Vad kommer SL:s bussar att gå på om 10 år?

Startat av igel, 28 mars 2014, 18:58:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

I dagens Metro på SL-sidan finns följande statistik över vilka bränslen SL-bussarna går på i dag:

782 biodieselbussar
731 etanolbussar
401 dieselbussar
280 biogasbussar

Men hur tror vi att statistiken kommer se ut om tio år, kan vi anta att alla dieselbussar (ej biodiesel) är borta men hur många etanolare kommer finnas kvar?


Ersa

Dieseln försvinner sannolikt helt i och med att 2001:orna fasas ut i december 2017.
Frågan är vilket år de sista etanolbussarna fasas ut. Vilken årsmodell har de nyaste etanolvagnarna?

Om 10 år lär det finnas en stor andel gasbussar och elbussar samt olika hybrider i tätortstrafiken. Trådbussar verkar inte alltför troligt.
På landsbygden lär det bara vara RME, eller förhoppningsvis någon bättre slags biodiesel än RME, som inte innebär extremt täta oljebytesintervaller samt motorhaverier efter c:a 30 000 mil i 4-5 år unga fordon.

Mikey

#3
Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2014, 19:18:12 PM
Dieseln försvinner sannolikt helt i och med att 2001:orna fasas ut i december 2017.
Frågan är vilket år de sista etanolbussarna fasas ut. Vilken årsmodell har de nyaste etanolvagnarna?

Om 10 år lär det finnas en stor andel gasbussar och elbussar samt olika hybrider i tätortstrafiken. Trådbussar verkar inte alltför troligt.
På landsbygden lär det bara vara RME, eller förhoppningsvis någon bättre slags biodiesel än RME, som inte innebär extremt täta oljebytesintervaller samt motorhaverier efter c:a 30 000 mil i 4-5 år unga fordon.

Vi får tänka på att hela Ekerö mig veterligen kör på diesel tills nya depån öppnar, när nu det blir. Så där kan det nog hänga med en och annan dieselbuss även längre än 2017. Den största andelen etanolbussar verkar ha levererats 2006-2009, men kvaliteten på dessa verkar inte vara någon höjdare, så kanske man kan gissa på att den största delen försvinner inom en 5-8 år? De sista lär dock hänga på länge, för bl.a (Om det nu inte är bara) Märstadepån köper fortfarande in etanolbussar än idag, medan de flesta andra depåer tack och lov verkar satsa på gas och biodiesel.

Personligen gissar jag att det år 2024 kommer att se ut något såhär. Vi får återkomma om 10 år för att se hur det blev ;) 
850 Biodieselbussar
750 Dieselhybrider
600 Biogasbussar
250 Elbussar
150 Etanolbussar