Huvudmeny

Onspot på buss

Startat av Clabbe, 23 februari 2014, 10:01:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Clabbe

Är det någon som har erfarenhet av Onspot på bussar? Speciellt på ledbussar med bakmotor tycker jag det skulle vara till nytta.

Onspot är kedjor som kastar runt och drivs av anliggning mot däcket.

Ersa

Ledvagnar med bakmotor har jag inte sett med onspot, men det fanns gott om Volvo B10MA (ledvagnar med mittmotor) av 1980-talsmodeller i både Östersunds och Umeås stadstrafik som hade onspot. Samt utbildade förare som klarade av att hantera dem korrekt.
Förseriebussen Nobina 5512, en av de allra första Volvo 8500 av 2002 års modell, är den nyaste svenska bussen jag känner till på rak arm som var utrustad med onspot som ny.

allan 99

Citat från: Clabbe skrivet 23 februari 2014, 10:01:27 AM
Är det någon som har erfarenhet av Onspot på bussar? Speciellt på ledbussar med bakmotor tycker jag det skulle vara till nytta.

Onspot är kedjor som kastar runt och drivs av anliggning mot däcket.
men Scania omnicity från 1999 som Borlänge hade (Connex 0813) har bakmotor och det är en ledbuss
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Walter

Citat från: allan 99 skrivet 23 februari 2014, 10:12:22 AM
men Scania omnicity från 1999 som Borlänge hade (Connex 0813) har bakmotor och det är en ledbuss

Men trådskaparen frågade efter bussar med onspot inre bakmotor bussar i allmänhet för sådana finns i drivor.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

allan 99

Citat från: Walter skrivet 23 februari 2014, 14:17:03 PM
Men trådskaparen frågade efter bussar med onspot inre bakmotor bussar i allmänhet för sådana finns i drivor.
jaha trodde att han sa om att det finns motorbak i led bussar
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

homer

Citat från: Ersa skrivet 23 februari 2014, 10:08:04 AM
Ledvagnar med bakmotor har jag inte sett med onspot, men det fanns gott om Volvo B10MA (ledvagnar med mittmotor) av 1980-talsmodeller i både Östersunds och Umeås stadstrafik som hade onspot. Samt utbildade förare som klarade av att hantera dem korrekt.
Förseriebussen Nobina 5512, en av de allra första Volvo 8500 av 2002 års modell, är den nyaste svenska bussen jag känner till på rak arm som var utrustad med onspot som ny.

Har för mig vi har diskuterat detta förut  men samtliga 5512-5548 hade Onspot som standard
även 5495-5511 B10MA levererade samtidigt hade detta vid leverans till Björknäs 2002

Dock glömde man den lilla detaljen att utbilda nya förare (vilka var ganska många vid övergången) så knappen satt längre än kedjorna under bussen

Ersa

Citat från: homer skrivet 23 februari 2014, 20:37:48 PM
Har för mig vi har diskuterat detta förut  men samtliga 5512-5548 hade Onspot som standard
även 5495-5511 B10MA levererade samtidigt hade detta vid leverans till Björknäs 2002

Dock glömde man den lilla detaljen att utbilda nya förare (vilka var ganska många vid övergången) så knappen satt längre än kedjorna under bussen

Idag är det nog bara 5512 som har kvar strömbrytaren på panelen.

Clabbe

Med andra ord så är det som vanligt. Fattas instruktion och sunt förnuft så slits kedjorna fort till ingen nytta och alla undrar va knappen betyder ??   ::)