Gammalt vättertåg (x14)

Startat av reseguiden86, 17 mars 2014, 11:15:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Hittade en gammal bild på ett av vättertågen som runt 2009 då dem fortfarande ägdes av Jönköpings Länstrafik, men ibland lånades in av Västtrafik, som här då utanför Borås, närmare bestämt vid Fristad Station..



Nu för tiden så går dem som västtågen, men dem obekväma säterna är tyvärr kvar, gillar x12:ans komfort betydligt mer..
Men någon som vet varför dem envisas med att köra X14:on här , inte så lämpligt på Mollaryd och Torpåkra kanske..

S Svensson

Citat från: reseguiden86 skrivet 17 mars 2014, 11:15:21 AM
Hittade en gammal bild på ett av vättertågen som runt 2009 då dem fortfarande ägdes av Jönköpings Länstrafik, men ibland lånades in av Västtrafik, som här då utanför Borås, närmare bestämt vid Fristad Station.

Nu för tiden så går dem som västtågen, men dem obekväma säterna är tyvärr kvar, gillar x12:ans komfort betydligt mer..
Men någon som vet varför dem envisas med att köra X14:on här , inte så lämpligt på Mollaryd och Torpåkra kanske..

Jag skulle nog inte våga påstå att X14 ägdes av JLT. Det är nog så att de hyrdes av Skaraborgs läns Trafik AB. Sedan är det möjligt att JLT var med. Sättet som visas är 3224 som placerades i Göteborg som "reserv" istället för X12 3220. Tidigare var 3220 avbytare för X12/Göteborg och X14/Skaraborg. Dessutom var X12 3219 placerad på Skövde-Jönköping. X14 3224-3229 var SJ märkta,men tillhörde officiellt Affärsverket Statens Järnvägar. Även X11 3186 (officiellt X10)   gick ett tag som avbytare Nässjö-Skövde.
Varför är det så att det körs X14 på Viskadalsbanan-Älvsborgsbanan? Svaret är önskemål om att det skall finnas fler sittplatser. X14 skulle enligt urspungliga förslaget gå i Göteborg och dess närhet medan inhyrda X52-2 skulle gå i Nässjö. Nu blev det så att några X14 går kvar Nässjö-Skövde med JLT biljetter-/maskiner.X14 3238,3240&3241 (ombyggd inredning) går huvudsakligen Göteborg-Uddevalla-Herrljunga-Varberg. Det är möjligt att enstaka X12 går Skövde-Nässjö.
Finns foto på inredningen i olika X-?  SSn

Bernt Talbrant

Citat från: S Svensson skrivet 18 mars 2014, 22:00:10 PM
Jag skulle nog inte våga påstå att X14 ägdes av JLT. Det är nog så att de hyrdes av Skaraborgs läns Trafik AB. Sedan är det möjligt att JLT var med. Sättet som visas är 3224 som placerades i Göteborg som "reserv" istället för X12 3220. Tidigare var 3220 avbytare för X12/Göteborg och X14/Skaraborg. Dessutom var X12 3219 placerad på Skövde-Jönköping. X14 3224-3229 var SJ märkta,men tillhörde officiellt Affärsverket Statens Järnvägar. Även X11 3186 (officiellt X10)   gick ett tag som avbytare Nässjö-Skövde.
Varför är det så att det körs X14 på Viskadalsbanan-Älvsborgsbanan? Svaret är önskemål om att det skall finnas fler sittplatser. X14 skulle enligt urspungliga förslaget gå i Göteborg och dess närhet medan inhyrda X52-2 skulle gå i Nässjö. Nu blev det så att några X14 går kvar Nässjö-Skövde med JLT biljetter-/maskiner.X14 3238,3240&3241 (ombyggd inredning) går huvudsakligen Göteborg-Uddevalla-Herrljunga-Varberg. Det är möjligt att enstaka X12 går Skövde-Nässjö.
Finns foto på inredningen i olika X-?  SSn

Det var allt ett tag sedan det var tursatt några X11/12/14 på sträckan Nässjö-Skövde, där går i stort sett endast X50-3/X53-3, några tåg går dock med X52. X12 är endast tursatta Uddevalla-Borås-Varberg samt Göteborg-Borås. X14 (alla fordon i ett omlopp) går på samma banor men också på Bohusbanan Göteborg-Stenungsund-Uddevalla-Strömstad.