Huvudmeny

Militär terrängbuss

Startat av Taunusch, 12 mars 2014, 18:58:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

På väg 55 mellan Enköping och Strängnäs mötte jag idag ett fordon som var upptaget i det militära fordonsregistret med nummer 65829.

Det såg ut som en terränglastbil (byggd på Volvo?) med busspåbyggnad bakom förarhytten.

Finns det mer information om skapelsen? Det var inte särskilt långt från Enköpings garnison men jag vet inte om den hör hemma där.

NHK

En likadan med nr 65829 i Stockholm 1 oktober 2013

Taunusch

Citat från: NHK skrivet 12 mars 2014, 19:45:12 PM
En likadan med nr 65829 i Stockholm 1 oktober 2013

Underbart!   :)

Är det efterträdare till de gamla bussarna som fanns på K1 förut med ungefär två meters instegshöjd? ;-)

Esbjörn

Bussen på bilden är byggd av Helmark på Volvo FM9-chassi.
Presenterades runt 2006-07.

Se länken till Helmarks hemsida som av någon anledning fortfarande finns kvar.
http://www.helmark.se/?pid=81&sub=63

Bussmicke

Ingen snygg buss, För mycket lastbilsutseende.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Bussmicke skrivet 13 mars 2014, 12:57:44 PM
Ingen snygg buss, För mycket lastbilsutseende.
Nu är ju fordonet byggt för att kunna verka i sin miljö, inte för att se bra ut i dina ögon  ;)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

En buss ska se ut som en buss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Men vad är då en buss? Kanske inte fanns något lämpligt busschassi/kaross att bygga dessa på? Ska du köra runt i terräng så är de ju lite skönt med bra fjädring... Så länge dem fyller sin funktion och är användbara och omtyckta av dem som använder dem så är jag nöjd.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Taunusch

Citat från: Bussmicke skrivet 13 mars 2014, 23:22:27 PM
En buss ska se ut som en buss.

En buss ska vara en bil som är inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med fler än åtta sittplatser utöver förarplatsen.  :P

Ersa

Den moderna bussdesigningen är ett modernare påfund. Ursprungligen, på 1920-talet, var bussar mer eller mindre modifierade... lastbilar.

Nico

Tycker mer att det ser ut at vara avsedd som något slags stabs/sambandsfordon är en regelrätt buss, alla rutor till trots. Ska man frakta trupp i terräng, som väl mest är ganska korta avstånd, är väl ett vanligt lastbilsflak ändå både smidigare och billigare?

Frågan är väl även hur terränggående denna skapelseverkligen sedan är? Visserligen verkar den ha en högre markfrigång, men det verkar inte vara mycket utrymme i de bakre hjulhusen liksom att inte heller däcken verkar vara avsedda för terrängkörning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Soldaterna på bilden ovan har ju högvaktsdamaskerna på sig så det mest sannolika är väl en personaltransport...