Flygbussar Arlanda

Startat av Stefan P, 15 februari 2014, 11:04:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När börjades det köra flyg bussar mellan Arlanda och Uppsala?
Vilka busstyper har gått på linjen, finns det bilder på bussarna?

När började man köra flygbuss mellan Arlanda och Stockholm?
Vilka busstyper har man kört med, gärna bilder?

Har det gått flygbussar till andra orter i linjetrafik ifrån Arlanda, känner till Märsta och Almunge?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 15 februari 2014, 11:04:17 AM
Har det gått flygbussar till andra orter i linjetrafik ifrån Arlanda, känner till Märsta och Almunge?

Några exempel på vad som funnits förr.
Idag är 803, 806 och 647 nedkortade/delade och 802 nedlagd.

UL 801 Uppsala - (E4) - Ar - Arlanda
UL 802 Uppsala - (väg 255) - Vassunda - Knivsta - Arlanda
UL 803 Enköping - Bålsta - Arlanda
UL 806 Knutby -  Almunge - Långhundra - Arlanda - Märsta
SL 647 Norrtälje - Rimbo - Långhundra - Arlanda
SL 583 Märsta station - Arlanda

Frippe Fribas

Det fanns ett tag en linje från Täby C via Vallentuna till Arlanda också, först i SLs regi, sedan efter en tids uppehåll försökte Flygbussarna köra ungefär samma linje i några år utan större framgång.
Linjen var lite intressant dock eftersom Flygbussarna körde med lite udda bussar på denna linje.
Tror det var i slutet av 90-talet/början av 2000-talet linjen fanns och kördes först med Neoplan ledbussar, sedan med allt mindre bussar och slutade med Renault Traffic/Master minibussar innan linjen kortades av till Glädjen i Upplands Väsby och så småningom lades ned helt.
//Fredrik

Bussmicke

Å så tog glädjen slut... ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

Tack för alla svar.

Till de andra frågorna jag ställde när startade flyg bussarana mellan Stockholm Arlanda, när tappade SL flygbusstrafiken?

När startade linjen Arlanda Uppasala årtal osv. ?

mvh Stefan P

Frippe Fribas

För trafiken Stockholm-Arlanda kanske Flygbussarna kan bidra med lite information.
Trafiken till och från Uppsala bedrivs ju av UL, så där får någon mer insatt bidra med information.
//Fredrik

Eje L

Trafiken Uppsala - Arlanda dyker upp som en SJ-busslinje med tre dagliga dubbelturer i Sveriges kommunikationers juninummer 1967. Vid UL:s start 1 aug 1978 hade SJ-buss utökat den till 11 som dock omloppsmässigt skulle kunna körts med en buss. Det brukade vara en Volvo helturist med Van Hool-kaross som gick där. Om jag minns rätt var det en i serien 1292 - 1297. Mina bilder från den tiden blev tyvärr kvar på UL när jag slutade där 2002. När vi startade UL ville vi egentligen inte ha linjen eftersom vi ansåg att den typen av trafik inte låg inom UL:s ansvarsområde. Den var ju en sorts specialtrafik. SJ ville dock inte ha den kvar. Så småningom insåg vi att den var lönsam och Arlanda blev dessutom en viktig arbetsplats, särskilt sedan inrikesflyget flyttat dit. Den tidtabell med kvartstrafik som då infördes gjorde jag bokstavligen på en kafferast. 90-minutersomloppet räckte till för att angöra Gillet och Uplandia som var de två stora hotellen i H-centrum. Under många år kom trafiken att köras med Volvo-Säfflebussar med s.k. Arlandainredning. Det fanns 7 bussar för 6 omlopp vilket var nödvändigt för att service som tankning och tvättning skulle hinnas med. Förarbytena gjordes i flygande fläng vid H-centrum om jag minns rätt. Några år var det en av Arlanda bussarna som rullade mest av alla SJ-bussar i hela landet. Den hade då gått 270 000 km på ett år. Det normala var att fordonen gick 3 år på Arlanda för att sedan stripas om och få lugnare tjänst. Vid den här tiden rullade fordon i UL-trafik i genomsnitt drygt 100 000 km per år och buss, vilket då var mest i landet. Det fanns totalt 233 fordon som gjorde runt 24 000 000 vagnkm per år. Detta var alltså inklusive reserver, förstärkningar och rena skolskjutsfordon. UL:s kostnader täcktes då till ca 70 % av trafikintäkter. Motorvägsbussarna Uppsala - Arlanda hade vissa år en kostnadstäckningsgrad på 140 %! Jag brukade säga att de finansierade mycket "busktrafik".
Eje

Stefan P

Hej

En fråga, SS måste väl ha kört flygbuss trafik till Arlanda från Stockholm när började de köra?
Historik?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 21 mars 2014, 16:08:17 PM
Hej

En fråga, SS måste väl ha kört flygbuss trafik till Arlanda från Stockholm när började de köra?
Historik?

mvh Stefan P

Nej, Stockholms Spårvägar körde väl aldrig så långt utan det var SJ som körde flygbussarna Arlanda-Stockholm till en början. Arlanda öppnades 1959 och det är väl rimligt att flygbussarna började gå då.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Du kan mycket väl ha rätt, jag gick bara på att SS körde till Bromma och sen flyttade över trafiken till Arlanda.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 21 mars 2014, 16:33:57 PM
Hej

Du kan mycket väl ha rätt, jag gick bara på att SS körde till Bromma och sen flyttade över trafiken till Arlanda.

mvh Stefan P

Men busstrafiken till Bromma upphörde ju inte i och med att Arlanda togs i bruk. Det var först 1983 som Linjeflyg flyttade sin verksamhet till Arlanda och därmed försvann inrikestrafiken från Bromma. Dessutom ligger Bromma i Stockholms kommun.

Körde SS överhuvudtaget några busslinjer utanför Stockholms stads gränser mer än möjligen någon kilometer in i grannkommunerna?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bjorkm

Citat från: Eje L skrivet 15 mars 2014, 19:56:35 PM
Trafiken Uppsala - Arlanda dyker upp som en SJ-busslinje med tre dagliga dubbelturer i Sveriges kommunikationers juninummer 1967. Vid UL:s start 1 aug 1978 hade SJ-buss utökat den till 11 som dock omloppsmässigt skulle kunna körts med en buss. Det brukade vara en Volvo helturist med Van Hool-kaross som gick där. Om jag minns rätt var det en i serien 1292 - 1297. Mina bilder från den tiden blev tyvärr kvar på UL när jag slutade där 2002. När vi startade UL ville vi egentligen inte ha linjen eftersom vi ansåg att den typen av trafik inte låg inom UL:s ansvarsområde. Den var ju en sorts specialtrafik. SJ ville dock inte ha den kvar. Så småningom insåg vi att den var lönsam och Arlanda blev dessutom en viktig arbetsplats, särskilt sedan inrikesflyget flyttat dit. Den tidtabell med kvartstrafik som då infördes gjorde jag bokstavligen på en kafferast. 90-minutersomloppet räckte till för att angöra Gillet och Uplandia som var de två stora hotellen i H-centrum. Under många år kom trafiken att köras med Volvo-Säfflebussar med s.k. Arlandainredning. Det fanns 7 bussar för 6 omlopp vilket var nödvändigt för att service som tankning och tvättning skulle hinnas med. Förarbytena gjordes i flygande fläng vid H-centrum om jag minns rätt. Några år var det en av Arlanda bussarna som rullade mest av alla SJ-bussar i hela landet. Den hade då gått 270 000 km på ett år. Det normala var att fordonen gick 3 år på Arlanda för att sedan stripas om och få lugnare tjänst. Vid den här tiden rullade fordon i UL-trafik i
genomsnitt drygt 100 000 km per år och buss, vilket då var mest i landet. Det fanns totalt 233 fordon som gjorde runt 24 000 000 vagnkm per år. Detta var alltså inklusive reserver, förstärkningar och rena skolskjutsfordon. UL:s kostnader täcktes då till ca 70 % av trafikintäkter. Motorvägsbussarna Uppsala - Arlanda hade vissa år en kostnadstäckningsgrad på 140 %! Jag brukade säga att de finansierade mycket "busktrafik".
Eje

Tack så mycket för den intressanta läsningen och infon.

Visst körde GUB den sträckan mellan Uppsala - Arlanda en viss tid åt UL, med sina Neoplan ledbussar? Slutet av 90-talet och början av 00-talet, rätta mig gärna om jag har fel på årtalen.  :)

Eje L

Man dumpade sig in i en upphandling 1995, varpå SWEBUS snodde en del av tätortstrafiken Uppsala. Efter några år kom man överens om att byta med varandra så att var och en gjorde det man var bäst på.
Eje

Peter Rost

1983-10-01, startades flygbussförbindelsen mellan Brommaplan, via Sundbybergs C, samt via Kista C  - till Arlanda flygplats.

/Peter