Motala Lokaltrafik

Startat av Peter Öden, 23 februari 2014, 09:01:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

En bild från Motala med buss nr. 32 från 1975

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Dina CF/CR-bilder från lite mindre städer uppskattar jag mycket!

/Gunnar

Ebermark

Ah, trevligt med en bild från Motala. Den bussen har man åkt i många gånger! I bakgrunden kan man se att bygget av Folkets hus pågår. Första spadtaget togs i maj 1977 (enl hemsida Motala Convention Centre) och det stod klart 1979. Troligen är väl bilden tagen 1977 eftersom man inte kommit särskilt långt med bygget ännu?

Bifogar två ytterligare bilder på samma buss som jag grävde fram ur mitt eget arkiv. Först en bild från 1990, några månader innan Motala Lokaltrafik såldes till Swebus. Bussen ankommer hållplats Skolgatan från Ekön och tanterna är kanske på väg till veckans PRO-möte? Angående lackeringen vill jag minnas att bussen fick Ötraf-lack 1985.

Så en bild från april 1991, när bussen tagits ur trafik för gott i Motala. I samband med Swebus övertagande 1 juli 1990 fick bussen nummer 0561. Den slopades i mars-april 1991 tillsammans med två ytterligare CR111:or (0562 och 0565) och ersattes av Swebus 3279-81 (Vo B10R/Säffle). En CR111 (0566) rullade ytterligare ett år innan eran för den busstypen var över i Motala.

1896

Minns att jag var till Motala när Swebus tagit över, och att det stod en övergiven CR111:a på en tomt på ett industriområde, kanske är den du fångat på bild.  :)

Mattias

För några år sedan stod det som är kvar av bussen i Fornåsa på väg att allt mer bli ett med naturen.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

1896

Inredningen verkar vara intakt, och det är ju ytterst ovanligt på gamla bussar som står och förfaller, kul att den finns kvar också, kanske ett projekt för den penningstarke ?  8)

BengaB40

Hej! "Sic Transit Gloria Mundi"....! Vackert med mossan på bussidans text!  Hälsn. BengaB40