Skogsfynd, vad är det för något?

Startat av Fridgemaster, 15 februari 2014, 14:03:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fridgemaster

Trillar in en del bussbilder på skrotbilssidan på facebook (det är jättpoppis att fotografera skrotbilar och lägga ut för allmän beskådan) och folk undrar vad det här kan vara för buss? fd sommarstuga som Ska finnas någonstans i Norrland. Platser avslöjas aldrig för du brukar ställena vandaliseras.

Lasse hsand

Känns som den skull till höra Ragnsells! :) :)

Fridgemaster

He he. jo. Men undrar ifall den var helröd med gul rand på innan den blev grönmålad.

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

BengaB40

Hej! Högintressant skogsvrak! Grillen verkar vara amerikansk De Soto-inspirerad från mitten av 30-tal, ratten fyrekrad ScV före 1938!  Hälsn. BengaB40

Railmaster

Jasså? det brukar vandaliseras ifall platsen avslöjas?! Finns ju inte en rutj***l kvar på bussen att slå sönder!...

Fridgemaster

Det är väl inte bara rutor som dom pajar! Dagens ungdomar har nog energi till att sparka sönder mycket annat också. Dessutom kanske inte markägaren gillar att det springer massa folk i området.

bilomnibussen

Sannolikt en Hägglundskaross men ovanlig grill med lodräta lister.
Mvh Jan G

Buss-busen

Citat från: Fridgemaster skrivet 16 februari 2014, 11:42:48 AM
Det är väl inte bara rutor som dom pajar! Dagens ungdomar har nog energi till att sparka sönder mycket annat också. Dessutom kanske inte markägaren gillar att det springer massa folk i området.

Det kan ju inte finnas en enda vandal som skulle ödsla tid på att åka ut i skogen och försöka vandalisera detta vrak.

Åkarns Kalle

Liknande front på denna om jag inte har helt fel

www.svenskbusshistoria.se/go?id=37988
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Fridgemaster

Citat från: Buss-busen skrivet 17 februari 2014, 19:47:07 PM
Det kan ju inte finnas en enda vandal som skulle ödsla tid på att åka ut i skogen och försöka vandalisera detta vrak.

Det är ju det man inte vet! Buss/Markägaren i detta fall har uttryckt att dom inte vill ha spring i området. just pga vandaler som varit i farten.
Åhh varför lägger jag energi på att tjafsa om sånt här? Snart lämnar jag er för gott. Finns andra sidor där ja kan lägga upp nytagna bilder på 20-30-tals skogsfynd på.

BengaB40

Hej Fridgemaster! Vi är många som verkligen uppskattar dina bilder! De är bussnostalgi i högre klassen, som ger gympa och nytt liv åt gamla hjärnceller! Mera, mera!  Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fridgemaster skrivet 18 februari 2014, 17:06:56 PM
Det är ju det man inte vet! Buss/Markägaren i detta fall har uttryckt att dom inte vill ha spring i området. just pga vandaler som varit i farten.
Åhh varför lägger jag energi på att tjafsa om sånt här? Snart lämnar jag er för gott. Finns andra sidor där ja kan lägga upp nytagna bilder på 20-30-tals skogsfynd på.

Bry dig inte om de här som bara skall tjafsa. Vi är många som uppskattar dina bilder utan att vi kanske därför skriver det.

Beträffande vandaler så kan de ju hitta mycket att förstöra på det som är kvar på bussen. Jag skall inte ge några exempel för då är det risk att det sätter griller i huvudet på någon. Det kan ju också vara så att bussen står uppställd någonstans där det också finns andra föremål, som är i bättre skick och/eller är stöldbegärliga. Det ära alltså bra att du inte anger någon närmare adress.

BengaB40

Hej igen! Vore kul om bussen kunde identifieras! Kör vidare på teorin att årgången ligger i spannet mitten av 30-tal till omkring 1937, ScV typ 84/85. Jan G har bedömt karossen vara H&S, tror sammalunda när man också får se den delade bakrutan. Grillen och sidolisterna kanske är något som tillkommit vid senare revision i slutet av 40-talet?!  Hälsn. BengaB40