SLHS söker bilder på Wiima Finlandia

Startat av L-G Lassander, 17 mars 2014, 14:05:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 24 mars 2014, 18:54:46 PM
Och som sagt en period placerade i Göteborg. 2995-2996 alltså.

X-Trafik och dess handläggning och försök att skaffa eget trafikbolag har beskrivits i bl a Svensk Omnibustidning. Kanske någon kan se efter vad som exakt skrevs om bussarna. Det är fullt möjligt att SJ Invest AB för SJ Buss fick dem från en konkurs. Kan det varit någon fordonshandlare ?
Det hela är säkert preskiberat så om någon som var med kan säkert fylla på med uppgifter. Men som sagt har detta inte med frågan att göra.
Borås Lokaltrafik hade en Wiima 500 som bla kördes av personal boende i Länghem. Hur många Wiima 500 gick det i Sverige ?

När var bussarna i Göteborg, BBC? mellan 1991-1993?? Runt 1994 fick de ju Wasalack

S Svensson

Just nu har jag inga anteckningar framme. Eftersom de gick i stort sett på expresslinjer och ofta Borås så bör det varit på Kruthusgatan. Jag skrev även någon form av notis till någon av tidningarna. Jag vill minnas att det var högst 6 mån de gick i Västsverige. När jag ändå skriver så minns jag att även 7811 gick i Göteborg. För att vi skall få rätt inv nr(ur minnet) så rör det sig om den Delta som är besiktigad med kort axelavstånd men ombyggd med självbärande kaross (sk gitterram).

Har på slutet varit placerade i Helsingborg/Kristianstad (2995/BUY112) och Halmstad (2996/MEY322)Under Wasatrafikperioden torde varit placerade i Falun (efter Göteborg). Ursprunglig placering anges till Gävle (som ju hade Bollnäs området).

Kent T

Jag körde 2996 en del när den var placerad i Halmstad. Den var fortfarande X-trafiklackerad och karossen var i ganska dåligt skick (rost/korrosion). Däremot var den väldigt fräsch invändigt vill jag minnas. I Halmstad kostade man på den ett CRT-filter för miljözonernas skull, och den gick en del på expressbusslinje 862 till Stockholm. Dock var det ständiga problem med kylningen, sommartid kokade den ofta i Kålmårdsbackarna norr om Norrköping.