Ommöblering av operatörer i skoltrafiken på Öland

Startat av Sundås, 19 februari 2014, 10:14:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Borgholms kommun verkar ha offentliggjort resultatet av upphandlingen och bl.a. Bergkvarabuss expanderar på Tomas Buss beskostnad.

Har inte hittat det fullständiga resultatet av upphandlingen ännu, men det kanske någon annan är bättre på att göra.

http://www.barometern.se/nyheter/oland/andring-i-bussbolag-silverlinjen-drabbas%284165578%29.gm
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Nu hittade jag resultatet i pappersversionen av Barometern.

Tilldelningen ser ut som följer (vet inte om allt är med men det verkar så):

Åkerboskolan - Silverstrands Trafik (behåller trafiken)

Köpings Skola - Bergkvarabuss (tidigare Tomas Buss)

Gärdslösa Skola - Bergkvarabuss (tidigare Tomas Buss)

Rälla Skola - Tomas Buss (behåller trafiken)

Viktoriaskolan - Sättra Buss (behåller trafiken)

Särskolan och elever med särskilda skäl - Löttorps Taxi (tidigare Borgholms Taxi och Ölands Taxi)

Ersa

Beslutet blev överklagat:
www.barometern.se/nyheter/oland/tomas-buss-ger-inte-upp%284176967%29.gm

Och är nu ändrat:
www.barometern.se/nyheter/oland/tomas-buss-fick-ratt-om-skolskjuts%284180874%29.gm
www.bussmagasinet.se/2014/03/bergkvarabuss-fick-nobben-till-sist

Sundås

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2014, 11:49:31 AM
Beslutet blev överklagat:
www.barometern.se/nyheter/oland/tomas-buss-ger-inte-upp%284176967%29.gm

Och är nu ändrat:
www.barometern.se/nyheter/oland/tomas-buss-fick-ratt-om-skolskjuts%284180874%29.gm
www.bussmagasinet.se/2014/03/bergkvarabuss-fick-nobben-till-sist

Intressant att se att det gick så snabbt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 02 mars 2014, 23:37:07 PM

Kommunen insåg att de gjort ett misstag i upphandlingen och medgav detta efter påpekande. Det hedrar kommunen. Inte att de begick ett misstag utan att de så snabbt medgav detta. Därmed slapp man också sannolikt en besvärande överklagandeprocess.

Sedan rättar jag mig på dessa journalister, t o m "Sveriges duktigaste journalist inom kollektivtrafikområdet" att Tomas Buss skulle förlorat trafiken för att de var ett par öre dyrare. Ett par öre per kilometer var det ja, och det blir en viss skillnad om man räknar på ett år eller en hel avtalsperiod.

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2014, 08:33:58 AM
Sedan rättar jag mig på dessa journalister, t o m "Sveriges duktigaste journalist inom kollektivtrafikområdet" att Tomas Buss skulle förlorat trafiken för att de var ett par öre dyrare. Ett par öre per kilometer var det ja, och det blir en viss skillnad om man räknar på ett år eller en hel avtalsperiod.

Det kunde ju en som är lite insatt i ämnet räkna ut. Men gemene man tolkar det troligen annorlunda.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 03 mars 2014, 10:14:01 AM
Det kunde ju en som är lite insatt i ämnet räkna ut. Men gemene man tolkar det troligen annorlunda.

Att det inte var några ören som skilde i totalbudet förstod nog de flesta. Men vad var det: per kilometer, per mil, per körd tur? Det var ju inte så lätt att förstå att det var just per kilometer.

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2014, 10:23:11 AM
Att det inte var några ören som skilde i totalbudet förstod nog de flesta. Men vad var det: per kilometer, per mil, per körd tur? Det var ju inte så lätt att förstå att det var just per kilometer.

Nej det lär nog knappast många av läsarna begripa.

Och som ett exempel (inte alls från det aktuella fallet) så drar några ören snabbt iväg

Typ 8 öre på ett kontakt på 20000 km ger 160000:- om året eller 1,6 Mkr på 10 år

virtual1

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 03 mars 2014, 12:06:17 PM
Nej det lär nog knappast många av läsarna begripa.

Och som ett exempel (inte alls från det aktuella fallet) så drar några ören snabbt iväg

Typ 8 öre på ett kontakt på 20000 km ger 160000:- om året eller 1,6 Mkr på 10 år

Uhm, nej - 8 öre på 20000 km = 1600:- per år = 16000 på tio år = småpotatis!

Walter

Citat från: Sundås skrivet 02 mars 2014, 23:37:07 PM

Vi får välse om Begrkvara överklagar den nya tilldelningen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 maj 2014, 08:56:14 AM
http://upphandling24.idg.se/2.1062/1.561397/baklaxa-for-andrat-tilldelningsbeslut

http://www.kkv.se/beslut/201405150933-3.pdf

Är det ett normalt förfarande att anbudsvinnaren(jämte upphandlaren) anges som motpart i målet. Det är ju inte Thomas buss som fattat beslutet att de ska få tilldelning i upphandlingen.

Sundås

Citat från: Jo skrivet 24 maj 2014, 10:19:40 AM

Är det ett normalt förfarande att anbudsvinnaren(jämte upphandlaren) anges som motpart i målet. Det är ju inte Thomas buss som fattat beslutet att de ska få tilldelning i upphandlingen.

Jag tänkte också på det. Verkar lite märkligt, men det kanske är praxis.

Sundås

Nu direktupphandlas skoltrafiken i höst - och då får Begrkvarabuss den:

http://www.barometern.se/nyheter/oland/kalmarbolag-far-skolskjuts(4371507).gm#disqus_thread

Kan ju tycka att det är en aning märkligt att man inte väljer att förlänga avtalet med Tomas Buss tills domen är klar istället för att tilldela Bergkvara en månd i taget.