Från och med april blir det billigare för pendlare mellan Uppsala och Norrtälje

Startat av eldani, 03 mars 2014, 20:55:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Jag såg en artikel på norrteljetidning om att det kommer att bli billigare att pendlare mellan Uppsala och Norrtälje. Har någon hört om det kommer att billigare att pendlare mellan Uppsalalän och Stockholmlän på andra linjer?
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2404089-billigare-buss-for-pendlare

Ersa

Det är UL som låter sitt nya enhetliga månadskort gälla på hela 677 an, samt alla UL-linjer som går inne i Stockholms län. T.ex linjen till Kista samt 808 till Norrtälje.
SL däremot har idag inte presenterat några planer på att låta sitt månadskort gälla på hela linje 677.

Kurra-Gurra

De skulle ju kunna börja med att göra det enklare och mer överskådligt hur man betalar mellan Uppsala o Åby-Långhundra. Idag är det ju ett totalt virrvarr av biljetter, det ska blippas i acessmaskinen, skrivas i datum, rivas av hörn etc.  :o

Ersa

För att inte tala om logiken på taxan varit i alla tider. T.ex att det i många år var billigare att köpa enkelbiljett på sträckan Arlanda-Åby-Rimbo, än Arlanda-Åby.

Det förvånar mig faktiskt SL redan 2008 inte fick infallet att dra 677 Norrtälje-Rimbo-Åby-Arlanda-Märsta, medan man hade låtit UL ta hand om delen Åby-Ar-Uppsala, t.ex genom att dra 806 vidare till Ar (ansl 801) samt Knivsta station (ansl tåg och övriga UL-bussar).
Men jag klagar inte över att SL behöll Uppsalasträckningen.

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2014, 09:08:06 AM
För att inte tala om logiken på taxan varit i alla tider. T.ex att det i många år var billigare att köpa enkelbiljett på sträckan Arlanda-Åby-Rimbo, än Arlanda-Åby.

Det förvånar mig faktiskt SL redan 2008 inte fick infallet att dra 677 Norrtälje-Rimbo-Åby-Arlanda-Märsta, medan man hade låtit UL ta hand om delen Åby-Ar-Uppsala, t.ex genom att dra 806 vidare till Ar (ansl 801) samt Knivsta station (ansl tåg och övriga UL-bussar).
Men jag klagar inte över att SL behöll Uppsalasträckningen.

Jag tror att det är UL som betalar från Åby till Uppsala, medan SL betalar "sin" del av sträckan. Således skulle det bli mycket dyrare att köra allt i sitt eget län, förmodligen därför som det rann ut i sanden  ???