Buss hos Järnvägsmuseum i Gävle

Startat av Stefan P, 19 mars 2014, 17:31:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Det fanns en gullackad SJ veteranbuss på Järnvägsmuseum 20xx i Gävle.
Jag hörde att den fick nytt hem var då?

mvh Stefan P

Lars-Håkan_E

Citat från: Stefan P skrivet 19 mars 2014, 17:31:22 PM
Hej

Det fanns en gullackad SJ veteranbuss på Järnvägsmuseum 20xx i Gävle.
Jag hörde att den fick nytt hem var då?

mvh Stefan P

2027

Primus Motor i Ö-vik

Greger Larsson

Njaä, visst finns den kvar hos Jvm/Trafikverket?

Björn Forslund

Menar du möjligen 30-tals Scanian som gick från Primus till bilmuseet i Tierps-trakten?

Uffe E

2027 fanns för många år sen på jvm, kom sen att hamna i Östhammar. Det är en BF63/H&S -52, avbildad och
omskriven i Färdskriven för länge sen, har glömt vilket år.        Mvh, UE.

Staffan Sävenfjord

Och här är en bild på föremålet i fråga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Uffe E skrivet 19 mars 2014, 22:34:50 PM
2027 fanns för många år sen på jvm, kom sen att hamna i Östhammar. Det är en BF63/H&S -52, avbildad och
omskriven i Färdskriven för länge sen, har glömt vilket år.        Mvh, UE.

Det är väl typ 20 år sedan den lämnade Östhammar och hamnade i Gävle på nytt.

Björn Forslund

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 mars 2014, 00:23:23 AM
Det är väl typ 20 år sedan den lämnade Östhammar och hamnade i Gävle på nytt.

Det var väl så att den deponerades och togs omhänder av ett gäng i Östhammar efter att Järnvägsmuseum bestämt att man inte skulle hålla på med bussar. Detta var väl i början på 90-talet. Det innebar även att SvOf fick hämta SJ 2828 som stått ett tag i Gävle. "Bussarna får Swebus ta hand om" hette det. Detta ledde sedan till att veteranbussamlingen skingrades, som alla vet. 

Sedan verkar det som intresset för 2027 i Östhammar falnade, eller om det blev problem med uppställningen, och bussen hamnade åter i Gävle.
Enligt bilreg ägs 2027 av Trafikverket, Sveriges Järnvägsmuseum.

Hur är det med Primus Motor förresten? Jag vet bara att de gjort sig av med flera bussar, och att föreningen sedan flera år är delad i två.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 mars 2014, 08:49:09 AM
Det var väl så att den deponerades och togs omhänder av ett gäng i Östhammar efter att Järnvägsmuseum bestämt att man inte skulle hålla på med bussar. Detta var väl i början på 90-talet. Det innebar även att SvOf fick hämta SJ 2828 som stått ett tag i Gävle. "Bussarna får Swebus ta hand om" hette det. Detta ledde sedan till att veteranbussamlingen skingrades, som alla vet. 

Sedan verkar det som intresset för 2027 i Östhammar falnade, eller om det blev problem med uppställningen, och bussen hamnade åter i Gävle.
Enligt bilreg ägs 2027 av Trafikverket, Sveriges Järnvägsmuseum.

Hur är det med Primus Motor förresten? Jag vet bara att de gjort sig av med flera bussar, och att föreningen sedan flera år är delad i två.

Något som liknar ordning på det där med järnvägsmuseets bussar blev det inte förrän Trafikverket tog över ansvaret för museet. Då slutade man i alla fall att betrakta bussarna som något som stod i vägen och samlade damm. När nu detta var, runt 2004 skulle jag gissa. Gamla affärsverket Statens järnvägar som delades upp i sex aktiebolag 2001 hade till dess ansvaret för järnvägsmuseet i Gävle medan Banverket hade ansvar för det i Ängelholm. 2001 övergick ansvaret till nya Affärsverket Statens järnvägar (först kallat "rest-SJ") och då hände inte så mycket.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Vad gäller 2027 så har den besökt Ö-vik vid ett par tillfällen, dels vid Hägglundsjubileet 1999 och sedan inför SJ:s 150-firande då en del arbeten gjordes på bussen i Primus Motors regi. 112-C var i Ö-vik dels vid det tidigare jubileet och var sedan deponerad hos Primus under en följd av år. Båda bussarna har dock hela tiden tillhört Jvm.
Järnvägsanhängarna inom Primus Motor startade Ö-viks Järnvägssällskap 2005, därefter blev Primus i princip en bussförening. Idag finns den helrenoverade Volvo Lv61:an från 1930 och "Solbussen" från 1964 som är under renovering. Ö-vik 28:an(BF76) och BYF509(renoveringsobjekt, urspr Kristian Larsson) avyttrades 2008/2009 för att lägga resurserna på de andra två.

Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 mars 2014, 20:00:59 PM
Vad gäller 2027 så har den besökt Ö-vik vid ett par tillfällen, dels vid Hägglundsjubileet 1999 och sedan inför SJ:s 150-firande då en del arbeten gjordes på bussen i Primus Motors regi. 112-C var i Ö-vik dels vid det tidigare jubileet och var sedan deponerad hos Primus under en följd av år. Båda bussarna har dock hela tiden tillhört Jvm.
Järnvägsanhängarna inom Primus Motor startade Ö-viks Järnvägssällskap 2005, därefter blev Primus i princip en bussförening. Idag finns den helrenoverade Volvo Lv61:an från 1930 och "Solbussen" från 1964 som är under renovering. Ö-vik 28:an(BF76) och BYF509(renoveringsobjekt, urspr Kristian Larsson) avyttrades 2008/2009 för att lägga resurserna på de andra två.

Men öviks 28 såldes ju för flera år sedan till GDG veteranklubben i Dalarna?

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 mars 2014, 20:22:45 PM

Ja alltså 28:an såldes 2008 och BYF509 såldes 2009, jag tror jag skrev det ;)

1896

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 mars 2014, 20:22:45 PM

Den är nu till salu enligt annan tråd.

bilomnibussen

Då återstår svaret på frågan: Var finns den avbildade Hägglundaren i dag och i vilken lokal. Är den utställd i muséet eller står den undanställd i något garage?
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 mars 2014, 17:39:53 PM
Då återstår svaret på frågan: Var finns den avbildade Hägglundaren i dag och i vilken lokal. Är den utställd i muséet eller står den undanställd i något garage?
Mvh Jan G

Bussen är i trafik och används vad jag vet vid vissa evenemang på järnvägsmuseet. Jag har för mig att den står vid Nynäs, vars samlingar emellenåt visas för allmänheten men den ingår inte i de samlingar som visas vid Sörby Urfjäll.