Huvudmeny

Nobina 6947

Startat av Bussmicke, 22 mars 2014, 00:02:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Visst är denna buss en invandrad Norrbagge?
Med tanke på färgen att döma?

Lars-Håkan_E

Citat från: bisquit skrivet 22 mars 2014, 07:46:43 AM
Visst är denna buss en invandrad Norrbagge?
Med tanke på färgen att döma?

Ja, byggd 2009.

Intressant att den är besiktad för hela 75 passagerare varav 28 stående.

Antar att det är enkel linjevagnsinredning och ingen toa i denna.

virtual1

Turgubbe ;) med tanke på färgen så anar jag att den bara går mest runt Nora eller?

Bussmicke

Stämmer, får inte rulla på Örebro för färgen. Det var tack vare Peter Ödéns kommentar om 6947 i Örebro nyligen som gjorde att jag frågade om denna buss när jag ändå ringde till Nora.
Hade knappast åkt till Nora annars,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Tidligere Nobina Norge #0005, LJ35317.

Ganske riktig er dette en enkel rutebuss, kjøpt inn for anbudstrafikk i Hedmark fylke(län), derav fargen. Det var på en tid da Scania hadde delvis lagt ned produksjonen av OmniLine og lenge før OmniExpress 320 ble lansert, så man fikk derfor i stedet OmniExpress 340 på IB-chassis. Det ble også levert en del av disse til Nordlandsbuss samme år.

Interessant å se på første bildet at OE340 bare er marginalt høyere enn OE320. Det er jo på grunn av det faktum at OE320 egentlig er 3,3m høy og ikke 3,2m som navnet tilsier. Nye OmniExpress 320 LE kommer nok derimot til å være 3,2m høy, akkurat som Scala var.
Mvh.
Øyvind Berg

Stefan P

Hej

Tack för trevliga bilder, från ett ställe där jag skulle tänka mig att bo.

mvh Stefan P