Vad för fabrikat och när?

Startat av BD, 07 mars 2014, 14:05:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Bilderna i nedanstående inlägg är av admin ändrad till länkar. Samlingsportalen tillåter inte att deras bilder visas direkt på andra webbplatser.

http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAFG00033&Imgnr=1
Någon som ser vad det är för fabrikat? Är det 1930-talet?
http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KAFG00032&Imgnr=1

Bildnummer:    Jvm.KAFG00033:          Beskrivning    
Fotograf:            Motivkategori:    Fordon
Fototid:    1935 E --           Ämnesord:    Buss
Land:            Ämnesord:    Byggnad
Län:    Östergötlands         Ämnesord:    
Kommun:    Linköping         Ämnesord:    
Ort/Driftplats    Linköping         Ämnesord:    
Bandel:            Registrerad:    2012-11-09_19:47:10
Bolag:            Kompletterad:    
               Komplettera bild
Bildtext:
Okänd buss, Slottet i bakgrunden.Karossen tillverkad av Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna, ASJ. Leveransfoto

Bildnummer:    Jvm.KAFG00032:          Beskrivning    
Fotograf:            Motivkategori:    Fordon
Fototid:    1935 E --           Ämnesord:    Buss
Land:            Ämnesord:    Byggnad
Län:    Östergötlands         Ämnesord:    
Kommun:    Linköping         Ämnesord:    
Ort/Driftplats    Linköping         Ämnesord:    
Bandel:            Registrerad:    2012-11-09_19:47:10
Bolag:            Kompletterad:    
               Komplettera bild
Bildtext:
Okänd buss. Slottsbyggnaden i bakgrunden. Karossen tillverkad av Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna, ASJ. Leveransfoto

BengaB40

Hej! Tycker det ser ut som en Volvo i LV125-serien beaktande fälgarnas utseende och skymten av ratten med de smala ekrarna som satt i många av Volvos bussar och lastbilar cirka 1948 när de vanliga kraftigare rattarna (made in USA) var bristvara efter kriget!  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Tror också det kan vara en Volvo, kanske export till Island som hade vänstertrafik då? Fast jag tror den är från 40-talet.

Greger Larsson

Om jag inte är ute och cyklar helt, ska det där vara den provbuss av "ramlösa"-typ som byggdes 1946 och hamnade hos Linjebuss med nr 248. Den är registrerad som ASJ, men man använde chassikomponenter från Volvo Lv140-serien. Karossen har inte mycket likheter med andra ASJ-byggen från den tiden, bl a är den tidigt ute med gummilistinfattade fönsterglas. Förutom på höghusen till SS fanns det väl inte på ASJ-karosserna förrän ca 1950.

BengaB40

Hej! Intressant att även ASJ försökte sig på att konstruera en ramlös buss redan på 40-talet! SKV trodde jag var ensamma om det då. Det finns en lastbil i LV140-serien från 1946, förhoppningsvis fortfarande fint bevarad, som deltog i en veteranbilsuppvisning på Djurgården för ett tjugotal år sedan. Den blev förlaga till Conrads gula rundnos som en LV150 gulmålad modell senare, finns också på bilder i böcker om historiska lastbilar. Fälgarnas utseende stämmer helt överens med bussens på bilderna (6 bultar och 8 "hål"), gällde också LV125. Skulle vara kul få veta hur det gick för den här bussen under Linjebusstiden!  Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

Citat från: BD skrivet 07 mars 2014, 14:05:46 PM
Bilderna i nedanstående inlägg är av admin ändrad till länkar. Samlingsportalen tillåter inte att deras bilder visas direkt på andra webbplatser.
Det har admin missuppfattat. Jag har nyss haft ett samtal med den ansvarige på Samlingsportalen, som sade att Järnvägsmuseet tvärtom önskar att bilderna ska användas på detta vis.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Harald Nordius skrivet 10 mars 2014, 21:19:41 PM
Det har admin missuppfattat. Jag har nyss haft ett samtal med den ansvarige på Samlingsportalen, som sade att Järnvägsmuseet tvärtom önskar att bilderna ska användas på detta vis.

Det framgår inte av villkorstexten för att använda bilderna på hemsidan. Dessa regler lyder:

Villkor för användning av bilder
Bilder får användas privat samt vid
- skolarbeten, uppsatser, avhandlingar och arbeten som uppfyller vetenskapliga krav vad gäller notapparat och motsvarande
- museiutställningar och motsvarande
- museipublikationer
- skrifter från lokala föreningar
Källa, fotograf, bildnummer och länk ska anges

http://www.samlingsportalen.se/all/fgsok.HTM

Det står alltså inget där om att bilderna får läggas ut på andra hemsidor utan det nämns bara publikationer och skrifter. Så vad har vi missuppfattat? Vi kan väl inte gärna gissa oss till vad som gäller? Jag har kontaktat Sveriges Järnvägsmuseum för att få detta utrett. Till dess detta är klart gäller de regler som finns för bildvisning på Bussnack.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Det är ju slående hur många detaljer som går igen på SKV:s lättmetallkaross. Första gången jag såg en av de här bilderna var i ett större praktverk om busstrafik eller kollektivtrafik, kanske utgivet redan under kriget? Kan det alltså vara fastslaget nu att det är ASJ. F ö ägdes ju SKV av ASJ vid tiden för den ramlösa bussens konstruktion.
Mvh Jan G.