Busworld 2013: Setra TopClass 500

Startat av Bergenga, 22 februari 2014, 22:33:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Også jeg var på Busworld 2013 i Kortrijk. Jeg har langt ifra kommet så langt som til å få sortert bildene ennå, men noen få av bildene har jeg gått gjennom og kan presentere.
Det som i utgangspunktet dro meg til Belgia var for å se nye Setra TopClass 500. Derfor er det naturligvis også det jeg viser først.

Første møte med bussene ble på EvoBus sin stand, der S516HDH og S517HDH var representert ved ett eksemplar hver. Forskjellen er som tidligere at de er hhv. ca. 13 og 14 meter lange. Det finnes også en S515HDH på ca. 12 meter, men markedet for den er så lite at man knapt gidder å bruke plass til å vise fram den.

Setra S516HDH på Busworld 2013, Kortrijk Xpo, 18.10.2013.

Som en ser var det mange som ville se akkurat disse bussene, så å få bilder uten folk foran bussene var ikke enkelt. Jeg måtte vel stå minst fem minutter for hvert av disse bildene før det ble nok åpning mellom folkene til å få et brukbart bilde.

Setra S517HDH på Busworld 2013, Kortrijk Xpo, 18.10.2013.

Utenfor stod en S516HDH som det var mulig å prøvekjøre. NU-SO 5161 var regnr. på den, og det er den samme som det meste av busspressen hadde vært på prøvetur med tidligere.
Jeg syns den nye fronten har blitt bra. Jeg skulle på en måte ønske at man hadde gjort større forandringer i forhold til en modell som ble lansert for over ti år siden, men samtidig så syns jeg det er greit å ikke forandre for mye på noe som i utgangspunktet var veldig bra. Det at man har gjort selve "grillen" svart syns jeg er bra og gir en bedre helhet enn ComfortClass'en, men jeg ser med litt gru fram til at enkelte kommer til å lakkere de delene i lyse farger. Det kommer nok ikke til å se særlig bra ut.

Den aller flotteste detaljen på nye TopClass syns jeg er den bakre avslutningen på taklinjen, som på elegant vis går over i å være en del av baklysene.

I fremre ende av taklinjen har man nå delt det opp. Det ser bra ut det også, men jeg får litt følelsen av at man bare har gjort det for å gjøre det annerledes enn 400-serien.

Hekken på bussen er også flott. Selv om det er mye ekstra luftinntak på grunn av de dustete ekstrakravene på Euro6 i forhold til Euro5/EEV, så har de løst det på en bra måte.

En ting jeg faktisk ble litt overrasket over er at fra nå av er førerdøren historie. Jeg vet om flere turbileiere i hvert fall i Norge som insisterer på å ha førerdør, så vi får se med tiden om enkelte kommer til å bytte merke, eller om de finner ut at de klarer seg uten den.

Prøvetur med bussen hadde jeg tenkt å ta andre dagen, så første dagen nøyde jeg meg med å få bilde av den på vei ut på prøvetur.

NU-SO 5161 på Busworld 2013, Kortrijk Xpo, 18.10.2013.

Så var det andre dagen og prøvetur. Å få booket prøvetur for å kjøre den var selvsagt ikke så enkelt, men å bare være med som passasjer gikk greit.

Setene i bussen var virkelig av topp klasse, og pene var de også. Jeg tror det må være noen av de beste bussetene jeg noen gang har prøvd, spesielt siden bussen også var satt opp med fornuftig seteavstand. Legg merke til at vindusetene står noen cm lengre bak enn de nærmest midtgangen. Dette opplevde jeg som ganske positivt. Det gav på en måte en litt bedre romfølelse og så gjør det at det er litt enklere å komme seg til vindussetet hvis seteryggene foran står litt bakover.

Prøveturen var på rundt en time og vi holdt oss for det meste på motorveiene i området rundt Kortrijk. Det var vel tre eller fire sjåfører som fikk prøvd seg på turen.
Det gikk for det meste fint for seg på turen, men etter hvert ble det populært blant sjåførene å krysse over oppmerkede linjer uten å bruke blinkersen. De hadde nemlig oppdaget hvordan man kunne aktivere massasjefunksjonen i førerstolen. ;)

Til slutt fant jeg en merkelig iPod med Setra-logo på ...
Neida, dette er rett og slett tenningsnøkkelen til bussen. Med denne kan man styre alt mulig rart som air-condition og forskjellig uten å være inne i bussen.

NU-SO 5161 på Busworld 2013, Kortrijk Xpo, 19.10.2013.
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Trevligt att du hann köra denna:

//Niclas