Djurgårdsbussen försvinner

Startat av Ersa, 24 mars 2014, 19:31:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Kanske inte helt oväntat. Att bedriva kommersiell trafik längs en välkänd spårvägslinje är motigt. Men då de redan finansierade bussarna annars ändå bara står parkerade längsmed Valhallavägen över dagen var det i alla fall värt ett försök, tycker jag.

www.bussmagasinet.se/2014/03/slutkort-for-djurgardsbussen-annu-en-kommersiell-busslinje-forsvinner

eldani

Det är synd att dom inte kommer köra mer med Djurgårdsbussen.

Den kommersiella busstrafik som Nobina har kört mellan Cityterminalen och Djurgården i Stockholm kommer inte tillbaka i sommar. Därmed har ytterligare en av de få busslinjer som startades med stöd av den nya kollektivtrafiklag som infördes för drygt två år sedan gått i graven.
http://www.bussmagasinet.se/2014/03/slutkort-for-djurgardsbussen-annu-en-kommersiell-busslinje-forsvinner/

Jan

Inte konstigt, kommersiell har en framtid i landet. Målgrupp turister tror jag inte på.
I branschen i 40 år

Micke A

Men det är någon annans fel att det inte fungerar, som vanligt.
Lite trött på det här med att man inte får tillgång till SL Reseplanerare (varför ska en ren kommersiell linje vara där för) och buss trafiken har ju inte ens gått på kvällarna efter allsång.
Lite gran som Citytåg, mycket prat och lite verkstad

Bussmicke

Jag är mest förvånad över att man höll ut så länge
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 24 mars 2014, 20:54:32 PM
Jag är mest förvånad över att man höll ut så länge

Håller med, trodde aldrig de skulle köra mer än en sommar, kändes ju dödfött från dag ett.

Ersa

Jag trodde det främst var sommartrafik hela projektet handlade om, och blev lite förvånad över att se bussen rulla därute under de kallare årstiderna förra året.

Jona

Funderar på detta ändå med kommersiell trafik. Är det verkligen en bra ide?

Nu kanske slutplanen blir bra det går inte och sia om eftersom inget information om hur det är tänkt, eller när det är tänkt ske finns ännu.

Men länstrafiken Västerbottens linje 208 Skelleftehamn - Skellefteå gavs ju bort till Skelleftebuss eftersom dom vill köra linjen kommersiellt vilket också görs.
Planen är att det ska bli stadsbuss och intrigerar i stadslinjenätet på sikt, kanske även det en bra sak.
Mycket bra på ett vis kan jag tro.

Men en nackdel då, när länstrafiken drev linjen kunde jag köpa en bussbiljett från Skelleftehamn och åka vidare inom länet på samma biljett, och för en resa Skelleftehamn - Umeå blev priset samma som resa Skellefte - Ume.

Numera måste jag betala 41:- extra per väg, 82:- mer för resan Skelleftehamn - Umeå och åter eftersom delen in till stan körs kommersiellt.
Många reste på denna  relationen tidigare då jag oftast sitter långt fram i bussen och hörde vart resenär ville åka.
Även på bussen i Umeå var det många som skulle vidare med buss mot Ursviken och Skelleftehamn tidigare.

Dessa resenärer är idag borta, dom reser på annat vis, mest troligt tar dom bilen.
För länskortet gäller på Skelleftehamnsbussen och dessa resenärer åker fortfarande på sina länskort. Utan det är sällan-resenärerna man tappat.

Detta är ett exempel på baksidan av myntet med att låta busstrafik köras kommersiellt. Måste man börja köpa ny biljett för varje bolag istället för en som gäller hela vägen är risken stor att folk tar bilen istället.

Tänk om  detta projekt går längre en så att jag som resenär bara kan åka med hälften av turerna för dom andra turerna på sträckan körs av annat bolag. Eller att, om den nu fanns på början, anslutningsmöjlighet mellan 2 linjer försvinner för bolag 1 inte vill samordna sina avgångar med bolag 2.

Allt detta kan också skrämma bort resenärer.
Målet är att fler ska åka kollektivtrafik, men ändå så försvårar man resandet, drar in turer och lägger ner linjer som gör att du behöver bil för alla resor, och därför tar du även bil dom få gånger dina tider stämmer med bussen.

MVH Filosofen Jona

Adrian Langemar

Citat från: Jona skrivet 24 mars 2014, 23:20:14 PM
Tänk om  detta projekt går längre en så att jag som resenär bara kan åka med hälften av turerna för dom andra turerna på sträckan körs av annat bolag.
Detta är redan verklighet för tågpendlarna Stockholm-Uppsala.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 24 mars 2014, 23:33:05 PM
Detta är redan verklighet för tågpendlarna Stockholm-Uppsala.

Den relationen är ju annorlunda eftersom den berör två län, länsbiljett har ju aldrig gällt här.

Här är det ju så att trafiken körts kommersiellt sedan på 1800 talet medans först på senare tid skatteunderstödd trafik trängt sig in.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 mars 2014, 08:09:56 AM
Den relationen är ju annorlunda eftersom den berör två län, länsbiljett har ju aldrig gällt här.

Här är det ju så att trafiken körts kommersiellt sedan på 1800 talet medans först på senare tid skatteunderstödd trafik trängt sig in.

Ja, det är ju precis tvärtom här. Samhällsbetald trafik har börjat köra på linjen i konkurrens med den kommersiella.

Dessutom är det så att inga av de tidigare tågen har försvunnit utan det som har hänt är att det tillkommit ett stort antal tåg där man kan åka på UL/SL-taxa. Det skall till en mycket destruktiv livssyn för att betrakta detta som en försämring.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 24 mars 2014, 19:40:40 PM
Inte konstigt, kommersiell har en framtid i landet. Målgrupp turister tror jag inte på.

Helt klart, förutsättningarna här var ju att man hade x antal bussar och förare stående o sittande utanför peaktiden, då måste man ju inrikta sig på en kundgrupp som kan antas resa då.

Det finns ju många uppslag till kommersiell trafik bara i Sthlms området som skulle täcka in ett resebehov som idag inte tillgodoses utan en mängd byten, problemet är att resandet är enkelriktat i peaktid och sedan står man med bussar och förare under hela dagen till dess det är dags att åka hemåt igen, det går inte att räkna hem tyvärr.

HB

Citat från: Micke A skrivet 24 mars 2014, 19:50:54 PM
Men det är någon annans fel att det inte fungerar, som vanligt.
Lite trött på det här med att man inte får tillgång till SL Reseplanerare (varför ska en ren kommersiell linje vara där för) och buss trafiken har ju inte ens gått på kvällarna efter allsång.
Lite gran som Citytåg, mycket prat och lite verkstad

Den nya kollektivtrafiklagen som kom 2012 säger bland annat:

"För att underlätta för resenärerna att enkelt planera sina resor föreslås att även kommersiella kollektivtrafikföretag ska ha anmälningsskyldighet när kollektivtrafik börjar eller upphör att bedrivas samt skyldighet att lämna information om sitt trafikutbud till ett gemensamt system för trafikantinformation".

Syftet med lagen är ju att underlätta för kunden att på ett enkelt sätt få tillgång till information om vilket turutbud som finns och det åligger därför en skyldighet för den kommersiella aktören att anmäla sin trafik till myndigheten (dit SL i det här fallet sorterar under).

Om du läser Ulo Masings artikel så är detta en av delorsakerna bland flera andra till att vi valt att lägga ned "Djurgårdsbussen".

Vänligen
Henrik Birath
Planeringschef Nobina Sverige AB

Lars-Håkan_E

Citat från: HB skrivet 25 mars 2014, 22:21:35 PM
Den nya kollektivtrafiklagen som kom 2012 säger bland annat:

"För att underlätta för resenärerna att enkelt planera sina resor föreslås att även kommersiella kollektivtrafikföretag ska ha anmälningsskyldighet när kollektivtrafik börjar eller upphör att bedrivas samt skyldighet att lämna information om sitt trafikutbud till ett gemensamt system för trafikantinformation".

Syftet med lagen är ju att underlätta för kunden att på ett enkelt sätt få tillgång till information om vilket turutbud som finns och det åligger därför en skyldighet för den kommersiella aktören att anmäla sin trafik till myndigheten (dit SL i det här fallet sorterar under).

Om du läser Ulo Masings artikel så är detta en av delorsakerna bland flera andra till att vi valt att lägga ned "Djurgårdsbussen".

Vänligen
Henrik Birath
Planeringschef Nobina Sverige AB

Problemet som Henrik nämner är ju att det för "inomlänstrafik" i princip saknas lokala fristående leverantörer av reseplanerare o motsvarande.

På riksplanet har vi Resplus som samlar både skatteunderstödd som kommersiell trafik, det är ju samma om jag startar en direktbuss från det ekonomiskt välbärgade Sigtuna till City så kommer den inte att finnas i reseplaneraren, skillnaden är att fastboende inte har lika stort behov av att använda den tjänsten jmf med tillfälliga besökare vilket givetvis har påverkat Djurgårdstrafiken.

Sedan kan man alltid fundera om just Djurgården var det bästa valet, men då måste man ju också tänka på vilka tider som bussarna fanns tillgängliga, mellan peakarna.

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 mars 2014, 11:38:11 AM
Problemet som Henrik nämner är ju att det för "inomlänstrafik" i princip saknas lokala fristående leverantörer av reseplanerare o motsvarande.

På riksplanet har vi Resplus som samlar både skatteunderstödd som kommersiell trafik, det är ju samma om jag startar en direktbuss från det ekonomiskt välbärgade Sigtuna till City så kommer den inte att finnas i reseplaneraren, skillnaden är att fastboende inte har lika stort behov av att använda den tjänsten jmf med tillfälliga besökare vilket givetvis har påverkat Djurgårdstrafiken.

Sedan kan man alltid fundera om just Djurgården var det bästa valet, men då måste man ju också tänka på vilka tider som bussarna fanns tillgängliga, mellan peakarna.

Ett lika stort problem som att man inte varit med i reseplaneraren är nog att en stor del av kundunderlaget redan köpt månadsbiljett för den subventionerade trafiken. Fanns inte månadsbiljetterna skulle det sannolikt finnas större möjligheter att hitta åtminstone några enstaka linjer som kunde gå ihop sig ekonomiskt.