Från min skokartong del 276: Udda SL-H2-or

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 november 2007, 17:23:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

SL gjorde på 1980-talet en del experiment med olika former för att spara bränsle som svänghjul och tryckackumulator. Men allra först en H2-a som förirrat sig ända till Norrköping. Jo, det är en SvOf-resa. Anledningen är SLTF:s utställning i Norrköping.




Walter

Trevliga bilder som vanligt från skokartongen, men du får gärna förtydliga vad som menas med svänghjul ??? :o
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 11 november 2007, 17:50:38 PM
Trevliga bilder som vanligt från skokartongen, men du får gärna förtydliga vad som menas med svänghjul ??? :o

Skulle jag gärna göra om jag kunde. Jag får alltså bolla frågan vidare.

Signvard

Ungefär samma princip som tryckackumulatorn, men energin lagrades i ett tungt svänghjul i stället.
Svänghjulet varvade upp av kraften vid inbromsning och hjälpte till med sitt moment att accelerera bussen.
Var inte rolig att köra alls  :-X
Dock inte lika illa som TryckackumulatorScanian i söderhallen som jag råkade....ja lägger någon upp en bild på den så kan jag berätta en liten historia.

Ersa


christianm

H2T var i alla fall kul att åka i för man hade en mätare synlig för passagerarna som visade hur mycket energi som för tillfället fanns lagrad i ackumulatorn. Då kunde man sitta och se hur det ökade vid inbromsning och minskade vid start.