Ny säljorganisation ska sätta Irizar på Nordenkartan

Startat av eldani, 25 februari 2014, 17:55:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Den spanska busstillverkaren Irizar etablerar en egen sälj- och serviceorganisation i en rad europeiska länder, bland dem Sverige. Det sker genom det belgiska företaget DV Bus & Coach som har skrivit avtal med Irizar om försäljning och eftermarknadsservice för Irizars egen bussproduktion med DAF-motorer. DV Bus & Coach etablerades i januari i år. Företaget leds av Wim van Hool som under ett antal år har varit engagerad i företagsledningen hos den turkiska busstillverkaren Temsa.
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/ny-saljorganisation-ska-satta-irizar-pa-nordenkartan/

Lars-Håkan_E

Avtalet med Scania har m a o upphört, det är väl tveksamt om det blir speciellt många fler sålda med DAF jmf med Scania drivlina

Ersa

Ska en van Hool som tidigare sålt Temsa börja sälja Irizar? Då man i en branschtidning kastar ut efternamnet van Hool i en artikel som inte handlar om VanHool-bussar får man nog gärna bifoga en liten faktaruta.

Att avtalet med Scania ska ha upphört var ingen överraskning. Flera åkare här i landet har inte varit direkt överdrivet förtjusta i det man uppfattat som en viss "motvillighet" från Scanias sida att sälja Irizar i Sverige.
Så: När startar leveranserna av Irizar i4LE till Sverige? :D

Johan B

Man har en ny hemsida, www.irizar.com. Verkar som att i4LE har ersatts av en ny modell, i3, som ser ganska så trevlig ut. Lite mer harmonisk i linjerna än i4. Att man går över till DAF ser jag inte som ett nerköp, förförra Centuryn som sålde en del i expressutförande var trevliga bussar, tysta och bekväma  men sedan kom det av sig med Irizar, i alla fall för linjetrafiken. Får man till en aktiv säljorganisation med bra eftermarknad kan det säkert bli ett uppsving på nytt.

Ersa

Lite trist om i4LE är borta. Det var kul med en lågentrébuss som ändå såg ut som en rejäl gedigen landsbygdsbuss utifrån.  :) Ersättaren i3 ser mera ut som en traditionell anonym stadsbuss.
Nåja, de erbjuder i alla fall lågentré, viket ju numera är mer eller mindre ett krav för att ta sig in på den svenska marknaden. De tillverkare som inte kan erbjuda något mellan låggolv i hela bussen och lågbyggt normalgolv i hela bussen, har det inte så lätt att sälja linjetrafikbussar här.

Esbjörn

Nejdå, i4 LE finns kvar.
Klicka på i4 > Integral > Configurations.

Johan B

Citat från: Esbjörn skrivet 26 februari 2014, 21:45:14 PM
Nejdå, i4 LE finns kvar.
Klicka på i4 > Integral > Configurations.

Går till optikern imorgon bitti  :-[

Ersa