Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna

Startat av Fredde, 14 februari 2014, 23:49:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

För fattig för att få köra. I Dubai kan det bli så att de som inte har en tillräckligt hög månadslön – förbjuds från vägarna. Det rapporterar tidningen the National.

http://www.bytbil.com/nyheter/jv3kvkyg

Cero

Citat från: Fredde skrivet 14 februari 2014, 23:49:02 PM
För fattig för att få köra. I Dubai kan det bli så att de som inte har en tillräckligt hög månadslön – förbjuds från vägarna. Det rapporterar tidningen the National.

http://www.bytbil.com/nyheter/jv3kvkyg

Det är väl ungefär samma som händer här i Sverige, fast inte i form av förbud utan i form av höjda skatter och avgifter. Tycker många gånger de politiker och politiska partier som säger sig stå på "de svagas" sida i sin jakt på "de rika" de facto begränsar ekonomiskt svaga gruppers möjligheter mer än de rikas. Mest av alla kanske dock den s.k. "medelklassen" drabbas, för de som har det sämst har inget att förlora och de som är tillräckligt rika bryr sig inte. Medelklassen försöker göra rätt för sig och blir ofta förlorare i samhället.

JDS

Citat från: Cero skrivet 15 februari 2014, 10:55:37 AM
Det är väl ungefär samma som händer här i Sverige, fast inte i form av förbud utan i form av höjda skatter och avgifter. Tycker många gånger de politiker och politiska partier som säger sig stå på "de svagas" sida i sin jakt på "de rika" de facto begränsar ekonomiskt svaga gruppers möjligheter mer än de rikas. Mest av alla kanske dock den s.k. "medelklassen" drabbas, för de som har det sämst har inget att förlora och de som är tillräckligt rika bryr sig inte. Medelklassen försöker göra rätt för sig och blir ofta förlorare i samhället.

Ja, det är verkligen synd om alla mellanchefer och akademiker i Sverige som tvingas in i slaveri för att betala räntorna på sina bostäder. Men om de verkligen kände sig drabbade av detta, borde de då inte sluta att rösta som de gör? Det är ju trots allt Sverige och inte Asien du talar om nu. Men det är klart, de är väl indoktrinerade och tror att allt är som det ska vara. Börjar bli lite långsökt att skylla det på tidigare regeringar dock...

jocke

Fast varför kämpa emot det ostoppbara.

Världen har aldrig varit, är inte, kommer inte vara rättvis.
Ju tidigare man inser detta ju bättre. Vissa kommer ha de bättre o vissa sämre. Bara gilla läget. Det är ingen regerings fel att det är så. Det är så ett samhälle fungerar. Och det är tur de.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

JDS

Citat från: jocke skrivet 15 februari 2014, 16:24:14 PM
Fast varför kämpa emot det ostoppbara.

Världen har aldrig varit, är inte, kommer inte vara rättvis.
Ju tidigare man inser detta ju bättre. Vissa kommer ha de bättre o vissa sämre. Bara gilla läget. Det är ingen regerings fel att det är så. Det är så ett samhälle fungerar. Och det är tur de.

Lätt för dig att säga. Dina föräldrar, och deras, och så vidare, har ju i århundraden kämpat mot det du kallar ostoppbart. Resultatet har blivit att du har det ganska bra. Och då kan du ju kosta på dig att säga så där. Du skulle förstås inte ha något emot ett mer orättvist samhälle, så länge det inte drabbar dig...

1896

Claes Malmberg sa i TV för ett antal år sedan, apropå samhällsutvecklingen, att någon hade ställt frågan: "- Det våra förfäder kämpade för, var det fel ? Han sa vidare att det gjorde honom förbannad.

Rätt så träffsäkert tycker jag.  8)

jocke

Citat från: JDS skrivet 16 februari 2014, 12:20:56 PM
Lätt för dig att säga. Dina föräldrar, och deras, och så vidare, har ju i århundraden kämpat mot det du kallar ostoppbart. Resultatet har blivit att du har det ganska bra. Och då kan du ju kosta på dig att säga så där. Du skulle förstås inte ha något emot ett mer orättvist samhälle, så länge det inte drabbar dig...

Fast du vet väl inte vad jag har för levnadssituation.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

JDS

Citat från: jocke skrivet 17 februari 2014, 18:24:07 PM
Fast du vet väl inte vad jag har för levnadssituation.

Nej, fast om den vore dålig så verkar det ologiskt att du skulle argumentera för orättvisor?!?

jocke

Citat från: JDS skrivet 17 februari 2014, 21:20:30 PM
Nej, fast om den vore dålig så verkar det ologiskt att du skulle argumentera för orättvisor?!?

Jag argumenterar inte för orättvisor. Jag säger bara att världen skulle inte fungera utan orättvisor.

Om alla hade det lika bra skulle ingen vilja göra tex skitjobbet. Om alla var miljonärer, vem skulle vilja jobba som städare eller på mcdonalds, eller andra jobb som folk ofta ser ner på?

Vem skulle vilja slita för att fixa fram mat, som bönder tex, om alla hade det lika bra oavsett vad dom gjorde?

En värld som är rättvis rakt igenom skulle inte överleva.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

JDS

Citat från: jocke skrivet 17 februari 2014, 22:51:46 PM
Jag argumenterar inte för orättvisor. Jag säger bara att världen skulle inte fungera utan orättvisor.

Om alla hade det lika bra skulle ingen vilja göra tex skitjobbet. Om alla var miljonärer, vem skulle vilja jobba som städare eller på mcdonalds, eller andra jobb som folk ofta ser ner på?

Vem skulle vilja slita för att fixa fram mat, som bönder tex, om alla hade det lika bra oavsett vad dom gjorde?

En värld som är rättvis rakt igenom skulle inte överleva.

Du argumenterar visst för orättvisor. Du säger att man inte ska försöka stoppa dem.

En rättvis värld behöver inte betyda att alla är miljonärer. Det behövs inte ens pengar i en fullständigt rättvis värld. Städare och bönder behövs det nog däremot. Men om de har det lika bra som alla andra, så har de ju ingen anledning att vara missnöjda med sin sociala ställning.

Detta är naturligtvis ett orealistiskt tankeexperiment, men det beror inte på att orättvisor är bra, utan snarare på att människors omdöme fungerar olika. Vissa tenderar att utnyttja andra, och det fungerar tyvärr. Om det inte vore för dem, så skulle nog samhället vara mer jämlikt.