Bussar som till kommer i Norrtälje och bussar som försvinner från Nobina

Startat av eldani, 19 februari 2014, 19:32:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2015, 02:54:08 AM
Snälla... försök titta på var de verkligen är fysiskt placerade istället för att enbart gå på CBR...

Menar du alltså att bussarna finns kvar hos Fridströms även om de åter blivit registrerade på Nobina?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2015, 12:03:42 PM

I den främre delen är de två stolsparen på bussens vänstra sida nu på golvnivå. Gissningsvis har podestern försvunnit pga tillgänglighetskrav.

Detta är ju orsaken till att fönsterlinjen går c:a 1 dm lägre ner på karossen... men den stora frågan är ju om Nobina har beställt detta på eget initiativ eller om SL verkligen har infört så "hårda" tillgänglighetskrav, för om sanningen ska fram är de ju betydligt lättare att resa sig från stolarna som sitter på podestrar än dessa som är alldeles för långt ner(enl. mitt tycke) dessutom blir de färre stolar totalt sätt i bussen.

Matte

Citat från: Ersa skrivet 19 mars 2015, 12:03:42 PM
Några bilder har jag. Främst då på de faktorer som skiljer dessa 799x från 760x.

Vad det lilla gula handtaget på mittdörrens vänstra sida är till för har vi inte klurat ut ännu. Det sitter ju på så låg höjd att det ska kunna användas ens av kortväxta. Eller kan det vara för rullstolsburna?

Har hört några klagomål från rullstolsburna att det inte finns handtag på den sida som det sitter enligt bilden när dom ska ta sig ut/in på egen hand. Oftast finns det bara stolpen till dörren att hålla sig i. Har stött på en del som sitter i rullstol som INTE vill ha hjälp att komma ombord/av bussen och klagat på just det.

homer

Citat från: Matte skrivet 07 april 2015, 12:47:12 PM
Har hört några klagomål från rullstolsburna att det inte finns handtag på den sida som det sitter enligt bilden när dom ska ta sig ut/in på egen hand. Oftast finns det bara stolpen till dörren att hålla sig i. Har stött på en del som sitter i rullstol som INTE vill ha hjälp att komma ombord/av bussen och klagat på just det.

dagens ilands problem för handikappade. -Att inte vilja ta emot hjälp...

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 07 april 2015, 12:54:33 PM

Det finns åtminstone två skäl för ett sådant ställningstagande. För det första att det inte är alltid man får den hjälp man skulle behöva och för det andra att hjälpen lätt kan bli en björntjänst. Om någon i och för sig hjälpsam person tar ett felaktigt tag i rullstolen finns det ju risk för att den välter och/eller att den som använder den ramlar ur.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2015, 09:41:05 AM
Menar du alltså att bussarna finns kvar hos Fridströms även om de åter blivit registrerade på Nobina?

Vad Nobina centralt håller på med i CBR vet jag inte, för även 55xx-vagnarna blev ju i registret runtflyttade fram och tillbaka för några få månader sedan, vilket också rapporterades här. Men även dem har i verkligheten helt odramatiskt stannat kvar på sin fasta stationeringsort.
Därmed blir det tyvärr många fel och förvirrande uppgifter man lägger in enbart teoretisk info från CBR här, utan att bekräfta med verkligheten. Som jag berättat tidigare skall tre 760x stanna i Rimbo avtalet ut.

Ersa

Citat från: Matte skrivet 07 april 2015, 12:47:12 PM

Tack för förklaringen! :)

Matte

Citat från: homer skrivet 07 april 2015, 12:54:33 PM

Tror det mer handlar om att många som sitter i just rullstol vill klara sig själva lika väl som att du å jag kan gå ombord på bussen själva. Sen tror jag dom känner sig jagade av blickar från övriga passagerare när förarna ska hjälpa dom först och sedan får dom stå och vänta tills föraren är klar. Och sen så finns det ju en del förare som kanske inte är så duktiga med att hjälpa på rätt sätt som lätt gör att stolen tippar. Många rullstolsburna är mycket duktiga att klara sig själva.

Lars-Håkan_E

Det ska ju helst vara anpassat så att funktionshindrade kan klara att resa utan assistans, det har ju organisationerna drivit väldigt hårt i många år just i Sthlms regionen, ibland kanske för hårt.

Därigenom har man inte satsat på liftbussar utan enbart på lågt golv vilket i kombination med bristen på refuger vid landsbygdshållplatserna har förfelat hela idén.

Ersa

En ironisk sak (förutom att den enormt stora majoriteten av hållplatser helt saknar refuger/kantsten) är ju att knappast någon rörelsehindrad klarar av att fälla ut och in den tunga rampen utan assistans från åtminstone en fullt fysisk frisk och lite teknisk person. Vilket oftast brukar bli föraren.

Ibland har man ju haft lust att sätta landstingets beslutsfattare i en rullstol, rulla fram en lågentrebuss på helt plan mark, öppna mittdörren, fälla ut rampen och därefter med korslagda armar betrakta hur de tänkt att rulla ombord - utan assistans. För det är ju så det ska fungera i teorin, ända ut på grusvägarna närmast länsgränsen.

ichessy

Citat från: Tommy E skrivet 18 mars 2015, 01:03:44 AM
7991 på bild nu! :D

Dessa har väl USB uttag brevid stoppknappen i taket som på Ul Volvo bussar jag åkit av samma modell på UL linje 874 mellan Västerås-Hummelsta-Enköping. Ironiskt nog ska UL Expressbussar har bättre utrustning, men där saknas det USB uttag medans Volvo bussarna i regionaltrafik har det. När mobilbatteriet är slut så tar jag oftast linje 874 till Enköping från Västerås och byte till 773 vid Enköping mot Uppsala så jag kan ladda min mobiltelefon, restiden tar ju dock längre.
Software Developer

Ersa

Citat från: ichessy skrivet 09 april 2015, 11:48:42 AM
Dessa har väl USB uttag brevid stoppknappen i taket som på Ul Volvo bussar jag åkit av samma modell på UL linje 874 mellan Västerås-Hummelsta-Enköping. Ironiskt nog ska UL Expressbussar har bättre utrustning, men där saknas det USB uttag medans Volvo bussarna i regionaltrafik har det. När mobilbatteriet är slut så tar jag oftast linje 874 till Enköping från Västerås och byte till 773 vid Enköping mot Uppsala så jag kan ladda min mobiltelefon, restiden tar ju dock längre.

Bild på uttagen finns längre bak i tråden. Sådana här 5V-uttag borde ju vara ett av de allra billigaste komponenterna i hela bussen, och borde enkelt och kunna eftermonteras i "äldre" fordon, till en liten bråkdel av vad 230V-uttag kostar.

AO

Eluttag eller USB-uttag ska ju vara standard i samtliga regionbussar i Sverige nuförtiden.

Ersa

Det känns som att det är dags för en lättöverskådlig lista, aktuell 2015-04-13, oavsett hur rörigt det råkat bli i CBR.

Linjevagnar i Rimbo:
Nobina 0026
Nobina 0028
Nobina 0029
Nobina 4923
Nobina 5512
Nobina 5514
Nobina 5515
Nobina 5517
Nobina 5519
Nobina 5520
Nobina 5941
Nobina 7606
Nobina 7608
Fridströms RNM025 (radionr 9025)

-------------------------------

Avställd reservdelsbuss:
Fridströms TBM547 (f.d. Nobina 5521)

Nyligen flyttad från Rimbo till Norrtälje:
Nobina 5513

De nästa bussarna som planeras följa efter 5513 till Norrtälje, alternativt till skrot:
Nobina 5514
Nobina 5520

Nästa buss (singularis) som planeras flyttas från Norrtälje till Rimbo under våren: 
Nobina 7605 eller 7607

eldani

Här finns lite ny info till er som har fordonslistor på Nobina i Norrtälje och vill ha en senaste upp datering
Nu har Nobina i Norrtälje gjort sig av med en buss av modellen Volvo B10BLE Säffle 2000NL och det är.
2192 RBF 955 Den är registrerade hos AB SL Finans i Stockholm från och med den 2015-04-01