179. 514. Råsta. Långt inlägg

Startat av Janne Brink, 11 november 2007, 10:26:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Brink

Eftersom kanske en del av våra vänner ut i landet undrar över vad vi menar när vi ofta har inlägg angående dessa linjer så tänkte jag göra en liten betraktelse om dessa.
179  utgår från Vällingby eller Sollentuna. Från Vällingby går  den går via Spånga station, Tensta, Rinkeby, Kista C.
Linjen är en blåbusslinje vilket innebär att bussen inte angör alla hållplatser, man kan säga c:a var tredje.
514 är en vanlig linje som utgår från Spånga station eller Sollentuna station. Den angör alla hållplatser och går på vardagar dessutom via Kista arbetsområde, och alltid via Husby.
Tensta och Rinkeby är Sveriges invandrartätaste bostadsområde. C.a 95% är invandrare. Det innebär att man kommer till en helt annan värld, jag och Robert brukar säga att man kommer verkligen till en annan värld. man kan drömma och tro sig vara bussförare i ett mellanöstern land, men det är bara roligt. Och i Råsta är invandrardelen av förarna säkert över 70% och många bor i Rinkeby Tensta. Om ni har möjlighet när ni besöker Stockholm, ta en tur med 514 eller 179, det är fascinerande.
Jag har aldrig haft problem med kunderna, tvärtom, dom gör rätt för sig, månar om att visa kort på korrekt sätt, och hjälper dom till med en barnvagn så även om dom måste tränga sig fram, så kommer dom och visar färdbevis. Jag tycker dom är mysiga.
Det finns två problem. Barnvagnar och den höga turtätheten??  Först turtätheten. Det innebär att man inte bryr sig om turlista utan man går till hållplatsen och det kommer alltid en buss inom rimlig tid. Men det innebär stress för oss förare. När kunderna ser bussen så är den som en stor magnet. Dom kommer springande från alla håll och kanter, hela tiden! När man stänger framdörren på B9 så tar det c:a 4 sekunder och under den tiden har det bildats kö utanför och två mammor står och trycker på barnvagnsknappen vid bakdörren. Ja, ni kan tänka er själva!
Det andra är alltså barnvagnarna. Dom är för många. Kulturen är väl att många är hemma med barnen men dom måste ju göra något och en sväng till Kista centrum är ju inte det sämsta. Nu måste jag säga att jag har inte problem av detta men jag tycker ofta synd om dom när man måste lämna dom utanför bussen. Mammorna sköter detta väldigt bra, dom packar in vagnarna så gott det går och är det fullt så är det, då väntar dom till nästa buss, men hur kul är det när snön viner och det är minusgrader? En gång fick jag lämna 10 vagnar vid tre-tiden en eftermiddag. Det är bl.a  därför vi Råstaförare är så fixerade vid fler barnvagnsplatser på framförallt 179.

/Janne

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Jättebra sammanfattning Janne. Både det positiva och det mindre positiva täcktes fint. Själv har jag inte heller haft några direkta problem på dessa linjer utan ofta är det ett ganska bra samspel mellan förare och trafikanter, i synnerhet om man lyckas få till något från en mer humoristisk kant. Har varit med om (när jag hade lite problem med att göra mig hörd) att en äldre herre iklädd s.k. keffiyeh myndigt började styra och ställa i Kista. Vips så var alla med på noterna och färden mot Rinkeby och Tensta kunde fortsätta efter att den äldre herren gett mig en blinkning och en tumme i vädret. Det enda egentliga problemet är annars att man ibland har svårt att upprätthålla vissa elementära säkerhetsregler då tyvärr många struntar i dessa, troligen mest för att man inte är van att tänka i riktigt samma termer. Beroende på språkförbistring så kan det även ibland bli vissa svårigheter med att nå fram. En tur rekommenderas dock å det kraftigaste för en besökare i SL-land.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman