Skatteproblem hos Keolis Göteborg

Startat av Brollan, 17 mars 2014, 18:43:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brollan

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2313808-risk-att-bussturer-stalls-in-skatten-inte-betald

Jag fattar inte varför man i artiklen har en bild på en buss som inte tillhör Keolis, utan vid fototillfället tillhörde GS Buss och numera tillhör Veolia.
Skärpning GP!

BSB101

Troligtvis för att man ville ha en buss med anknytning till Göteborg. Vad som äger eller har ägt den är ointressant i sammanhanget. För 99 procent av läsarna är texten det primära och inte vem som äger bussen på bilden. Om det hade varit en buss det stått SL hade jag kunnat haft en viss förståelse för din kritik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BSB101 skrivet 17 mars 2014, 19:08:10 PM
Troligtvis för att man ville ha en buss med anknytning till Göteborg. Vad som äger eller har ägt den är ointressant i sammanhanget. För 99 procent av läsarna är texten det primära och inte vem som äger bussen på bilden. Om det hade varit en buss det stått SL hade jag kunnat haft en viss förståelse för din kritik.

Man har alltså illustrerat med en dubbelledad buss. För de flesta läsare framstår det nog därför som att det är det bolag som kör dessa (alltså Veolia) som är skyldiga till skatteslarvet. Om de nu inte tror att det är Västtrafik...

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 mars 2014, 20:12:52 PM
Man har alltså illustrerat med en dubbelledad buss. För de flesta läsare framstår det nog därför som att det är det bolag som kör dessa (alltså Veolia) som är skyldiga till skatteslarvet. Om de nu inte tror att det är Västtrafik...

Den stora majoriteten resenärer tror jag inte har en aning om vem som kör vilka bussar och linjer o s v. För de flesta torde det vara just Västtrafik. Noterar f ö att bilden i den länkade artikeln bytts ut...  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 mars 2014, 01:08:09 AM
Den stora majoriteten resenärer tror jag inte har en aning om vem som kör vilka bussar och linjer o s v. För de flesta torde det vara just Västtrafik. Noterar f ö att bilden i den länkade artikeln bytts ut...  ::)

Ja, mot en buss en gång tillhörig Orusttrafiken. Fast det måste man ju vara kunnig på inventarienummer för att veta. Bakpartiet på den här närmare bestämt:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=10646

Slash2

En effekt avsaknaden av dessa bussar i dagens trafik var att några inlånade Solaris-ledbussar från Angeredstrafiken idag rullar/rullade på linje 18 och 19 (kanske även 25 och 52, men jag såg dem bara på 18 och 19). Tyvärr lyckades jag aldrig få upp mobilen för att föreviga detta.

S Svensson

Man kan ibland få intrycket att företag har dåligt ställt och att man slarvar när skatten inte betalas i tid. Tyvärr är det ofta rutiner som saknas ibland. När Swebus fick en ny tur "någonstans" ringde jag bilreg och frågade. Då sade man på bilregister att skatten inte var betald. De borde ha betalats långt innan. Andra uppgifter jag har är från en länsstyrelse. I bland kommer uppgifter att skatten inte blivit betald och detta trots att pengar inte saknas.
Finns det pengar hos ett företag så kanske Transportstyrelsen kan acceptera att fordon är i trafik om pengarna sänds i väg. Det behöver väl inte gå flera dagar. Eller förvarar någon annan pengar ett antal dagar ?