Klaratunneln vs fordon (rond 3)

Startat av ichessy, 14 mars 2014, 11:04:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Idag så körde ett fordon som var för högt in i klaratunneln och den här gången var det ingen buss utan en lyftkran som hade fastnat  ;D. Det händer nu ganska ofta så man borde kanske uppmärksamma tydligare med skyltning innan tunneln.

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18538183.ab
Software Developer

BSB101

Vad jag förstått är det redan idag välskyltat så om man inte ser dagens skyltning skulle knappast ett par skyltar till hjälpa. Det enda som hjälper är nog en rejäl balk innan tunneln som ser till att stoppa fordonet utan att skada tunneln.

Olle

Nu rav ju den här kranbilen ner denna balk också .....

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 14 mars 2014, 12:30:05 PM
Vad jag förstått är det redan idag välskyltat så om man inte ser dagens skyltning skulle knappast ett par skyltar till hjälpa. Det enda som hjälper är nog en rejäl balk innan tunneln som ser till att stoppa fordonet utan att skada tunneln.

Mja, försvarar ingen men allt är relativt. Välskyltat vet jag inte heller riktigt om jag vill hålla med om. Det är skyltat en sådär 250-300 m före, ungefär vid avdelningen från Centralbron. Då tillåten hastighet är 50 km/h, samt att den varnande höjdmarkeringen kommer först när man nästan kommit halvvägs in i en 90° högerkurva med väldigt skymd sikt, så är frågan hur långt tid en förare (som kanske dessutom har dålig eller ingen vetskap om lokalgeografin) har på sig att reagera? Det handlar dessutom om att man i det läget (här finns det även stolpar, refuger mm. som ytterligare kortar av det tillgängliga utrymmet att manövrera på) som man upptäcker att man är för hög ska kasta sig (med ett tungt fordon) direkt ut i högerfil och det brukar sällan eller aldrig vara tomt. Speciellt inte under rusningen.

Då det ändå skett en hel del allvarliga händelser här under åren så bör nog de ansvariga ändå ta sig en funderare på om skyltningen/varningsanordningarna verkligen är tillräckliga?! Här bör det kanske upp tidig varning redan nere på Centralbron. Det bör kanske även vara en förstärkt varningsfunktion med ordentligt med blinkande ljus mm. Visst finns det även skyltning, men numera talar man ju även ofta om informationsöverbelastning (speciellt i storstadsområden) pga för många skyltar/för mycket information på en gång. Som vanligt gäller att om informationen inte går fram så är det sannolikt mera fel på hur informationen är utformad eller delges snarare än att det är direkt fel på mottagaren.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Det ena utesluter ju inte det andra. Klart att det är fel på mottagaren när man inte tar till sig den information som finns; det är något man måste göra helt enkelt. Man är inte skyldig att hålla full fart på komplicerade platser och det finns t ex inget behov av att "kasta" sig ut ur körfältet, kommer man fram till ett hinder så är det ju bara att stanna och fundera vad ska jag göra nu då.

Vi får ju aldrig höra talas om de hundratals gånger de befintliga varnings- och skyddsanordningarna har hjälpt, utan bara de fåtaliga gånger då de inte gör det. Och det är i ljuset av dessa tillfällen som man behöver fundera på om skyltningen är tillräcklig, och det kan man verkligen ifrågasätta på den här platsen, men inte för att förarens ansvar på något sätt skulle vara oklart utan för att det kan finnas ett behov av att minska riskerna.