Huvudmeny

Vest fest! Typ...

Startat av Bussmupp, 27 mars 2014, 22:01:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

Eller, ja, någon fest kanske man inte kan kalla det. Men på min lediga dag i onsdags så tog jag mig ut till Lidingö för att få åka lite Scania Vest.

Först ut för dagen var dock, tyvärr, en OmniLink.


Väl framme i Ropsten så blev det en liten språngmarsch efter att dryck inhandlats. Men jag hann, och fick åka 6170 ut till Gåshaga.


Väl framme så blev det en kort väntan och byte till 6165 för tillbakaresan. Har faktiskt aldrig tidigare tänkt på att dessa bussar har den här typen av skylt bak.


Tillbaka i Ropsten så fick jag sno mig på för att få en bild på fronten med, och föraren såg väldigt fundersam ut. Men han var snäll nog att stanna bussen iaf.


Ja, det var allt jag hade för tillfället. Tack för att ni tittade!

Joakim Wahlberg

Fina bilder! :D

Undrar dock om det är en skylt eller bara ditklistrat 21 bak på bussen? :o
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Bussmupp

Tackar, tackar, Jocke! Jo, det såg iaf ut som en skylt när jag såg det.

Mikey

Nog ser det väl allt ut som ett klistermärke med numret "21" i bak...

Bussmupp

Fast, om det nu är klistermärken, varför satte man dem innanför glaset? Om jag inte såg fel på det också.

Mikey

Citat från: Bussmupp skrivet 27 mars 2014, 22:34:07 PM
Fast, om det nu är klistermärken, varför satte man dem innanför glaset? Om jag inte såg fel på det också.

Kanske så att de inte skall lossna vid första tvätten? När jag kollar på äldre bilder på dessa Vestar kan jag inte hitta en enda bild där det skyltas något linjenummer bak. Kan det kanske vara så att dessa bussar aldrig har haft matrisskyltar bak, och därför har man klistrat upp nummer för att SL kräver det?

Bussmupp

Citat från: Mikey skrivet 27 mars 2014, 23:27:02 PM
Kanske så att de inte skall lossna vid första tvätten?

Låter logiskt.

Citat från: Mikey skrivet 27 mars 2014, 23:27:02 PM
När jag kollar på äldre bilder på dessa Vestar kan jag inte hitta en enda bild där det skyltas något linjenummer bak. Kan det kanske vara så att dessa bussar aldrig har haft matrisskyltar bak, och därför har man klistrat upp nummer för att SL kräver det?

Så skulle det kanske kunna vara. Men då undrar jag istället varför de aldrig haft matrisskyltar.

virtual1

Är 6165 och 6170 standardbussarna för dessa körningar? Sett dem fyra gånger nu på väldigt skilda tillfällen, medans t.ex. 6171 och 6174 har jag aldrig sett.

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 27 mars 2014, 23:56:41 PM
Så skulle det kanske kunna vara. Men då undrar jag istället varför de aldrig haft matrisskyltar.

För att huvudmannen där de kördes innan (Skånetrafiken?) inte krävde matrisskyltar bak på dem, när de beställdes?

I dagens SL-trafik känns ju både bak- och sidoskylt rätt överflödiga, då majoriteten resenärer ändå måste gå förbi bussen för att läsa på skylten i vindrutan innan de kliver på. Som om sido- och bakskyltarna skulle kunna ljuga, medan frontskylten alltid visar rätt.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2014, 11:04:50 AM
För att huvudmannen där de kördes innan (Skånetrafiken?) inte krävde matrisskyltar bak på dem, när de beställdes?

I dagens SL-trafik känns ju både bak- och sidoskylt rätt överflödiga, då majoriteten resenärer ändå måste gå förbi bussen för att läsa på skylten i vindrutan innan de kliver på. Som om sido- och bakskyltarna skulle kunna ljuga, medan frontskylten alltid visar rätt.

Håller inte med om att bakskylten är onödig, är du bakom bussen och har bråttom kanske du lägger på ett extra kol till hållplatsen om du märker att det är din buss som står inne på hållplatsen, annars kanske du går lugnare än du hade behövt och missar bussen.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 28 mars 2014, 11:41:06 AM
Håller inte med om att bakskylten är onödig, är du bakom bussen och har bråttom kanske du lägger på ett extra kol till hållplatsen om du märker att det är din buss som står inne på hållplatsen, annars kanske du går lugnare än du hade behövt och missar bussen.

Nja, i verkligheten läser man numret baktill, ökar takten, tittar på skylten med linjenummer och destination på sidan, men litar ändå inte helt på budskapet. Därefter går man vidare förbi framdörren och läser på frontskylten. Först efter detta går man in i bussen och validerar kortet.
Detta ofta på hållplatslägen som enbart trafikeras av en enda linje.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2014, 12:05:07 PM
Nja, i verkligheten läser man numret baktill, ökar takten, tittar på skylten med linjenummer och destination på sidan, men litar ändå inte helt på budskapet. Därefter går man vidare förbi framdörren och läser på frontskylten. Först efter detta går man in i bussen och validerar kortet.
Detta ofta på hållplatslägen som enbart trafikeras av en enda linje.

Fast om hållplatsen inte trafikeras av en linje bara då? =)

Patrik

Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2014, 12:05:07 PM
Nja, i verkligheten läser man numret baktill, ökar takten, tittar på skylten med linjenummer och destination på sidan, men litar ändå inte helt på budskapet. Därefter går man vidare förbi framdörren och läser på frontskylten. Först efter detta går man in i bussen och validerar kortet.
Detta ofta på hållplatslägen som enbart trafikeras av en enda linje.

Du glömde att innan man validerar kortet så frågar man också föraren om bussen går till ******** efter att dom läst frontskylten (iaf i Kiruna)  ;)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Resenären

Hehe det där säger ju en hel del om hur kundernas förtroende ser ut.

Läge att någon funderar på vad det har sin grund i?

Adrian Langemar

Citat från: Resenären skrivet 28 mars 2014, 13:53:33 PM
Hehe det där säger ju en hel del om hur kundernas förtroende ser ut.

Läge att någon funderar på vad det har sin grund i?
Ja kundernas förtroende för skyltningen lär ju inte öka när bakskylten konstant visar 21 även när det egentligen borde stå 21X eller Ej i trafik...