Bussar som till kommer i Norrtälje och bussar som försvinner från Nobina

Startat av eldani, 19 februari 2014, 19:32:25 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Citat från: eldani skrivet 15 maj 2015, 20:28:54 PM
Är det någon som vätt var 0067 XNZ 824 Var den är nu? Den är fortfarande registrerade i Norrtälje enligt transportstyrelsen.

Den kanske är avställd och används som reservdelsförråd.

j-a

Citat från: Bussfanatikern skrivet 15 maj 2015, 23:18:41 PM
Den kanske är avställd och används som reservdelsförråd.
Den såg jag i Säffle vid rekonden förra veckan tillsammans med en västtrafik lackad 69xx vagn,båda såg brandskadade ut .

AdmirT

Citat från: j-a skrivet 15 maj 2015, 23:23:19 PM
Den såg jag i Säffle vid rekonden förra veckan tillsammans med en västtrafik lackad 69xx vagn,båda såg brandskadade ut .

0067 är mycket riktigt brandskadad och den har stått en längre tid med baken mot staketet uppe i Norrtälje. Angående 69-vagnen så är det väl den som brann på Lila Express?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

j-a

Citat från: AdmirT skrivet 15 maj 2015, 23:57:44 PM
0068 är mycket riktigt brandskadad och den har stått en längre tid med baken mot staketet uppe i Norrtälje. Angående 69-vagnen så är det väl den som brann på Lila Express?
0067 menar du ;) ja det stämmer det var en lila express,men minns inte vem det var

AdmirT

Citat från: j-a skrivet 16 maj 2015, 00:06:32 AM
0067 menar du ;) ja det stämmer det var en lila express,men minns inte vem det var

Sjävklart, jag slant lite där på iPhone-skärmen :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

0067 stod ett bra tag i Norrtälje, och bärgades därefter till Vallbydepån i Rimbo där den stod i ytterligare några månader. Den har som nämnts lämnat kommunen, sedan några veckor tillbaka, men jag tror att renovering blir lite väl dyrt...

eldani

Nu har Nobina i Norrtälje och Fridströms i Rimbo har flyttat nåra bussar i mellan sig.
Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Nobina i Norrtälje och Fridströms i Rimbo vill ha en senaste upp datering.

Nu har Fridströms i Rimbo flyttas en buss av modellen Volvo B12BLE 6x2 årsmodell 2002 till Nobina i Norrtälje och det är.
5520 TBM 541 Den är registrerade hos Nobina i Norrtälje från och med den 2015-07-09.

Sen har Nobina i Norrtälje flyttas fyra st bussar av modellen Volvo B9RLE 6x2 årsmodell 2012 till Fridströms i Rimbo och det är.
Dom är registrerade hos Fridströms i Rimbo från och med den 2015-07-09.
7605 DHF 930   
7606 WRT 581
7607 ANL 765
7608 DHF 849

Sän har det och hänt en del i buss parken. Dom bussar det gäler är 5536 TBM 478 och 5541 TBM 499. Mer info finns i en annan tråd här finns en länk ditt. 

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,64998.15.html

Sän har det och hänt en del i buss parken. Den buss det gäler är 5548 TBM 550. Mer info finns i en annan tråd här finns en länk ditt. 

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,65897.0.html

Nu burjar dom gammla 55xx försvinna i från trafik området. Det tycker jag är bra som dom inte har bälten i dom bussarna. Vissa av dom är väldit slitna och så dom har gjort sit.

Ersa

5512-5548 hade väl egentligen tjänat ut redan våren 2011, och att låta många av dem rulla vidare några år i Roslagen har varken varit billigt i drift, eller speciellt bra för Nobinas varumärke. Det märks direkt ett rejält uppsving i kvalitet och personaltrivsel nu när de börjar fasas ut och förhoppningsvis leder det även till högre kundnöjdhet.

Denna dag i juli 2015 var för övrigt den allra första dagen någonsin då jag kunnat framföra en boggibuss med både AC, bälten, styrbar tredjeaxel och luftfjädrad förarstol i linjetrafik i området! Äntligen! :D

Ersa

7607 har för övrigt inte anlänt till Rimbo än. Det lär ske under vecka 29, och samtidigt ska 5941 flyttas till Norrtälje.

Lars-Håkan_E

Den gamla devisen att det oftast är bättre att amortera än att reparera har slagit in på nytt :-)

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 juli 2015, 19:54:32 PM
Den gamla devisen att det oftast är bättre att amortera än att reparera har slagit in på nytt :-)

Ja, till sist gick dessa gamla kunskaper även in hos ännu ett nytt gäng teoretiker. ;) Sen kan det ju, förutom ständigt ökade reparationskostnader, även ha spelat in att medelåldern snabbt brakar iväg uppåt om man behåller en alltför stor stor andel 02- och 03or i samma trafikområde. Det blir till slut väldigt dyra "sista tre år" om alla fordonsindivider envist skulle ha körts vidare från sina 13-årsdagar tills de fyllt hela 16 år.

bowlingjocke


Ersa

Citat från: bowlingjocke skrivet 18 juli 2015, 23:38:04 PM
Någon som har bild på hur 6400 ser ut idag?  ;D

Är det något speciellt med den? Den ser helt okej ut, och skiljer sig rent visuellt inte från någon annan. Tyvärr har jag knappt några egna bilder på röda och blå bussar i hemtrakten.

Tommy E

Citat från: bowlingjocke skrivet 18 juli 2015, 23:38:04 PM
Någon som har bild på hur 6400 ser ut idag?  ;D

Jag har ingen dagsfärsk bild, men denna kanske duger?

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

J0han

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2015, 00:18:06 AM
Är det något speciellt med den? Den ser helt okej ut, och skiljer sig rent visuellt inte från någon annan. Tyvärr har jag knappt några egna bilder på röda och blå bussar i hemtrakten.

Den sticker ut rejält när det gäller växellåda mot alla andra, Dels har den ju B12 motorn så det är ju helt ok, men sen har dom satt dit en Voith låda med stadsbussutväxling så bussen rullar bara i 80km/h och då ligger varvtalet på ca 2300v/min vilket kanske inte är det mest ekonomiska.. Så personligen tycker jag bussen är placerad på fel depå då många av linjerna är just landsvägslinjer och av erfarenhet så går det stadsbussar långt ute på landet och borde då ha en annan växellåda för landsväg..