För snart femtio år sedan...

Startat av Hasse L, 14 mars 2014, 16:53:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

...men knappast ett jubileum att fira.

Den 4 april 1964 blev sista dagen med trådbusstrafik till Gärdet. Den 1 juli 1941 hade trafiken startats, då linje 41 förlängdes från Karlaplan till Furusundsgatan.
Linjerna 32 och 42 erbjöd under senare år i rusningstid treminuterstrafik mellan Värtavägen och Fridhemsplan med tvåmansbetjänade F3:or. (Dessutom kördes brännoljevagnar, H15, på linje 32E, i morgontrafiken med en avgång mellan varje ordinarie 32:a.) Där och då hade man kunnat tala om effektiv och "tydlig" (trådarna) stomlinjetrafik!

Den 3 april hade den elektriska driften på 90 och 91 till Årsta upphört. Trådbussarna på linje 41 mellan Stadshagsplan och Karlaplan kom att rulla till slutet av augusti.

F3 74047

H34E 5375
Samtidigt med högertrafikens införande förlängdes tunnelbanan till Ropsten och busslinjerna i Värtavägen lades ned. 1986 - tror jag det var - återkom bussarna, nu som linje 41 (plötsligt var parallellkörning mellan buss och tunnelbana okej). 41:an blev så småningom ersatt av stombusslinje 1 och så här ser det ut idag på samma ställe.

Leyland

Mycket trevliga "Då & Nu" bilder.

Och visst var det 1986 (november).

Förhållandevis hög och kraftig vegitation som tillkommit på 50 år, som närmast växer på eller intill en bergknalle.

BengaB40

Hej! Tack för denna historieskrivning! Närminnet bleknar med åren, men det vinande ljudet i 41:ans trådbussar är bevarat "for ever"!  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Härlig bild av en F3 där strömavtagarna verkligen framhävs! Åkte hellre F3 än H34E. Missade trådbussnedläggningen i augusti 1964 totalt, tyvärr.

Mvh Gunnar

Railmaster

Var det ens någon rikteg nedläggning eller rann det hela bara ut i sanden?

HJP

Mycket snygg och stämningsfull bild.

Citat från: Railmaster skrivet 15 mars 2014, 09:18:07 AM
Var det ens någon rikteg nedläggning eller rann det hela bara ut i sanden?
Jag har inget riktigt svar på din fråga, men när jag började köra buss i Hornsbergshallen, 1970, så fanns där flera äldre bussförare som kört trådbuss. Av det de berättade, fick jag uppfattningen att det inte fanns något nedläggningsbeslut, utan trafiken bara upphörde. Om det stämmer vet jag inte, men kanske någon annan kan bekräfta eller dementera.

HJP

Björn Forslund

Beslutet om nerläggning måste ha kommit med ganska kort varsel eftersom man ännu reviderade trådbussar på Hornsbergs verkstad. Bussar i toppskick gick direkt till skrot.
Hjalmar Mehrs skövling av Klara med tillhörande problem för trådbussarnas ledningsnät samt personalkostnaderna för tvåmansbetjäningen spelade troligen in.

robergh

Nej det fanns inget nedläggningsbeslut utan trafiken upphörde bara faktiskt! Som Björn säger så reviderades trådbussar även efter sista trafikdatumet och bärgades sedan direkt ut till Högdalen för uppställning och sedan skrotning. En sträcka byggdes t.o.m upp på en ny gata i Frihamnen med ny kontaktledning som aldrig kom att användas. Denna sträcka skulle alltså berört linje 32.

Det sägs att det var två personers verk, vilka kan man ju lätt misstänka, genom att fundera på vilka som rimligtvis måste ha känt till det (behöver inte vara VD!). Trådbusstrafiken hade ju f.ö varit svajig under många år med omfattande helg-, sommar- och kvällsneddragningar så ingen var väl direkt förvånad över att det då och då uppenbarade sig en dieselbuss!

F3:orna stog ett bra tag uppställda i Högdalen innan de skrotades. Först så hette det att de var yttersta reserv för högertrafikomläggningen men senare ansågs ledningssystemet vara i vägen för h-omläggningen och då skrotades bussarna! Om F3:orna har sagts att de var de mest ekonomiska bussar som någonsin rullat i Stockholm. Allt var överdimensionerat, de gick aldrig sönder och de hade en mycket låg driftkostnad i och med eldriften. MEN de var tvåmans och jag tror att det var det som egentligen sänkte de till slut, SS hade enmansnoja vid denna tid.

Lustigt också att man gjorde taffliga utredningar om hur F3 skulle kunna byggas om till både h-trafik och enmansbetjäning. De taffliga utredningarna visade att ombyggnationerna av F3 blev svindyra och omöjliga. För trådbussarna fanns alltså aldrig alternativet med större nyanskaffning som ju var självklart för dieselbussarna!

Nej det finns inga politiska beslut runt nedläggningen och för några år sedan kollade några forskare upp möjligheterna att forska i det här. Det gick inte, det fanns inga dokument eller annat som man kunde ta fasta på.
Kanske det på något sätt var självklart att de skulle bort när spårvagnarna skulle det? Stockholm hade f.ö ett mycket avancerat ledningsnät med mycket tråd för dubbelkörningar etc. Återigen så slängdes infrastruktur för dyra pengar i sjön!

På bilden står SSS numera brandhärjade F3 4038 vid de gamla trådbusstolparna på Årstavägen som fortfarande finns kvar. Detta under en jubileumsutflykt en höst för ett par år sedan. Det väckte en viss uppståndelse bland de gamla Årstaborna att helt plötsligt uppenbarade sig "den gamla trådbussen" igen! :D :D :D. Bussen är på bilden i princip i det skick som den var när den skickades ut till Högdalen år 1964

Mr H

zjbus

På bilden står SSS numera brandhärjade F3 4038 vid de gamla trådbusstolparna på Årstavägen som fortfarande finns kvar.
Mr H

[/quote]
Hur gick det sedan? Gick det att rädda bussen?
Är det batterier till driften i kärran?

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 mars 2014, 11:31:12 AM
Nej det fanns inget nedläggningsbeslut utan trafiken upphörde bara faktiskt! Som Björn säger så reviderades trådbussar även efter sista trafikdatumet och bärgades sedan direkt ut till Högdalen för uppställning och sedan skrotning. En sträcka byggdes t.o.m upp på en ny gata i Frihamnen med ny kontaktledning som aldrig kom att användas. Denna sträcka skulle alltså berört linje 32.

Jag har för mig att jag har sett info, kanske även här på detta forum, om att SS lät linje 41 fortsätta med trådbuss efter 4/4-64 pga dels att de var osäkra om hur det skulle funka med enmans på Kungsgatan och dels att nya bussar (H27/29) inte var "inkörda" eller färdiglevererade. Jag har svårt att tänka mig att 41:an var tänkt att som enda linje gå med trådbuss någon längre tid efter 4/4-64.

/Gunnar

JDS

Citat från: zjbus skrivet 15 mars 2014, 16:15:36 PM
Hur gick det sedan? Gick det att rädda bussen?
Är det batterier till driften i kärran?

Räddning pågår, får man väl säga. I kärran är det ett dieseldrivet elverk.

zjbus

Citat från: JDS skrivet 15 mars 2014, 17:46:36 PM
Räddning pågår, får man väl säga. I kärran är det ett dieseldrivet elverk.
Hoppas verkligen att det går att iordning ställa bussen igen, den enda kvarvarande av sitt slag förmodar jag. Det var väl ytterligare ett par bussar som råkade illa ut i branden, en Capitol bl.a. hur har det gått med dom?

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 15 mars 2014, 18:43:55 PM
Hoppas verkligen att det går att iordning ställa bussen igen, den enda kvarvarande av sitt slag förmodar jag. Det var väl ytterligare ett par bussar som råkade illa ut i branden, en Capitol bl.a. hur har det gått med dom?

Lyckligtvis finns det två st F3:or ytterligare, SSS har en och Spårvägsmuseet en. Alltså totalt tre stycken inkl den brandskadade som säkert går ett återställa. Capitolen ska ha tillfrisknat vid detta laget.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 mars 2014, 19:28:36 PM
Lyckligtvis finns det två st F3:or ytterligare, SSS har en och Spårvägsmuseet en. Alltså totalt tre stycken inkl den brandskadade som säkert går ett återställa. Capitolen ska ha tillfrisknat vid detta laget.
Ojdå vad roligt, 3 bevarade trådbussar, tur i bedrövelsen att bussen förmodligen går att återställa och att Capitolen rullar igen.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 15 mars 2014, 19:47:09 PM
Ojdå vad roligt, 3 bevarade trådbussar, tur i bedrövelsen att bussen förmodligen går att återställa och att Capitolen rullar igen.

Det finns givetvis ytterligare trådbussar bevarade, av andra modeller, både från Stockholm och Göteborg.