Östervåla Omnibustrafik

Startat av Peter Öden, 23 mars 2014, 09:03:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Bilden visar en ScV BF 76.59 Autokori från 1968 tillhörande Östervåla Omnibustrafik.
Bilden tagen under senare delen på 70-talet på Uppsala busstation. Bussen till vänster
också från samma bolag en ScV B 56.58 Larvik från 1964. SJ-bussen till höger kan vara
1014.

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

Läckert värre! Östervåla hade tre Larvikare, men hade de inte också mer än en Autokori? SJ-bussen kan kanske vara den som gick på linjen till Örebro. Vet inte hur upplägget där var, om det var en buss från vardera hållet eller bara en från Örebro. Den kördes i allmänhet av Curt Jönsson. En gång råkade Curt bryta benet någonstans efter linjen men körde ändå hem till Örebro.
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Har hittat ytterligare Autokori som funnits hos Östervåla Omnibustrafik:

7/CDT 570 Vlo B 58-60T från 1970, > SJ 1951
8/ETY 034  Vlo B 58-60T från 1972, > SJ 1952
9/COF 367 Vlo B 58-60T från 1973, > SJ 1949

Följande Larvikare fanns också tidigare i bolaget:

?/BYO 993 ScV B 66.63 från 1963
?/BZR 494 ScV B 56.58 från 1964
6/BZS 964 ScV B 56.58 från 1964

Mvh Peter Ö


Eje L

När UL bildades 1978 och vi förhandlade med F.O. Eklund om hans entreprenadersättning för trafiken till Uppsala via väg 272 (UL 844) och via Björklinge gjordes kalkylerna utifrån att COF 367 skulle användas på linjen Östervåla - Björklinge - Uppsala. Bussen hade 59 trånga sittplatser och ännu flera skolpoäng eftersom linjen var en tidtabellslagd skolskjuts mellan Nolmyra - Björklinge - Uppsala (Brantingsskolan).  Högstadieeleverna gick i Uppsala och de yngre i Björklinge. CDT 570 eller BYS 932 med 48 sittplatser skulle användas på L 844. ETY 034 har jag inget minne av. Den kan ha försvunnit tidigare eller använts i skolturerna Tärnsjö - Östervåla. Den tidtabellsannonserade trafiken krävde fyra bussar, en Tärnsjö - Östervåla, en Östervåla - Harbo - Huddunge - Heby - Sala, en på Björklingelinjen och en för trafiken till Uppsala på väg 272. Dessutom körde företaget högstadieeleverna i Uppsala kommun längs 272:an till och från Tunabergsskolan i Uppsala. Eftersom Heby kommun vägrade att vara med och betala för den tidtabellsannonserades den inte från Östervåla för allmännheten. I verkligheten användes den högerstyrda BYO 993 med 36 sittplatser i trafiken till Tunabergsskolan. De övriga Larvikarna alternerade mellan Salalinjen och Uppsalalinjen. För att fördela kilometrarna mellan bussarna användes Salabussen efter hemkomsten till Östervåla på kvällen för att köra in posten till Uppsala. En buss körde de två övriga turerna på Uppsalalinjen. Larvikarna var väl hållna inuti och fräscha för sin ålder. Jag har själv pendlat både till Heby och Uppsala med dem. När vi påpekade att Larvikarna inte ingick i avtalet fick vi svaret att de alltid förut hade räckt till för trafiken. Dessutom skulle Volvobussarna sparas för att kunna användas till beställningstrafiken. Eftersom vi vägrade godta detta och vi dessutom hade godkänt en kalkyl med 14 års avskrivning kom de nyare bussarna att verkligen gå i trafik på Uppsalalinjen. När vi ökade tidtabellen 1979 så att bussen blev ett reellt alternativ till bilen och resandet ökade blev även Volvobussarna snabbt för små. Företagets sista nyanskaffning var en Volvo Deltaplan med 56 sittande utifrån min spec att bussen skulle ha så många komfortabla sittplatser som det gick att få på ett standardchassi. Den fick nr 1952 när den övertogs av SJ 1981. Jag kommer på rak hand inte ihåg vilken av ETY 034 eller CDT 570 som fick nr 1950. Sannolikt var det CDT 570.
Eje Larsson

SJ Buss

Det ser ut som det står ÖR på SJ-bussen. Då är det 1010.