Från Cityterminalen & Vattugatan mot Sthlm sydost (Keolis & Nobina)- 21 feb 2014

Startat av Mikael T Nilsson, 21 februari 2014, 17:07:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några vardagsbilder från Stockholm city en regning fredagseftermiddag. Först Tyresövagn Nobina 7242 på högtrafiklinje 813 mot Nyfors.

Sedan Handenvagn Keolis 6009 på högtrafiklinje 818 mot Brandbergen centrum.

Keolis 5537 på högtrafiklinje 480C mot Mölnvik på Värmdö.

Och till sist en MAN-vagn, Björknäsvagn Keolis 7056, på högtrafiklinje 446C mot Västra Orminge.

Notera att SL-hållplatsskyltarna har grått istället för rött.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

virtual1

Citat
Notera att SL-hållplatsskyltarna har grått istället för rött.

De har de haft i Östertälje sen pendeln började gå sin ordinarie sträckning igen mot Södertälje för 1 1/2 år sen?! Verkar dock som man inte riktigt kommit igång med sin omprofilering i nån större utsträckning ännu...

Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 21 februari 2014, 17:23:00 PM
De har de haft i Östertälje sen pendeln började gå sin ordinarie sträckning igen mot Södertälje för 1 1/2 år sen?! Verkar dock som man inte riktigt kommit igång med sin omprofilering i nån större utsträckning ännu...

Ja, det börjar bli vanligare vid "större" bussterminaler. Även Danderyds sjukhus-terminalen har numera gråa hållplatsskyltar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Även i Älvsjö m.fl. nyligen omskyltade platser så är det grått som gäller då det ingår i SL:s nya dekorprogram. Inte speciellt omtyckt av någon (förutom konsulten som tog fram det och de på SL som valde det) då det syns dåligt och således blir ganska otydligt.

Jämför även med hur 'osynliga' skyltning som nu görs för ersättningstrafik, med tunna orange streck mot vit bakgrund, istället för den tidigare även på håll så synliga klara turkosa färgen som användes.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 21 februari 2014, 18:21:11 PM
Även i Älvsjö m.fl. nyligen omskyltade platser så är det grått som gäller då det ingår i SL:s nya dekorprogram. Inte speciellt omtyckt av någon (förutom konsulten som tog fram det och de på SL som valde det) då det syns dåligt och således blir ganska otydligt.

Jämför även med hur 'osynliga' skyltning som nu görs för ersättningstrafik, med tunna orange streck mot vit bakgrund, istället för den tidigare även på håll så synliga klara turkosa färgen som användes.

Osynligt är den nya innegrejen! Och den nya färgen är... ingen färg. Svartvitt hade för tydlig kontrast, så därför är det grått som gäller nu!

Men det här har pågått sedan 1994. Information anses som störande och därför ska man minska ned alla textstorlekar, använda mindre framträdande färger osv.

Dessutom ska man sitta och pilla i INNDESAJJN med allting och fixa till en massa små grejer som blir helt osynliga i verkligheten eftersom man saknar känsla för hur grejerna ska användas.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.