Huvudmeny

Kortrijk 2013: VDL

Startat av Niclas Rosenius, 05 mars 2014, 00:04:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Då var det dags för nästa stora tillverkare som var på hemmaplan.

Man visade några nyheter som t.e.x. dessa.

Citea Midi

Citea SLFA-180  (GVB i Amsterdam har beställt 23 st med leverans nu i februari så dom blir att jaga nästa gång man är nere)

Citea LLE-120

Futura FHD2 129

Futura FHD2 139

Futura FMD2 129  (Det är ett gäng av dessa som Byberg & Nordin har beställt)

//Niclas

5783

Citea SLFA-180 vore najs men det är nog bara att glömma eftersom SLs entreprenörer bara tycker att "Low Floor" hör hemma innanför tullarna och där är det ju MAN som gäller.  :-[

bussvictor

Vet någon om articulateden är i trafik i något land redan och rullar i linjetrafik?

Bussvictor

bussvictor

Citat från: Daniel S skrivet 05 mars 2014, 11:46:20 AM
Citea SLFA-180 vore najs men det är nog bara att glömma eftersom SLs entreprenörer bara tycker att "Low Floor" hör hemma innanför tullarna och där är det ju MAN som gäller.  :-[
Den skulle ju vara perfekt på tex tynningö eller som närtrafiksbussar

Bussvictor

Joakim Wahlberg

Nja, tror inte den bussen (SLFA-180) är så bra på Tynningö (eller i närtrafiken), en ledbuss verkar lite överdrivet stor och svårvänd där ;-) bildtexten/beskrivningen till dessa bilder är över bilderna, svårt att hänga med ibland.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Niclas Rosenius

Citat från: bussvictor skrivet 05 mars 2014, 20:23:13 PM
Vet någon om articulateden är i trafik i något land redan och rullar i linjetrafik?

Bussvictor

Som jag skrev ovanför så har GVB i Amsterdam beställt 23 st som skulle komma i Februari, har inte sett eller hört nått att dom kommit ut itrafik ännu.

Man har sedan tidigare 70 st Citea SLF-120 i sin flotta. Åkte en del med dom i oktober och dom gick lite bättre än dom gamla DAF/Jonckheere-bussarna som dom ersatte.

//Niclas

Bergenga

Mange flotte bilder av VDL-bussene også! :)

Var Citea Midi'n der en MLE-88 (8,8m) eller MLE-95(9,5m)? Og har du chassis- og byggenummer på den? Jeg tok selv bare et hastig bilde av den og hadde tenkt å komme tilbake til VDL-standen, noe jeg tydeligvis aldri gjorde. De eneste andre VDLene jeg fotograferte var de to som stod ute der man fikk prøve Setra. (En Synergy og en Citea Electric.)
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Citat från: Bergenga skrivet 06 mars 2014, 00:24:26 AM
Mange flotte bilder av VDL-bussene også! :)

Var Citea Midi'n der en MLE-88 (8,8m) eller MLE-95(9,5m)? Og har du chassis- og byggenummer på den? Jeg tok selv bare et hastig bilde av den og hadde tenkt å komme tilbake til VDL-standen, noe jeg tydeligvis aldri gjorde. De eneste andre VDLene jeg fotograferte var de to som stod ute der man fikk prøve Setra. (En Synergy og en Citea Electric.)

Tyvärr, Øyvind. Det fanns ingen skylt i denna och jag kommer ej ihåg vilken längd det var på denna.

Vet vad du pratar om när det gäller, "jag går tillbaks senare". Man fastnar alltid nånstans och pratar med folk man träffar på som man känner.

För den som inte har varit på Busworld i Kortrijk nån gång så är den mycket mycket större än den Svenska buss-mässan. Att vara där 2 dagar är nästan lite för lite om nu skall hinna med att fota och kolla på allt som finns där ordentligt.

//Niclas

Bergenga

Hehe, det var vel det jeg tenkte. Kan hende jeg faktisk tittet etter noe sånt selv, men at jeg ikke husker. Jeg kunne jo ha spurt noen der om lengden, men det ble det altså ikke.

Forresten så er vel Citea Midi egentlig bare en VDL-ifisert venstrerattet utgave av Wrightbus sin egen StreetLite: http://www.wright-bus.com/streetlite/

Ja, 2 dager på den messen er ikke nok. Det var 2 dager jeg hadde planlagt, fredagen og lørdagen, så jeg visste på forhånd at jeg aldri ville rekke å få fotografert alt. Derfor satte jeg aldri noe mål om det, og brukte heller tid på å prate med folk, og å spørre representanter om de bussene som var av størst interesse. Jeg har ingen anelse om hvor mange busser som var på messen, men jeg har nok knapt bilder av mer enn en firedel av dem.
Det er jo først og fremst sosialt dette med så store bussmesser. Man treffer som du nevner hele tiden på noen kjente, og så får man kanskje nye bekjentskaper også. Jeg var med i en gruppe som reiste med buss fra Norge og vi bodde på samme hotell i Brugge, så det ble sene middager på restauranter der, og det var absolutt verdt det. Beste maten jeg smakte var spare-ribs i øl- og sjokoladesaus. :P

Jeg hadde jo tenkt å prøve å komme i kontakt med deg på fredagen bare for å si hei, men det glemte jeg faktisk helt av inntil det var langt på ettermiddagen. Det var ganske enkelt for mye interessant der.
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Forresten så ser jeg nå at den fulle modellbetegnelsen står i frontruta på bussen. På mitt bilde er det ikke helt mulig å lese det, men det ser ut som det står "Citea MLE-88/100". Har du noe mulighet til å zoome inn på originalbildet ditt og se hva det står?
Mvh.
Øyvind Berg

bussvictor

Vet någon om LLE-120 är påväg till Sverige eller att någon köpt in de

Bussvictor

Niclas Rosenius

Citat från: Bergenga skrivet 06 mars 2014, 01:00:34 AM
Forresten så ser jeg nå at den fulle modellbetegnelsen står i frontruta på bussen. På mitt bilde er det ikke helt mulig å lese det, men det ser ut som det står "Citea MLE-88/100". Har du noe mulighet til å zoome inn på originalbildet ditt og se hva det står?

Jag kan inte heller riktigt se vad som står när jag zommar in på bilden  :(

//Niclas

Bergenga

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 mars 2014, 10:40:00 AM
   Jag kan inte heller riktigt se vad som står när jag zommar in på bilden  :(

//Niclas

Det går bra. Etter å ha studert mitt eget bilde enda mer så har jeg kommet fram til at det faktisk står "Citea MLE-88/180". Det passer også med hvor lang den ser ut sammenlignet med variantene av Wright StreetLite.

La du forresten merke til at den har nødutgangsdør på venstre side, rett framom bakakselen? Det er vel sånn at alle busser større enn minibuss må ha 2 nødutgangsmuligheter (som man ikke skal måtte klatre gjennom), og av konstruksjonsmessige årsaker har man vel valgt å speilvende hele bussen sammenlignet med den britiske varianten.
Mvh.
Øyvind Berg

Greger Larsson

Citat från: bussvictor skrivet 06 mars 2014, 07:41:50 AM
Vet någon om LLE-120 är påväg till Sverige eller att någon köpt in de

Bussvictor

Kommer till Härnösand nu i sommar

bussvictor

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 mars 2014, 19:23:20 PM
Kommer till Härnösand nu i sommar
Okej kul :D jag som själv trodde att arriva i Stockholms området skulle vara snabba på att köpa in dessa eftersom de är nog de bussgarage i Sverige som kör mest VDL i lokaltrafik

Bussvictor