Stora förändringar 5 april 1964

Startat av Gunnar D, 05 april 2014, 07:50:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Ett Aspudden utan spårvagn! H22 Capitol på linje 13 den 5 april 1964 innan trafiken på T-bana 2 kommit igång.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 05 april 2014, 07:50:04 AM
Ett Aspudden utan spårvagn! H22 Capitol på linje 13 den 5 april 1964 innan trafiken på T-bana 2 kommit igång.

Mvh Gunnar
Wow!
Lades spårvagnstrafiken ned, innan T-banetrafiken kommit igång?
Är det fråga om några timmar, innan invigning av "Bana 2" ska ske?

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 05 april 2014, 09:15:44 AM
Wow!
Lades spårvagnstrafiken ned, innan T-banetrafiken kommit igång?
Är det fråga om några timmar, innan invigning av "Bana 2" ska ske?

HJP

Det var väl så att fr.o.m. morgontrafikens början söndagen 5 april 1964 till den ordinarie T-banetrafiken kommit igång mitt på dagen kördes ersättningstrafik med bussar: Linje 13 Slussen-Örnsberg, linje 140 Slussen-Fruängen och 141 Slussen-Västertorp, tror jag.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 05 april 2014, 17:34:50 PM
Det var väl så att fr.o.m. morgontrafikens början söndagen 5 april 1964 till den ordinarie T-banetrafiken kommit igång mitt på dagen kördes ersättningstrafik med bussar: Linje 13 Slussen-Örnsberg, linje 140 Slussen-Fruängen och 141 Slussen-Västertorp, tror jag.

/Gunnar
Tack!
Vi var några som resonerade om detta, på 50-årsjubileet för Röda linjen, på Liljeholmens T-banestation, i dag. Vi kom fram till samma sak, så det stämmer nog.

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 05 april 2014, 18:37:25 PM
Tack!
Vi var några som resonerade om detta, på 50-årsjubileet för Röda linjen, på Liljeholmens T-banestation, i dag. Vi kom fram till samma sak, så det stämmer nog.

HJP

Önskat att jag varit där också men jag var ju förstås med för 50 år sedan! För att få ett grepp om tidsrymden så är det samma tidsavstånd som från då (1964) till innan Första Världskriget!

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 05 april 2014, 20:56:24 PM
Önskat att jag varit där också men jag var ju förstås med för 50 år sedan! För att få ett grepp om tidsrymden så är det samma tidsavstånd som från då (1964) till innan Första Världskriget!

/Gunnar

Samma här, jag fick avsluta min karriär som V2-konduktör redan i september 1963 då jag åkte in i lumpen. När spårvagnslinje 14 lades ned satt jag inne i ett berg och kollade radarskärmar för att se var den lede fi fanns någonstans. Det var rätt mycket aktiviteter över Östersjön på den tiden. Inget världskrig (tack och lov) men ett kallt krig.

M v h
Ingwar

Gunnar D

En till bild från 5 april 1964: H24 på ersättningslinje 140 vid Årstadal.

Mvh Gunnar

Mr G

När linje 11 öppnades till Vällingby behöll man de gamla busslinjerna i två veckor innan anslutningsnätet infördes för att vara säker på att allt skulle fungera tillfredsställande.

När t-bana 2 invigdes stängdes det gamla bussnätet av innan t-banan var i bruk, och det blev en förmiddag med endast busstrafik. Det var väl en sak för busslinjerna 13, 140 och 141 att på lördagen ta hand om passagerarna från linje 14 och 16.
Men här blev det ju också frågan om att ta över sex rätt hårt trafikerade busslinjer ytterligare. Nu var det förstås söndag förmiddag och inte så intensiv trafik, men ändå.

Jag har tidigare inte funderat så mycket på trafiken den här morgonen, men när jag ser den här bilden kan jag förstå att just Årstadals hållplats blev en extra viktig knutpunkt den morgonen.
吉先生

Mr H

Fast på lördagen gick väl spårvägslinjerna 14 och 16 och inte de tre busslinjerna? Sista 16:on gick väl i sönderslaget skick från Mälarhöjden cirka kl 0330 på söndagsmorgonen? Hur som helst det kommer jag ihåg som en miss vid Liljeholmen faktiskt söndagen för 50 år sedan att folk sprang som yra höns och letade efter linjerna 13, 140 och 141. De gick ju inte från terminalen utan vid Årstadal. En stor info.skylt hade inte varit i vägen där!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 06 april 2014, 13:28:47 PM
Fast på lördagen gick väl spårvägslinjerna 14 och 16 och inte de tre busslinjerna? Sista 16:on gick väl i sönderslaget skick från Mälarhöjden cirka kl 0330 på söndagsmorgonen?

Lördag 4 april 1964 gick linje 16 som vanligt och linje 14 gick Fridhemsplan-Svandammsplan där busslinje 140 mot Fruängen och 141 mot Västertorp anslöt.

Vilka vagnar gick på sista turen på linje 16?

/Gunnar

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 06 april 2014, 13:28:47 PM
Fast på lördagen gick väl spårvägslinjerna 14 och 16 och inte de tre busslinjerna?
Mr H

Ja det har du förstås alldeles rätt i. Lördagen var som vilken trafikdag som helst, förutom yttersta stumpen på linje 14 som ersattes av just busslinjerna 140 och 141. Sen på söndagen förlängdes de till Södermalmstorg tillsammans med den för dagen nyinrättade busslinje 13, vilken ersatte nästan hela spårvägslinje 16. Minns jag rätt gick linje 13 endast till Örnsberg. Fast bevisligen har jag kommit ihåg fel tidigare.  :(
吉先生

Mr H

Hittade omläggningshäftet. Linjerna 13, 140 och 141 har tydligen gått i 15-minuterstrafik vardera fram till kl 13 på söndagen.

Mr H