Den som gillar fjärrbussar skjuter på Länk med tysk text

Startat av BD, 15 februari 2014, 06:13:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



Efter en paus startar inte mercedesbussen. Några försöker knuffa igång den med bromsen lossar inte utan ström. En italiensk Volvo räddar med startkablar. Efter starten kör föraren på ett förnuftigt sätt vilket han inte gjort före pausen.
Författaren kunde inte få tag i tågbiljett varför han i stället hamnat ombord i bussen men bussresan gav ingen lust att återigen åka fjärrbuss.
Den som inte kan tyska kan använda http://translate.google.se/#de/sv/

http://asphaltfrage.wordpress.com/2014/02/12/wer-seinen-fernbus-liebt-der-schiebt-ein-erfahrungsbericht/

CW66

Ja, vad ska man säga?
Stolarna var inte bra, det var för trångt i bussen, föraren körde inte bra, bussen råkade inte starta - ALLT var dåligt för han hade ju betalat mycket mindre pengar än för ett ICE-tåg i 250km/h och trodde han skulle få exakt samma komfort och fart med bussen.

Kanske hade föraren glömt belysningen på i bussen (enl. tysk lag måste det alltid vara en viss belysning på vid ex olycka om man kör av vägen och allt skulle bli mörkt.). Slår man inte manuellt av den så drar den mer ström än vad man tror. Eller kanske någon ev. destinationsskylt fram med led-belysning stod på - och dom drar ström som bara den och kan göra en stående.
Jag pratar av egen erfarenhet *ähum*  :)

Tyckte 50 min försening när inte bussen startar var jäkligt bra ändå faktiskt. Alternativet hade varit att stå och vänta på en servicebil i både en och två timmar mer.

Beröm till föraren som löste problemet så snabbt han kunde!!

Ersa

Innerbelysningen i taket har ju två lägen på Setra och Mercedes, och det svagare läget är fabrikskopplat förbi huvudströmmen och lyser därför vidare trots att allt är avstängt och låst. Det svaga ljusskenet är svårt att notera för ovana förare, men dränerar batterierna snabbt. Dock syns det ju tydligt på instrumentbrädans mittre display om någon förbrukare är på, för då syns ett Kässbohrer-K eller Mercedes-stjärnan istället för en helt tom display.

På Swebus Express var det någon/några som helt glömde speca strömförsörjningen av 230V-omvandlaren på ett flertal av de nyare Volvo 9700, vilket gjorde att omvandlaren inte slogs av automatiskt då motorn stängdes av, utan var kopplad på huvudströmmen. Detta ledde till dränerade batterier på under tio minuter vid vissa busstationer, följt av utryckningar med Nato-kablar samt förseningar.