SL trafikförändringar 2014/2015

Startat av Fritte74, 03 mars 2014, 00:16:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


igel

CitatLinje 680
Stockholm (Humlegården) - Resarö

Utbudet på linjen övervägs att ses över för att bättre anpassas till efterfrågan.

Det är ju bra att man studerar vilken efterfrågan man har och anpassar utbudet därefter, men det borde ju vara en självklarhet på alla SL's linjer. I övrigt kan en sådan formulering inte ge särskilt mycket information för kommunerna i Norrort att ta ställning till. Eller betyder det på vanlig svenska att man ska minska turtätheten, vilket man inte vågar skriva rakt ut.

Edit: (Formuleringen återkommer på rätt många linjer i Norrort)

CW66

Citat från: igel skrivet 03 mars 2014, 08:06:16 AM
Det är ju bra att man studerar vilken efterfrågan man har och anpassar utbudet därefter, men det borde ju vara en självklarhet på alla SL's linjer. I övrigt kan en sådan formulering inte ge särskilt mycket information för kommunerna i Norrort att ta ställning till. Eller betyder det på vanlig svenska att man ska minska turtätheten, vilket man inte vågar skriva rakt ut.

Edit: (Formuleringen återkommer på rätt många linjer i Norrort)

Det betyder på vanlig svenska att man ännu inte (eftersom det är ett remissförslag i nuläget) har planerat/förhandlat klart med berörda instanser (ex kommuner) vad som skall göras.
Om det blir minskning eller ökning kommer ut i den slutgiltiga versionen.

igel

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 03 mars 2014, 12:40:13 PM
Det betyder på vanlig svenska att man ännu inte (eftersom det är ett remissförslag i nuläget) har planerat/förhandlat klart med berörda instanser (ex kommuner) vad som skall göras.
Om det blir minskning eller ökning kommer ut i den slutgiltiga versionen.

En remiss brukar sällan vara färdigförhandlad, i många andra områden kan det stå något i stil med att man ser över att utöka trafiken med en avgång ... eller att man överväger att dra in linjen för att öka tydligheten ... . Där framgår det ganska tydligt vad SL ser för någon förändring framför sig. Men just här är det extremt otydligt. Och knappast något som någon instans i egentlig mening kan ha några invändningar mot. Vem vill inte att SL (eller vem det nu är) ska se över trafiken.

Fritte74

Känns som man den här gången är extremt otydlig. Det nämns inte ens ngt konkret om de planerade förändringarna som kommer för innerstaden med nytt linjenät från sommaren 2015. Jag funderar över varför man skickar ut ett dokument som är så innehållsfattigt till kommuner och sen förväntar sig svar!

CW66

Varför förvånar det dig att man skickar ut ett dokument där det finns utrymme för kommunerna att säga sitt?
Att skicka ut färdiga förslag eller beslutade åtgärder ligger kanske inte riktigt i linje med vad kommunerna vill ha tror åtminstone jag.

Nu har man ju fullt utrymme att komma tillbaka med svar till SLL om åtgärder för linjer man vill ändra något i.

Tycker remissförslagets utformning är alldeles utmärkt!

rengmark

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 05 mars 2014, 08:18:28 AM
Varför förvånar det dig att man skickar ut ett dokument där det finns utrymme för kommunerna att säga sitt?
Att skicka ut färdiga förslag eller beslutade åtgärder ligger kanske inte riktigt i linje med vad kommunerna vill ha tror åtminstone jag.

Nu har man ju fullt utrymme att komma tillbaka med svar till SLL om åtgärder för linjer man vill ändra något i.

Tycker remissförslagets utformning är alldeles utmärkt!

"Utbudet på linjen övervägs att ses över för att bättre anpassas till efterfrågan." Så står det på flera av Arrivas linjer. Vad menas? Utökning eller reducering?