Huvudmeny

Nya tågbilder!!!

Startat av Viktor Andersson, 04 mars 2014, 15:30:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viktor Andersson

Hejsan. Här kommer ett bildsvep på tåg bilder!!!

Resten finns på www.bussville.se Välkomna in!!
Ha en fortsatt trevlig dag alla här på forumet.
www.bussville.se
Över 6500bilder på hemsidan
Viktor Andersson

1896

Härligt att du fångat 1290, det lär ju ska vara det sista orangea loket som finns kvar.  :D

Nico

Rätta mig om jag har fel, men man har väl medvetet behållit 1290 i den ursprungliga färgsättningen som ett slags kul retrogrej?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 04 mars 2014, 17:15:27 PM
Rätta mig om jag har fel, men man har väl medvetet behållit 1290 i den ursprungliga färgsättningen som ett slags kul retrogrej?

Ungefär så, ja. Loket var det sista Rc-loket som gick kvar i originallacken. Det gjorde det fram till årsskiftet 2005/2006 och då hade alla andra Rc-lok hunnit bli SJ-blå eller Green Cargo-gröna. Vid denna tid var 1290 inne på storrevision vilket också innebar omlackering. Alla trodde att det också skulle bli grönt men när det kom ut visade det sig att det blivit omlackerat i orange. Det skiljer lite från tidigare i typsnitt och dekorlinjer, men i stort sett är det alltså ett Rc som det såg ut när det var nytt. Anledningen till att Green Cargo gjorde detta var att den svenska järnvägens 150-årsjubileum firades 2006. Det sades då att loket snart efter jubileet skulle lackeras om i grönt, men så har det inte blivit och så lär det inte heller bli förrän om cirka fem år, då det är dags för ny storrevision (eller skrotning). Det är väl då högst troligt att detta lok om det får leva kvar också blir grönt.