Jag vill veta mer om Nobina 5602 (TAE832) som går för ul i uppsala

Startat av eldani, 14 februari 2014, 18:51:44 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

eldani

Jag såg den i kväll i Hallstavik den kom som 805 från Uppsala och den gick till baka till  Uppsala som 805. Den var för hög att gå under bron som dom andra Bussar för att vända. Den som körde den fick back och köra fram och tillbaka. Där man går på och av bussarna. Jag har aldrig set den här tidigare. Jag hoppas att någon vet mer om den bussen och var den har gåt i trafik tidigare. Med vänlig hälsning Eldani (Daniel)

j-a

5602 är en fd Swebus express,har för mig att den ursprungligen var placerad i Malmö,den har gått i UL trafik ett antal år nu,även 5603 går i Uppland och är samma modell :)

eldani

Tack för den informationen. Med vänlig hälsning eldani (Daniel)

allan 99

Citat från: eldani skrivet 14 februari 2014, 18:51:44 PM
Jag såg den i kväll i Hallstavik den kom som 805 från Uppsala och den gick till baka till  Uppsala som 805. Den var för hög att gå under bron som dom andra Bussar för att vända. Den som körde den fick back och köra fram och tillbaka. Där man går på och av bussarna. Jag har aldrig set den här tidigare. Jag hoppas att någon vet mer om den bussen och var den har gåt i trafik tidigare. Med vänlig hälsning Eldani (Daniel)
det är väl volvo 9700 modellår 2002 som jag har rätt
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Bjorkm

Hur länge får man köra med bussar av årsmodell -02 i Uppland? Kan inte vara så länge till. Vilka åldersregler finns i Uppland?

eldani

Tack för den informationen. Med vänlig hälsning eldani (Daniel)

Björne75

Det var meningen att 5602 skulle skickas till Värmland, men den kommer nu att stanna i Uppland ett tag till pga bussbrist.

Jacob

Har inte sett 5603 på ett tag nu, är den kvar i Uppland?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bese001

Lite tilläggsinfo om 5602 och 5603.

Båda var även en kortare period hos Nobina Katrineholm (reggade där) efter Swebustiden: 5602 mellan 201008-201011. 5603 (Swebus Jönköping)
var i Katrineholm 201008-2011-02 (står 2012-09 hos trpt-styrelsen men inte alltför sällan glömmer man att regga om).

Om nu någon är intresserad :)

caa

Ersa

Citat från: Bese001 skrivet 18 mars 2014, 18:44:47 PM
Lite tilläggsinfo om 5602 och 5603.

Båda var även en kortare period hos Nobina Katrineholm (reggade där) efter Swebustiden: 5602 mellan 201008-201011. 5603 (Swebus Jönköping)
var i Katrineholm 201008-2011-02 (står 2012-09 hos trpt-styrelsen men inte alltför sällan glömmer man att regga om).

Om nu någon är intresserad :)

Rent fysiskt var de i Nyköping ett tag. Tills en viadukt kom i vägen. Då förflyttades de vidare till Uppsala och fick ny gul lack ovanpå den gröna lacken som knappt hunnit torka.
Egentligen kan man säga att de återvände till Uppsala, då de ofta fanns vid Uppsaladepån under sin långa Swebus Expresstid. Redan då fanns skarpa interna regler på Swebus Express att en viss viadukt i Nyköping aldrig fick passeras.

Stefan P

Hej

Både 5602 och 5603 skall vara kvar i Uppland, de går på Forsmarkslinjerna och skall vara kvar.

mvh Stefan P

caa

såg 5603 inne på verkstaden i uppsala idag så den är kvar. Jobbade med 5602 för någon vecka sedan så den är också kvar.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 18 mars 2014, 22:30:07 PM
Rent fysiskt var de i Nyköping ett tag. Tills en viadukt kom i vägen. Då förflyttades de vidare till Uppsala och fick ny gul lack ovanpå den gröna lacken som knappt hunnit torka.
Egentligen kan man säga att de återvände till Uppsala, då de ofta fanns vid Uppsaladepån under sin långa Swebus Expresstid. Redan då fanns skarpa interna regler på Swebus Express att en viss viadukt i Nyköping aldrig fick passeras.
Det var 5606 som besökte viadukten
I branschen i 40 år

Bjorkm

Verkar som dessa bussar ska tas ur trafik till sommaren. Är det någon som vet om dessa kommer att få någon ersättare till hösten eller kommer det några år nyare buss från Dalarna?

http://www.bustradecenter.com/ads.php?id=18535