Motorfel- men vad är felet egentligen?

Startat av Walter, 03 mars 2014, 12:48:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Sitter på en buss som enligt föraren fått motorfel vilket innebär att hastigheten sakta sjunker. Efter att ha brutit huvudströmmen startades bussen om och resan kunde fortsätta en bit och föraren skulle se hur länge vi kunde rulla vidare. Så vi får se vad som händer framöver.
Nu frågar jag den teknisks expertisen här på forumet vad kan felet vara? Bussen är en gasdriven om det spelar in.

Update; En andra omstart har nu skett. Rullar sakta.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Citat från: Walter skrivet 03 mars 2014, 12:48:59 PM
Sitter på en buss som enligt föraren fått motorfel vilket innebär att hastigheten sakta sjunker. Efter att ha brutit huvudströmmen startades bussen om och resan kunde fortsätta en bit och föraren skulle se hur länge vi kunde rulla vidare. Så vi får se vad som händer framöver.
Nu frågar jag den teknisks expertisen här på forumet vad kan felet vara? Bussen är en gasdriven om det spelar in.

Update; En andra omstart har nu skett. Rullar sakta.

Gasregulatorn?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Citat från: AdmirT skrivet 03 mars 2014, 12:54:42 PM
Gasregulatorn?

Säg det, bussen rycker dock inte såsom man skulle kunna tro i det fallet utan det går att köra ett tag och sedan faller hastigheten sakta.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Citat från: Walter skrivet 03 mars 2014, 12:58:44 PM
Säg det, bussen rycker dock inte såsom man skulle kunna tro i det fallet utan det går att köra ett tag och sedan faller hastigheten sakta.

Som sagts tidigare, skulle tro att det är gastrycksregulatorn som har lagt av. Då blir bussen helt kraftlös.
Om man har testat att bryta batteriavskiljaren som sitter precis vid batterierna och detta inte ger någon verkan så är det nästan helt säkert den. Får man då upp 30 km/h ska man vara glad...

Walter

Då får vi nog utesluta gasregulatorn. Efter tredje omstarten så rullade bussen ca 70-80km/h turen ut.

Björn Ax

Det kan vara nästan vad som helst. När en buss känner av ett motorfel så går den ju in i ett säkerhetsläge för att skydda motorn mot ett ras.

Bryter man huvudströmmen en viss tid så nollställs ju alla fel och bussen fungerar bra tills felet upptäcks av programvaran igen.

Jag hade en buss som blev helt kraftlös och det visade sig vara vattenpumpen. Så för att veta exakt vad som felar så måste nog diagnosprogram kopplas in så man ser exakta felet som upptäckts.

Björne75

Är det en av Nobina Upplands gasbussar vi pratar om ?

Walter

Citat från: Björne75 skrivet 17 mars 2014, 23:53:05 PM
Är det en av Nobina Upplands gasbussar vi pratar om ?

Nej men en buss av samma modell

Mackan87

Är det solarisbuss? Låter bekant detta fel...

Walter

Mackan87

Kan ju vara lite allt möjligt egentligen.
På solaris var det olika om jag minns rätt, gastryckregulator, turboslang som lossnar/glappar, dålig kvalitet på biogasen. Hört massa förklaringar på samma symptom av verkstan. Så är nog svårt säga generellt