Bussar som till kommer i Norrtälje och bussar som försvinner från Nobina

Startat av eldani, 19 februari 2014, 19:32:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Nobina i Norrtälje vill ha en senaste upp datering
Nu har Nobina i Norrtälje flyttas en buss av modellen Volvo B9SALE 8500 Led  av årsmodell 2004 till Volvo bussar ab area norden i Göteborg och det är.
Den är registrerade hos Volvo bussar ab area norden i Göteborg från och med den 2015-12-17.
2222 UON 569

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 18 december 2015, 20:08:22 PM
Redan? Tycker gott de kan rulla et tag till.

Norrtälje är ett helt otroligt ställe. Händer alltid en massa kul där.

Man kan tycka det, då dessa Veoliabeställda vagnar känns mer "rejäla", bra ihopskruvade och gott utrustade jämfört med majoriteten av alla B9S. Men å andra sidan kan dessa mycket väl vara hårt slitna efter 11 år av hård trafik och numera kosta mer än det smakar i verkstadskostnader för att "hålla i liv". Dessa har väl inte heller fått samma slags omfattande renovering (över en miljon kr/buss) som Keolis la ut på sina B9S? Dagens vitesnivåer i alla avtal gör dessutom att inte heller Roslagen passar bra för alltför många äldre opålitligare fordon, som kan riskera att vägra starta eller stanna längsmed vägarna.
Så det verkar som att man även inom SL-världen börjat få acceptera att dagens modernare fordonskonstruktioner i stort sett måste ersättas efter drygt 10 år, istället för den gamla inställningen att man förr kunde låta (då betydligt mer välbyggda konstruktioner) att hålla i uppåt 15-16 år.

Kul? Ja, det börjar bli roligare här ute sedan haverierna längsmed vägarna nu kraftigt minskat, och kvaliteten överlag stiger hela tiden. Det lär väl bara vara tungbärgarna som tycker att det blivit mindre kul här ute på sistone! ;D

Bussmicke

Det jag menade med kul var att det hela tiden kommer dit något nytt att fotografera.. Men det förstd du väl.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 19 december 2015, 17:58:40 PM
Det jag menade med kul var att det hela tiden kommer dit något nytt att fotografera.. Men det förstd du väl.. ;)

Givetvis! Men som vanligt väljer jag att utveckla svaren! Du får väl dyka upp i både Norrtälje och Rimbo framåt februari då alla 31xx borde ha kommit ut i linjetrafik på sina olika smålinjer.

Bussmicke

Ska alla upp från Handen?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DEB

Får Handen/Tyresö tillbaka något i gengäld för alla 31xx man skickar upp?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

homer

har de här danska boggi vagnarna så mycket mindre sittplatser än de nya 8900:orna?

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 20 december 2015, 00:39:34 AM

Fyra st ska till Rimbo, som det ser ut just nu. Hur många Norrtälje får har jag ingen aning om.

Ersa

Citat från: homer skrivet 20 december 2015, 15:25:42 PM
har de här danska boggi vagnarna så mycket mindre sittplatser än de nya 8900:orna?

44 sittplatser i de f.d danska 31xx
48 sittplatser i 5512-5548
51 sittplatser i 7991-7995 samt 3218-3225
53 sittplatser i 0026-0029
53 sittplatser i 7605-7608
Detta enligt SBH.

Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 20 december 2015, 00:39:34 AM

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Senaste jag läste på på Nobina Södertörn är att 10st har eller ska hitta ny SL adress. Dom dom inte är där nu ska flyttas efter Nyår.
Citat från: DEB skrivet 20 december 2015, 11:33:05 AM
Får Handen/Tyresö tillbaka något i gengäld för alla 31xx man skickar upp?

Har pratats om i denna tråden att det nu mera är okej att köra 2 dörrars boggi buss på 401an. Alltså 1+1+0 tex. Så det kan vara ett byte mellan Nobinas trafikområden i SL.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 21 december 2015, 13:13:29 PM
Har pratats om i denna tråden att det nu mera är okej att köra 2 dörrars boggi buss på 401an. Alltså 1+1+0 tex. Så det kan vara ett byte mellan Nobinas trafikområden i SL.

Denna dispens handlar väl huvudsakligen om några enstaka Hallstaviksvagnar som gör några få inhopp på 401, mellan 639orna. Dörrställning 1-1-0 är knappast aktuellt på bussar som är placerade i Tyresö och går flera ordinarie omlopp på 401.
Gällande Norrtälje TO ersätter 31xx-vagnarna uteslutande 55xx, 58xx samt några B9S som nästan alla går till skrot eller "exportskrot" i Estland, så någon utjämning med fordon till de södra områdena bidrar inte Norrtälje direkt med.

Matte

Citat från: Ersa skrivet 21 december 2015, 13:52:54 PM
Denna dispens handlar väl huvudsakligen om några enstaka Hallstaviksvagnar som gör några få inhopp på 401, mellan 639orna. Dörrställning 1-1-0 är knappast aktuellt på bussar som är placerade i Tyresö och går flera ordinarie omlopp på 401.
Gällande Norrtälje TO ersätter 31xx-vagnarna uteslutande 55xx, 58xx samt några B9S som nästan alla går till skrot eller "exportskrot" i Estland, så någon utjämning med fordon till de södra områdena bidrar inte Norrtälje direkt med.
Aha. Då hajade jag helt fel. Skyller på min dyslexi som lurar mig ibland.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

eldani

Citat från: Ersa skrivet 21 december 2015, 13:52:54 PM

Vet du vad som händer med dom i serie 56xx? För dom i serie 56xx är ju äldre en dom i serie 58xx.

eldani

Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Nobina i Norrtälje och vill ha en senaste upp datering.
Nu har Nobina i Norrtälje fått en buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 årsmodell 2010 och det är.
Den är fortfarande registrerade hos Nobina i Tyresö och den som är kändas att den har anlänt till Norrtälje i väckan vad jag vet och den är satt i trafik i Norrtälje
3175 DZK 660

Dom som har anlänt till Norrtälje sedan tidigare är fortfarande registrerade hos Nobina i Tyresö. Dom har använts på olika linjer i Norrtälje. Jag åkte med en av dom på linje 641 mellan Hallstavik till Norrtälje. Om jag har förstått är dom stadsbussar. Är dom ganska tysta inne i bussen om man jämför med dom i serje 55xx stadsbussar. För när man åker med dom stadsbussar 55xx är det väldigt hög volym inne i bussen j när dom går på exempel på 641 mellan Hallstavik till Norrtälje.

eldani

Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Nobina i Norrtälje och vill ha en senaste upp datering.
Nu har Nobina i Norrtälje flyttat två bussar av modellen Volvo B12BLE 6x2 årsmodell 2002 till Nobina i Södertälje och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Södertälje från och med den 2015-12-23.
5515 TBM 511
5528 TBM 451