Trafikbyten i norr

Startat av Jesper Persson, 08 mars 2014, 21:34:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jesper Persson

Har inte sett detta på forumet men så här är det.
Sambus och Centrala Buss i Jämtland gör ett byte av trafik till sommaren.

KR Trafik tar över trafiken i Bergs Kommun som entreprenör åt Centrala Buss och Mohlins Bussar tar över trafiken i Ljusdal (inkl. Los och Ramsjö) samt Delsbo som entreprenör åt Sambus. Bussar och personal tas över av den nya entreprenören.

Höll på glömma att Bollnäs Buss tar över fyra omlopp från KR i Bollnäs också..

Ber om ursäkt om det redan har varit uppe. :)

Bussmicke

Det var synd, har inte varit i Östersund ännu sedan 2010
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Är det inte olika längd kvar i tid på avtalen ?  ???

Jesper Persson

Trafiken i Ljusdal/Delsbo är på 10 år fr o m 14/6 2014, Bergs trafiken har pågått i tre år nu, vet ej hur långt avtalet är. Hur detta kom till och varför vet vi inte. Det kom som en blixt från en klar himmel för alla anställda iallafall.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jesper Persson skrivet 09 mars 2014, 10:37:59 AM
Trafiken i Ljusdal/Delsbo är på 10 år fr o m 14/6 2014, Bergs trafiken har pågått i tre år nu, vet ej hur långt avtalet är. Hur detta kom till och varför vet vi inte. Det kom som en blixt från en klar himmel för alla anställda iallafall.

Varför? Pengar naturligtvis.

Man koncentrerar sina verksamheter till färre men större områden.

Ersa

KR Trafik har ju sina hemmatrakter i Bergs kommun, numera omkring Åsarna, plus att man fortfarande kör 45S. Medan Mohlins har sin hemmaplan i Härjedalen. Då kan bägge företagen samordna och spara pengar, precis som Lars-Håkan skriver.
Att det var Mohlins som tog hand om nästan all av CB:s busstrafik i Berg var lite oväntat. Personligen trodde jag att även Danielssons skulle ställa upp några linjevagnar på sin garageplan i Vigge.

Jesper Persson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2014, 10:40:20 AM
Varför? Pengar naturligtvis.

Man koncentrerar sina verksamheter till färre men större områden.

Fast det stämmer inte i KRs fall då man släpper ett hörn i ett landskap där man haft trafiken i 10 år, västra Hälsingland har man kört sedan 2003, och har i ytterligare 10. Men visst... att det handlar om ekonomi det förstår vi alla. Hur som helst så var det en överraskning.

AO

Tack för intressant info!
Kommer Mohlins ta över KRs bussar i Ljusdal eller kommer man köpa in nya bussar?

MrH

Jag är inte lika överraskad som min vän Jesper - här i södra Hälsingland har ryktena florerat en tid. KR var möjligen lite snabbt ute med beskedet "vi kör vidare" när tilldelningsbeslutet kom. Det var ju Sambus som vann; fler ingår i Sambus som t.ex Bollnäs Buss som också ville ha en del av kakan. Förhandlingarna slutade med fyra omlopp i Bollnäs (varav ett stadsbussomlopp) där Bollnäs Buss tar över fordon men inte personal då KR Trafik räknar med att behöva personalen för nuvarande och kommande vakanser.

Ljusdal och Delsbo (inkl. Los och Ramsjö) släppte man alltså till Mohlins som tar över både fordon och personal, det blir alltså ett verksamhetsövertagande där. KR och Mohlins har kommit överens om att KR i samband med detta tar över trafiken i Bergs kommun från Mohlins Bussar.

http://helahalsingland.se/bollnas/1.6921706-fler-bolag-kor-bussarna

/MrH

Walter

Citat från: MrH skrivet 13 mars 2014, 11:54:04 AM
Jag är inte lika överraskad som min vän Jesper - här i södra Hälsingland har ryktena florerat en tid. KR var möjligen lite snabbt ute med beskedet "vi kör vidare" när tilldelningsbeslutet kom. Det var ju Sambus som vann; fler ingår i Sambus som t.ex Bollnäs Buss som också ville ha en del av kakan. Förhandlingarna slutade med fyra omlopp i Bollnäs (varav ett stadsbussomlopp) där Bollnäs Buss tar över fordon men inte personal då KR Trafik räknar med att behöva personalen för nuvarande och kommande vakanser.

Ljusdal och Delsbo (inkl. Los och Ramsjö) släppte man alltså till Mohlins som tar över både fordon och personal, det blir alltså ett verksamhetsövertagande där. KR och Mohlins har kommit överens om att KR i samband med detta tar över trafiken i Bergs kommun från Mohlins Bussar.

http://helahalsingland.se/bollnas/1.6921706-fler-bolag-kor-bussarna

/MrH

Brukar man inte ha gjort upp inom samverkansbolagen innan man lämnar anbudet om vem som ska köra just för att undvika sådana här "alla vill ha en del av kakan dikussioner" ? Och vem som kör bör väl också påverka prisbilden något och därmed anbudet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 13 mars 2014, 15:38:16 PM
Brukar man inte ha gjort upp inom samverkansbolagen innan man lämnar anbudet om vem som ska köra just för att undvika sådana här "alla vill ha en del av kakan dikussioner" ? Och vem som kör bör väl också påverka prisbilden något och därmed anbudet?

Det här är väl tyvärr ganska vanligt, man räknar centralt på ett anbud och kommer fram till ett visst pris som det sedan visar sig att flera delägare inte kan köra för, eller inte får någon ekonomi i. Det finns flertalet aktuella exempel.
Så man tar knappast någon större hänsyn i anbudsskedet även om man givetvis har vissa tankar vilka som vilket område skulle passa för, mycket beror ju på avstånden också.

I det aktuella fallet är det nog också så att Bollnäs Buss sannolikt har en lägre kostnadsbild än KR på samma sätt som KR har en större möjlighet till samordning med befintlig trafik i Berg samtidigt som Mohlin med sin bas i N:a Hälsingland kan samordna linje o skolskjuts.

Det intressanta blir att se hur många tjänster man kommer att spara in p.ga detta, ett par stycken borde det bli.

Bussmicke

Kommer Milans att ha något kvar i Jämtland när man lämnat Berg?

Hur mycket KR Trafik blir det kvar i Bollnäs och Edsbyn?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

grabben007

Mohlins har ju kvar Östersund-Funäsdalen brunflotrafiken bräcketrafiken så visst har dom kvar en hel del

MrH

Citat från: Bussmicke skrivet 13 mars 2014, 19:58:42 PM

Hur mycket KR Trafik blir det kvar i Bollnäs och Edsbyn?

I Bollnäs blir det mesta kvar ändå, det är tre omlopp av regiontrafiken och ett stadsbussomlopp som försvinner till Bollnäs Buss. Edsbyn berörs inte alls. Ev. utökas trafiken fr o m i höst och och det kan bli tal om något omlopp som tillkommer.

/MrH

Bussmicke

Tack, då behöver jag inte jaga iväg nu då.
//Bussmicke.