Nytt förslag om järnvägstrafik till Norrtälje

Startat av Andreas91, 04 april 2014, 10:59:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2441711-krav-pa-normalsparig-jarnvag-till-norrtalje

Min syn på förslaget: På ett sätt ett mycket bra och trevligt förslag (persontågstrafikens återkomst till Norrtälje). Själva idén kring denna järnväg förstår jag dock inte alls. Normalspår (1435mm) är givetvis bra, då övriga statliga nätet använder den spårvidden.

Om jag tolkar artikeln rätt, skall dagens Kårstagren på RB breddas (till Täby C?) - men varken Näsbypark- eller Österskärlinjen.. Vill man bredda, får man väl ta och bredda HELA Roslagsbanan, och inte bara ena grenen! En ny förbindelse till Uppsala vore inte fel. Genomgående tåg Sthlm/Norrtälje - Rimbo - Uppsala (ex. normalspår) och Lennakatten kan förlängas från Faringe till åtminstone Rimbo. Förbindelse från Rimbo till Gävle via Hallstavik kanske också är något?

Vad har ni andra för ev. synpunkter?

Ersa

Märkligt. Trots att alla förslag att förlänga smalspåret till Rimbo anses för dyra, så kommer det ständigt olika förslag om normalspår till Norrtälje, först via Åkersberga och nu via Kårsta-Rimbo.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2014, 11:45:44 AM
Märkligt. Trots att alla förslag att förlänga smalspåret till Rimbo anses för dyra, så kommer det ständigt olika förslag om normalspår till Norrtälje, först via Åkersberga och nu via Kårsta-Rimbo.

Det finns kanske inte tillräckligt underlag i form av trafikanter för att förlänga enbart till Rimbo? Det togs ju beslut om detta för länge sedan, men det blev inget verkställt.
Tror mera på en helt ny järnväg direkt mot Norrtälje isåfall. Normalspår eller smalspår. Det går att köra fortare på smalspår också bara man bygger en bana anpassad för detta.

Ersa

I debatten handlar det uteslutande om pengar, pengar och pengar. Pengar som man ibland börjar fundera på om det står någon tjänsteman och konfiskerar vid kommungränsen, oavsett om det är lanstingspengar eller statliga pengar.

Det är därför förslagen om normalspår Solna-Åkersberga-Berghamra-Norrtälje samt det senaste förslaget via Kårsta låter lite otrovärdiga.
Finns det inga pengar för smalspår Kårsta-Rimbo lär det inte heller finnas pengar för normalspår Täby-Vallentuna-Kårsta-Rimbo-Norrtälje.

Björn Forslund

Det är väl också frågan om prioriteringar. Just nu byggs ju Citybanan, och tvärspårvägens norra del har kommit igång. Tunnelbana mot Nacka är på gång att bli verklighet, likaså mot Karolinska, eller vad det nu blir. Roslagsbanan rustas upp. Kulorna rullar och järnväg mot Norrtälje lär nog dröja, frågan är om den ens kommer i närheten av Rimbo om den återkommer. Det måste gå snabbt att komma till stan nu när folk vant sig vid bussarna.

Ersa

Åreruppbyggd uträtad Roslagsbana till Rimbo vore trevligt. Men många andra personers storslagna förslag om nybygge hela vägen till Norrtälje och Kapellskär har jag inga vidare förhoppningar om. Ej heller de oregelbundet återkommanda normalspårsplanerna. Frågan är om ens sträckan Molnby-Arlanda eller "bytespunkt Arninge" (södra ändhpl för 639, 670 och 676) kommer att bli av.