men det är viktigt för framtiden att bevara dessa kulturföremål om än lite stora ,kanske om några år så kommer fordonshistoria in i Kulturens finrum ,och vi entusiaster kan få resurser att restaurera  dessa klenoder

Är det någon som vet hur det är i Italien ,med Alfa Romeo bussar från denna tid

Det finns någon enstaka liknande bevarad i Italien, men just den typen Stockholm hade med led o fyra axlar var visst unika.

Railmaster

Det finns två Alfa-Romeo trådbussar i hela världen varav detta är den enda ledvagnen. Så nog är den värd att bevara, och den är nog i väldigt gott skick för den har ju knappt rullat någonting! ;D

BengaB40

Hej! Hela den här historien om Alfa-Romeon låter som ett sant mirakel! Hoppas man hinner få se den, i vilket skick den än må vara, innan man lägger näsan i vädret!  Hälsn. BengaB40

Ingwar Åfeldt

Citat från: BengaB40 skrivet 07 april 2014, 19:45:54 PM
Hej! Hela den här historien om Alfa-Romeon låter som ett sant mirakel! Hoppas man hinner få se den, i vilket skick den än må vara, innan man lägger näsan i vädret!  Hälsn. BengaB40

Samma här. Jag har faktiskt vissa minnen av att åka med dessa trådbussar på linje 98 i min grönaste ungdom. Kommer ihåg att jag var mest förundrad över förarens placering. De korgflätade sätena kommer jag också ihåg.

M v h
Ingwar

LYR

Jag gläder mig verkligen - bussen gjorde stort intryck på mig, då den sågs passera på Hornsgatan med sin långa, ledade kaross
och i avvikande röd-brun färgsättning jämfört med Scania-Vabisarna.
Korgstolarna gav interiören en känsla av sydliga, exotiska trakter.
Jag har visat bilden här tidigare (-ursäkta reprisen)...men har bara denna, som jag som 11-åring plåtade med min första kamera (för 18 kronor på NUMA).
Bilden togs givetvis från från Katarinahissen.

/LYR