Från min skokartong del 275: Karlstads Lokaltrafik

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 november 2007, 21:59:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Hittade några bilder från Karlstad 1983. Gubbarna till höger på första bilden och GDG-bussen på den andra bilden tyder på att det rör sig om en SvOf-resa med tillhörande studiebesök vid garaget i Herrhagen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde skrivet 10 november 2007, 22:05:13 PM

vad är det för röd vagn ?

//Fredde

Vi tar väl de här bilderna också då. Som så ofta med skokartongsbilderna har färgerna förändrats mot lite skarpare rött än vad det borde ha varit. Finns en del SvOf-are från 1983 att identifiera på bilderna också.

Fredde

Såg på 177 att skylten på passagerarsidan är skyltad 15 åt vänster dvs det högra fältet längst ut är svart skyltat (förutom  xfältet) , skylten fram har då så att säga "svart" 15.. jag åkte mycket buss 1983-1988 med en förare vid namn Håkan å dom gångerna jag åkte så skylta jag alltid om scania vagnarna på detta vis.. Volvo vagnarna saknade nr på fältet länst till vänster det var bara massa bokstäver. Vart det en vagn som gick ur trafik då dåvarande lågtrafik inträde så fick iaf alla Scania CR/CN vagnar Karlstad Lokaltrafik inventarie nr skyltat bak samt på sidan när jag åkte med.. Denna tid kommer man aldrig glömma.. När KBAB 204-207 kom med UVE skyltar efter utbyte för linje 32/35 så fick dessa alltid skyltning "OFF" på sjusegmentskylten när dessa gick i "tomtrafik" ...

Dessa äldre Volvo vagnar på bild hade bara nr 00 till 20 på rullen samt ett vitt fält...

//Frddde

Ersa

1: Vad hände med Karlstads Lokaltrafik? Uppköpta av SJ/Swebus eller Linjebuss?

2: Vad hände med fd GDG 1395? Disponeras den ännu av SvOF?

j-a

GDG 1395 ägs av en fd GDG förare i Smedjebacken

Clabbe

Trafiken kom ut på anbud och Swebus tog hem den, med vissa optioner om fordon lokaler och personal.

Fredde

Övertagande skedde väll först 1994? För CR112'orna med vikdörrar gick den sista i trafik 1994 & dessa fick ju aldrig något Sw nr..

//Fredde

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2007, 21:59:31 PM

Bilden är intressant Säfflehistoria. När övergick Säffle från den grill som har två lister till gallret? Det måste ha varit omkring 1965 som denna förändring skedde? Ser att de blå bussarna verkar identiska förutom just att de två bortre har lite modernare grill i fronten medan de övriga har äldre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2007, 21:59:31 PM
Hittade några bilder från Karlstad 1983. Gubbarna till höger på första bilden och GDG-bussen på den andra bilden tyder på att det rör sig om en SvOf-resa med tillhörande studiebesök vid garaget i Herrhagen.

Var  dessa  B58:or  utrustade  med  Vilsonlåda?

/Peter

Peter Öden

Hej !

Mycket trevliga bilder från Karlstad, Säfflebussar med "keps" de tre första på Vlo B755-chassier
och de andra med vita tak är Vlo B58-55 "sugmotor" och vanlig 5-vxl manuell låda.
Jag vill benämna dem som "stenåldersbussar" då de levererades med tanke på i vilket utförande
de byggdes så sent som 1967.
En sådan raritet finns ju bevarad till eftervärlden, urspr. Karlstadsbuss 154.

Mvh Peter Ö