KD vill ge landstingsanställda i Stockholm gratis testresor

Startat av eldani, 24 mars 2014, 10:20:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Är det bara för att få röster i  landstings valet i höst som dom kommer med ett sådant för slag nu.

Kristdemokraterna vill att anställda inom Stockholms läns landsting som dagligen åker bil till sina arbeten ska få åka gratis med SL-trafiken under två veckor. Syftet är att locka fler att åka kollektivt och ställa bilen, även efter testperiodens slut. Liknande satsningar har tidigare med framgång gjorts på en rad håll i landet.
http://www.bussmagasinet.se/2014/03/kd-vill-ge-landstingsanstallda-i-stockholm-gratis-testresor/

ichessy

Då får de veta hur det är att åka kollektivt  ::) Ett väldigt bra förslag tycker jag.
Software Developer

Olle

Fredde

Citat från: Olle skrivet 24 mars 2014, 13:34:50 PM
Varför då bara landstingsanställda ?

Man anser väl att det finns för mycket i landstingets kassakista, så man gott kan bjuda på det... :P
Dessutom är väl detta något som går under förmånsbeskattningen?

ichessy

Om de landstingets anställda inte skulle bli bjudna på SL-kort så skulle de nog ta bilen för det är bekvämare än att åka buss, undantag regionalbussarna ;).

Sedan har jag hört som kan vara ett "RYKTE" är att det var någon landstingsanställd som fick en busslinje från där hen bodde in mot stan :o. Denna information fick jag höra av en person inom landstiget. 
Software Developer

BSB101

Jag tror nog SLLs 43 000 anställda har en liknande fördelning som snittet när det gäller pendelresor till jobbet, eventuellt kanske något fler som åker kollektivt än snittet.

Nico

Lite beror resandet sannolikt även på var de SLL-anställda har sin arbetsplats. I de fall där de jobbar i City så lär majoriteten åka kollektivt helt enkelt för att det knappt ens finns någonstans att göra av en bil på under dagarna och man inte vill betala multum ur egen ficka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: ichessy skrivet 26 mars 2014, 09:01:13 AM
Om de landstingets anställda inte skulle bli bjudna på SL-kort så skulle de nog ta bilen för det är bekvämare än att åka buss, undantag regionalbussarna ;).

Sedan har jag hört som kan vara ett "RYKTE" är att det var någon landstingsanställd som fick en busslinje från där hen bodde in mot stan :o. Denna information fick jag höra av en person inom landstiget.

Nu gäller ju detta alla anställda, inte enbart några politiker eller chefer på mellan o toppnivå med tjänstebil.