Härliga bilder från San Fransisco!

Startat av Tomas Karlsson, 27 februari 2014, 09:06:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomas Karlsson

Måste tipsa om en Flickr-sida med massor av bilder från AC Transit. En del nya, men framför allt unika bilder från förr! http://www.flickr.com/photos/rideact/page1/

Björn Forslund

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 27 februari 2014, 09:06:54 AM
Måste tipsa om en Flickr-sida med massor av bilder från AC Transit. En del nya, men framför allt unika bilder från förr! http://www.flickr.com/photos/rideact/page1/

Trevligt, särskilt när man kommer in på äldre bilder med gamla GM-bussar. Saknas bara en svart Charger med plåtfälgar och 440-maskin....

bilomnibussen

Som alla ser har man cykelställ framtill på stadsbussarna. Snart är jag där...
Mvh Jan G

Tomas Karlsson

..en Charger på jakt efter en grön Mustang..
Missa inte SL-bussen på sidan 7!

AL

Har varit i bl a San Fransisco ett antal gånger och måste säga att kollektivtrafiken åtminstone i SF's innerstad känns mer "europeisk" jämfört med många andra amerikanska städer.  Framförallt en väldigt väl utbyggd kollektivtrafik som kompletteras med BART, en hög andel ledvagnar och oftare bredare in- och utgångsdörrar i likhet med hur det ser ut i Europa!

Bussmupp

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 27 februari 2014, 18:26:28 PM
..en Charger på jakt efter en grön Mustang..
Missa inte SL-bussen på sidan 7!

Jag måste vara blind för jag såg ingen SL buss. Kan du lägga upp en länk till bilden?

Björn Forslund

Citat från: Bussmupp skrivet 28 februari 2014, 22:31:32 PM
Jag måste vara blind för jag såg ingen SL buss. Kan du lägga upp en länk till bilden?

Den finns där, en H44 bakdel och en interiör. Första bilder på sid 7.

Tomas Karlsson

http://www.flickr.com/photos/rideact/12193316734/ 
Verkar lite diffust med siduppdelningen. Tycks i alla fall skilja mellan olika webläsare.

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 februari 2014, 23:09:45 PM
Den finns där, en H44 bakdel och en interiör. Första bilder på sid 7.

Finns även en frontbild och en helfigur på sidan innan. Bussen är tydligt märkt "Volvo" med destination "Seattle" och har inventarienummer 4724.

Björn Forslund

Det var väl så att Volvo i princip introducerade ledbussen i USA? I lokaltrafik hade det ju enbart varit tvåaxliga bussar med aktersnurra som helt dominerat i årtionden.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 mars 2014, 19:13:22 PM
Det var väl så att Volvo i princip introducerade ledbussen i USA? I lokaltrafik hade det ju enbart varit tvåaxliga bussar med aktersnurra som helt dominerat i årtionden.

Nja, Volvo började bygga ledbussar i USA 1984. De byggde sammanlagt 230 bussar, varav 175 var ledbussar. Busstillverkningen upphörde 1986. Före Volvo byggdes ledbussar av en rad olika busstillverkare.
The Twin Coach Co byggde en intressant version av lebuss 1938. Den var ledad vertikalt, inte horisontellt. Den hade fyra axlar, två av dem vid leden. Motorn (diesel) satt bak och drev bakaxeln elektriskt. Samma firma byggde en senare version med vertikal led men med tre axlar 1951. Sammanlagt 15 stycken byggdes.

General Motors byggde en traditionell ledbuss en kort period 1980. Ledbussar anskaffades i större omfattning av de lokala trafikföretagen med början ca 1975.

MAN tillverkade ledbussar i större antal (398 st) för den amerikanska marknaden med början 1976. Karroserierna byggdes i Tyskland.

Crown Coach Co i Los Angeles samarbetade med Ikarus och sålde 200+ ledbussar i USA med början 1979.

Uppgifterna hämtade ur boken City Transit Buses of the 20th Century.

M v h
Ingwar

Bussmupp

Citat från: Tomas Karlsson skrivet 01 mars 2014, 01:05:19 AM
http://www.flickr.com/photos/rideact/12193316734/ 
Verkar lite diffust med siduppdelningen. Tycks i alla fall skilja mellan olika webläsare.

Själv använde jag Google Chrome för att kolla på bilderna, men den här missade jag.

Björn Forslund

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 mars 2014, 20:20:19 PM
Nja, Volvo började bygga ledbussar i USA 1984. De byggde sammanlagt 230 bussar, varav 175 var ledbussar. Busstillverkningen upphörde 1986. Före Volvo byggdes ledbussar av en rad olika busstillverkare.
The Twin Coach Co byggde en intressant version av lebuss 1938. Den var ledad vertikalt, inte horisontellt. Den hade fyra axlar, två av dem vid leden. Motorn (diesel) satt bak och drev bakaxeln elektriskt. Samma firma byggde en senare version med vertikal led men med tre axlar 1951. Sammanlagt 15 stycken byggdes.

General Motors byggde en traditionell ledbuss en kort period 1980. Ledbussar anskaffades i större omfattning av de lokala trafikföretagen med början ca 1975.

MAN tillverkade ledbussar i större antal (398 st) för den amerikanska marknaden med början 1976. Karroserierna byggdes i Tyskland.

Crown Coach Co i Los Angeles samarbetade med Ikarus och sålde 200+ ledbussar i USA med början 1979.

Uppgifterna hämtade ur boken City Transit Buses of the 20th Century.

M v h
Ingwar

Tack för det, jag trodde det i stort sett enbart var tvåaxligt med lång hjulbas i USA med sina breda streets och avenyer.