Lite här och var i Storstockholm (Fyra bilder)

Startat av Bussmupp, 18 mars 2014, 20:56:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

En ledig dag kan man ha mycket roligt. Och tur hade man också! Med undantag för två OmniLink så har jag bara åkt bussar jag gillar. ;D

Vi börjar utanför Rissne med Arriva 8009 på väg mot, som ni ser, Spånga.

Ett litet tag senare fann jag mig själv i Liljeholmen, med hjälp av tunnelbanan, där Trosabussen stod uppställd.

Sen gick jag efter ett tips och åkte ut till Slussen då jag fått höra att en av mina favorit busstyper rullade på linje 401. Och visst stämde det!

Tyvärr vände den vid Sickla Strand och inte Älta. Men det gjorde inte mig något då bussen bakom var en Carrus, något jag aldrig tidigare åkt. :o

Den tog mig hela vägen ut till Älta, och även tillbaka till Slussen. Och gissa vad? Jag gillade den. Så av fem bussar åkta under dagen var det bara OmniLink som inte höll måttet. Efter avstickaren till Älta dog tyvärr mobilen, så det blev ingen bild på MB Citaron som tog mig sista biten hem. Men tack för att ni tittade!

Ersa

Citat från: Bussmupp skrivet 18 mars 2014, 20:56:44 PM
Men det gjorde inte mig något då bussen bakom var en Carrus, något jag aldrig tidigare åkt. :o
Den tog mig hela vägen ut till Älta, och även tillbaka till Slussen. Och gissa vad? Jag gillade den.

Jag är inte förvånad. Tänk hur mycket bättre branschen vore om världen hade sluppit se en enda Volvo 8500 (dvs att den aldrig skulle ha utvecklats), utan man hade fortsatt tillverka Carrus Vega i Polen samt på Säfflefabriken. Medan 8700:an hade kunnat tillverkas parallellt i Finland. :)

Bussmupp

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2014, 22:40:48 PM
Jag är inte förvånad. Tänk hur mycket bättre branschen vore om v. se en enda Volvo 8500 (dvs att den aldrig skulle ha utvecklats), utan man hade fortsatt tillverka Carrus Vega i Polen samt på Säfflefabriken. Medan 8700:an hade kunnat tillverkas parallellt i Finland. :)

Vad glad jag är att vi inte har några 8500 på mina linjer. 8700 tycker jag är rätt sköna, men de gjorde tyvärr bara en kvick visit på 118. Men nya Carrus hade jag gärna sett!

Bussmicke

Citat från: Bussmupp skrivet 18 mars 2014, 20:56:44 PM
Tyvärr vände den vid Sickla Strand och inte Älta. Men det gjorde inte mig något då bussen bakom var en Carrus, något jag aldrig tidigare åkt. :o

Lyllo, denna vill jag också ha på bild. Trodde dessa baar rullade på pendeltågsersättning.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Trevliga bilder!

Volvo 8900, som på bild 1, kan jag hålla med om är en ok fordonstyperna att åka i - har nämligen för mig att denna typ har ganska ok ståplatser (så länge barnvagnsförare inte är i farten - då är det givetvis bara att leta upp en stol - eller om det går: Kliva av bussen.) Vegan har tyvärr aldrig stått högt i kurs hos mig - känner mig ihopklämd, tokvarm och inpressad i dessa bussar (tråkigt nog).

Den bussmodell jag trivs bäst med, är en modell du nämnde i ditt första inlägg, men inte dokumenterades på bild.. :) (Nej, OmniLink kanske inte är den sexigaste av alla busstyper. Men ledvagnarna med regionalstandard erbjuder dock en del behagliga platser för långa resenärer (i mitt fall en längd på 1,90 m+, inkl. med ex. långa ben) och det (+ ev. AC sommartid) är dom krav jag ställer på en busstyp jag gillar.) Det finns mycket få bussmodeller som erbjuder dessa behagliga platser.)

Bussmupp

Citat från: Bussmicke skrivet 19 mars 2014, 08:59:19 AM
Lyllo, denna vill jag också ha på bild. Trodde dessa baar rullade på pendeltågsersättning.

Jag blev lika överraskad själv när jag såg den i Slussen. Visste inte ens om att de rullade där.

Citat från: Andreas91 skrivet 19 mars 2014, 10:12:16 AM
Trevliga bilder!

Volvo 8900, som på bild 1, kan jag hålla med om är en ok fordonstyperna att åka i - har nämligen för mig att denna typ har ganska ok ståplatser (så länge barnvagnsförare inte är i farten - då är det givetvis bara att leta upp en stol - eller om det går: Kliva av bussen.) Vegan har tyvärr aldrig stått högt i kurs hos mig - känner mig ihopklämd, tokvarm och inpressad i dessa bussar (tråkigt nog).

Tackar!

8900 är helt ok att åka tycker jag. De är inte de mest bekväma, och det hade väl kunnat vara liiiite mer benutrymme. Det är därför jag alltid försöker få min favoritplats: längst bak till höger. Där kan man sträcka på sig! :)

Ståplatser kan jag inte kommentera så mycket på eftersom jag nästan alltid har turen att hitta en sittplats.

Citat från: Andreas91 skrivet 19 mars 2014, 10:12:16 AMDen bussmodell jag trivs bäst med, är en modell du nämnde i ditt första inlägg, men inte dokumenterades på bild.. :) (Nej, OmniLink kanske inte är den sexigaste av alla busstyper. Men ledvagnarna med regionalstandard erbjuder dock en del behagliga platser för långa resenärer (i mitt fall en längd på 1,90 m+, inkl. med ex. långa ben) och det (+ ev. AC sommartid) är dom krav jag ställer på en busstyp jag gillar.) Det finns mycket få bussmodeller som erbjuder dessa behagliga platser.)

Det finns inte så mycket jag gillar med någon OmniLink eller OmniCity. Det jag gillar är i stort sett bara att de har stolar. Men om jag inte har något annat alternativ så åker jag.

DEB

Citat från: Bussmicke skrivet 19 mars 2014, 08:59:19 AM

Dessa Vegor, 5288-90 tror jag det är, har ju satts i reguljär trafik hos Nobina Tyresö pga trafikutökning. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussmicke

Så bra, Slussen, Tyresö centrum och Gullmarsplan då

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2014, 22:40:48 PM
Jag är inte förvånad. Tänk hur mycket bättre branschen vore om världen hade sluppit se en enda Volvo 8500 (dvs att den aldrig skulle ha utvecklats), utan man hade fortsatt tillverka Carrus Vega i Polen samt på Säfflefabriken. Medan 8700:an hade kunnat tillverkas parallellt i Finland. :)

Vart en tripp till Roslagens bultande hjärta idag ("bultande"kanske var lite att ta i. Jag misstänker att staden hade fått någon form av "sjukdom" - arytmi eller nåt..) Hur som helst - jag åkte dit i en av regionens många 8500-bussar (553X tror jag det rörde sig om för mig). Skall redan nu sägas att jag i mycket liten (läs knappt alls) utsträckning har åkt med landsbygdsbussarna sedan Nobina tog över (för mig har det, mer eller mindre, endast varit resor med 676:an.).

Jag har fått mig en ganska klar bild av vad du tycker om dessa fordon (om jag får skoja till det lite, så verkar du se rött i dubbel bemärkelse gällande dessa bussar). Åkte som sagt med en av dessa idag, och kan inte tycka att den gick bättre eller sämre än någon annan lågentréboggie-buss. Visst - i bussen var en stark doft av, vad jag tror var intorkat urin och/eller öl, inget vidare trevlig, men något annat bekymmer kunde jag inte känna av.

Jag vet att du har nämnt olika argument för varför du tycker som du gör kring dessa bussar, men kan du inte ta upp argumenten igen? (Ren nyfikenhet från min sida). Passagerarna kanske har en syn på hur reseupplevelsen kändes med bussarna, förarna kanske har en annan syn?

Är det att bussarna känns sladdriga, trötta i maskineriet, obekväma förarplatser? Tell me (eller tell us snarare!)

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 20 mars 2014, 18:49:43 PM
Vart en tripp till Roslagens bultande hjärta idag ("bultande"kanske var lite att ta i. Jag misstänker att staden hade fått någon form av "sjukdom" - arytmi eller nåt..) Hur som helst - jag åkte dit i en av regionens många 8500-bussar (553X tror jag det rörde sig om för mig). Skall redan nu sägas att jag i mycket liten (läs knappt alls) utsträckning har åkt med landsbygdsbussarna sedan Nobina tog över (för mig har det, mer eller mindre, endast varit resor med 676:an.).

Jag har fått mig en ganska klar bild av vad du tycker om dessa fordon (om jag får skoja till det lite, så verkar du se rött i dubbel bemärkelse gällande dessa bussar). Åkte som sagt med en av dessa idag, och kan inte tycka att den gick bättre eller sämre än någon annan lågentréboggie-buss. Visst - i bussen var en stark doft av, vad jag tror var intorkat urin och/eller öl, inget vidare trevlig, men något annat bekymmer kunde jag inte känna av.

Jag vet att du har nämnt olika argument för varför du tycker som du gör kring dessa bussar, men kan du inte ta upp argumenten igen? (Ren nyfikenhet från min sida). Passagerarna kanske har en syn på hur reseupplevelsen kändes med bussarna, förarna kanske har en annan syn?

Är det att bussarna känns sladdriga, trötta i maskineriet, obekväma förarplatser? Tell me (eller tell us snarare!)

Jag syftade inte på några fåtal exemplar i ett visst trafikområde, utan på 8500-modellen i allmänhet. Även spritt nya jag kört i andra trafikområden har alltid känts mer ostadiga och vingliga än föregångaren B10 (både Säffle 2000 och Carrus Vega), och har ofta elfel och andra småfel.
Att behöva vrida halvljusreglaget till 0-läget för att kunna reglera backspeglarna på vissa 8500-individer, och se innerbelysningen tändas när man försöker reglera backspeglarna på andra 8500-individer är tyvärr inget ovanligt.