Huvudmeny

Busslink 4381+4518..

Startat av Bussmicke, 10 november 2007, 23:56:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Treeevligt! 4381 saknar man verkligen....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

kristoffer

4381 har inte Nynäs haft nåt liknande för några år sedan ? , har ett svagt minne av det  ???


/ Kricke

Nico


Vad hette de fyra (var det väl?) Volvovagnar som var placerade på Söderort i slutet av 90-talet? Minns dem som bekväma att köra, men med en tendens att gå varma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Jo, det är nog 4381-4385 Nico talar om. Volvo B10R med partikelfilter från år 1990. Levererades till Hornsberg och gick mycket på linje 54, eftersom de var utrustade med 54:ans infosystem. När det började rulla in alldeles för mycket Maxci i innerstaden och 54 blev linje 4 utlokaliserades 4381 till Botkyrka och de övriga till Söderort. Mot slutet omnumrerades de som var kvar till 638X, varför någon?
På bilden syns ju 4381 som då tillhörde Botkyrka och rullade på ett fast omlopp innehållandes 726 till Fridhemsplan på morgonen, 2 eller 3 varv på 52an Fridhemsplan-Karolinska och åter innan den gick ner till Huddinge sjukhus på 726ans lunchtur.
Det var trevliga bussar att åka, och vad jag minns tyckte förarna rätt bra om dom. Trafikledningen var inte riktigt lika förtjusta just för att de lätt gick varma.

Niclas Wennerlid

De omnumrerades när SL Buss och Näckrosbuss blev Busslink eftersom inventarienumrena krockade med andra uppe i Dalarna om jag inte minns fel.
Hur som haver är jag beredd att intyga att dessa vagnar inte var så roliga att ha ute i trafiken som trafikledare eftersom de hade vissa tendenser till att gå varma som sagt.

De gånger jag själv var ute och körde så gillade jag dem men tiden i Söderort för 4382-4385 gjorde de inte gott precis och de gick ned sig väldigt fort. På slutet var de riktiga vrak, inte ens som entusiast var de speciellt upphetsande att köra, tyvärr.

//Niclas

Bussmicke

Omnumreringen skedde Inte direkt utan först till hösten 2002, se lista på min hemsida.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Skalman

> 4381 har inte Nynäs haft nåt liknande för några år sedan ? , har ett svagt minne av det  ???

När Busslink tappade Botkyrka kom 4381 (tillsammans med bl a 6547) att ställas
upp i Estögaraget i väntan på vidare öden. Har för mig att den då led av ett
kompressorras. Den gicks igenom med avsikten att eventuellt trafiksättas i
Ösmo, men så blev det aldrig. Den försvann från uppställningen efter några
månader. (Till skillnad från 6547 som blev kvar där väldigt länge).

I trafik i Ösmo rullade även ganska länge de två fd SL H7T-vagnarna 4373 och 4379,
men det var ju en helt annan vagntyp.

Karsten

Citat från: Skalman skrivet 11 november 2007, 14:20:22 PM

I trafik i Ösmo rullade även ganska länge de två fd SL H7T-vagnarna 4373 och 4379,
men det var ju en helt annan vagntyp.

Ja, vad hände med alla de efter 1996?

4372 och 4378 var kvar i Hornsberg som abb-vagnar
4373 och 4379 hamnade i Ösmo
4374 till Norrtälje

Kvar att lista ut är 4375-4377 och 4380. Det ringer en liten klocka från Täbyhållet, kan det vara så?

Bussmicke

Det sista 4380, sedemera 6380, gjorde var att gästspela i Söderort. Se bild på min hemsida.
Var det inte fler H7:or i Söderort?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.