Bussar på och vid bron i Rydboholm [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 31 mars 2014, 16:08:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Det var tydligen väldigt populärt att åka till Rydboholm och fotografera innan den 80-åriga bron bron över Viskan stängdes idag. :) Staffan och Markus har visat bilder från den 25 resp. 28 mars - här kommer mina bilder tagna redan den 21 mars.

Trafikverket om brobytet




Veolia 0222 på linje 154 till Kinnarumma.





Veolia 3750 på linje 155 till Borås.





Veolia 3768 på linje 155 till Svaneholm.





Två bilder på bron utan bussar...



Avslutningsvis en bild på Veolia 0229 på linje 155 tagen den 29 mars.

Muk

En rejält dokumenterad bro.  :)  Måste säga att jag gillar bilden som är tagen från vägbanan, utan buss. Man ser hur smal bron är även utan trafik.

S Svensson

När byggdes bron? Jag har ett minne av att gamla RV41 (106) rustades upp åren 1952-1954).Lägg märke till att en ännu äldre väg svänger av till höger före bron. Höger i riktning mot Borås. Den riktigt gamla vägen gick längre österut.

Bernt Talbrant

#3
Citat från: S Svensson skrivet 31 mars 2014, 20:50:15 PM
När byggdes bron? Jag har ett minne av att gamla RV41 (106) rustades upp åren 1952-1954).Lägg märke till att en ännu äldre väg svänger av till höger före bron. Höger i riktning mot Borås. Den riktigt gamla vägen gick längre österut.

Enligt Trafikverket (sidan jag länkade till ovan) byggdes bron 1934 - om det verkligen stämmer vet jag inte...

Du tänker på Fabriksvägen som här syns gå in till höger precis före bron.


S Svensson

Det stämmer.
Om bron byggdes så tidigt så tyder detta på att det gjordes upprustning lokalt av gamla 106.
Mera intressanta
På andra sidan mot Viskafors låg ett sågverk och det gick järnbana över väg 106 något norr om skolan.
Sågverket hade också en sida mot Viskan. Här fanns det en damm. Troligen är denna fortfarande kvar.
I Rydboholm byggdes ett kraftverk och med tillhörande damm. En viss nivåhöjning av vattnet. För några år sedan sänktes vattnet och flera valvbroar kunde ses som annars numera är övertäckta av vattten.
På 60 talet byggdes ett ångkraftverk i Rydboholm. Numera borta. Skulle ge ånga till fabriken och ånga till några elturbiner.
Numera är ångkraftverket borta. Vattenkraftverket i Viskafors hade för inte så länge sedan (precis som Fritsla och Rydal) en eller två dieselmotorer för att driva elgenerator med.
Några bilder kan sätta fantasin i rörelse och gör att man kommer ihåg en del. Industrialiseringen av Sverige skapade många lösningar av olika slag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 31 mars 2014, 20:50:15 PM
När byggdes bron? Jag har ett minne av att gamla RV41 (106) rustades upp åren 1952-1954).Lägg märke till att en ännu äldre väg svänger av till höger före bron. Höger i riktning mot Borås. Den riktigt gamla vägen gick längre österut.

Det som gjordes i början av 1950-talet var att man byggde ny väg från gamla stadsgränsen (vid Bockaryd) till Osdals lada (nuvarande Ridhuset). Samtidigt rustades också vägen mellan Viskafors och Kinna via Seglora-Rydal upp så att trafiken Borås-Varberg hänvisades dit i stället för att som tidigare gå via Kinnarumma och Fritsla. 1986 byggdes sedan den nya riksväg 41 från Borås till Berghem och då flyttades trafiken åter till att gå via Kinnarumma men alltså på en helt ny väg.

I samband med att bron vid Rydboholm blev klar byggdes också väg 106 att gå utmed Viskan (Stockaströmmen). Tidigare gick den uppe på berget i en sträckning som motsvarar nuvarande vägen över Skansenområdet. Den vägstump vi ser till höger före bron kom att förbinda den nya vägen med den gamla (fattades cirka 100 meter) och det var för att det skulle bli närmare till Rydboholmsbolagets fabriker som den byggdes.