Huvudmeny

687

Startat av Buzzlover, 14 februari 2014, 17:23:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Ja alltså vem kör den jag såg idag Arriva 7057 köra på den och en annan dag en VDL är det Norrort eller Märsta som kör den linjen?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buss-busen

Citat från: Buzzlover skrivet 14 februari 2014, 17:23:49 PM
Ja alltså vem kör den jag såg idag Arriva 7057 köra på den och en annan dag en VDL är det Norrort eller Märsta som kör den linjen?

Okvista kanske.

Mikey

Både Märsta och Norrort kör vissa turer.

igel

CitatBåde Märsta och Norrort kör vissa turer.
Att kalla det Norrort är väl något olyckligt. Använd helst Täby för huvudgaraget i området eller E20 som SL kallar upphandlingsområdet. För övrigt tror jag att det har varit mestadels Okvista depån (Märsta & E20(Täby)) som har kört 687.

Tommy E

Citat från: igel skrivet 14 februari 2014, 22:21:52 PM
Att kalla det Norrort är väl något olyckligt. Använd helst Täby för huvudgaraget i området eller E20 som SL kallar upphandlingsområdet.

Om du vill får du gärna förklara närmare varför du tycker ordvalet är olyckligt. (Jag menar inte att du har fel, utan är bara intresserad av att veta hur du tänker.) I E20 ingår väl även Råsta- och Lundadepån samt diverse spårtrafik?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Karsten

Citat från: Tommy E skrivet 14 februari 2014, 22:32:04 PM
Om du vill får du gärna förklara närmare varför du tycker ordvalet är olyckligt. (Jag menar inte att du har fel, utan är bara intresserad av att veta hur du tänker.) I E20 ingår väl även Råsta- och Lundadepån samt diverse spårtrafik?

Norrort är en helt korrekt benämning på trafikområdet och den som använts under lång tid oavsett entreprenör. Det som nu kan skilja är att den gamla Vallentunadelen (linje 524,660-668) rent kontraktuellt ligger i Märstaavtalet, men det ingår rent driftmässigt i Norrort.

Märsta kör förresten inte något på 687 i den här tidtabellen, Norrort kör allt.

Mikey

Citat från: Karsten skrivet 14 februari 2014, 22:53:37 PM
Norrort är en helt korrekt benämning på trafikområdet och den som använts under lång tid oavsett entreprenör. Det som nu kan skilja är att den gamla Vallentunadelen (linje 524,660-668) rent kontraktuellt ligger i Märstaavtalet, men det ingår rent driftmässigt i Norrort.

Märsta kör förresten inte något på 687 i den här tidtabellen, Norrort kör allt.

Okej, då har det ändrats för tidigare har 687 körts av båda samtidigt. Intressant förövrigt, för 7057 rullade i Märsta för bara ett par dagar sedan.

Ersa

Citat från: igel skrivet 14 februari 2014, 22:21:52 PM
Att kalla det Norrort är väl något olyckligt. Använd helst Täby för huvudgaraget i området eller E20 som SL kallar upphandlingsområdet. För övrigt tror jag att det har varit mestadels Okvista depån (Märsta & E20(Täby)) som har kört 687.

Enligt Wikipedia har området Norrort inga exakta avgränsingar, så ordet Norrort kan betyda flera saker, beroende på om det är mäklarannonser, polismästardistrikt, åklagarkammare, eller landstingets busstrafik. Norrorts polismästardistrikt omfattar t.ex kommunerna Järfälla, Sollentuna, Sigtuna, Upplands-Bro och Upplands Väsby, men när vi kommer till busstrafiken blir det helt annorlunda.
Idag används namnet Trafikområde Norrort om SL-trafiken för området som innefattar kommunerna Danderyd, Täby, Vaxholm, Åkersberga samt södra delarna av Vallentuna kommun. Att kalla trafikområdet bara för Täby blir fel med tanke på att Täby är en så geografiskt liten del av området.

All trafik inom Norrtälje kommun går under namnet Trafikområde Roslagen, där Norrtälje samhälle är en liten geografisk del av den till ytan stora kommunen (som utgör en tredjedel av länet). Med 2-8 mil mellan de olika depåerna skulle det bli lite fel att kalla hela området för Norrtälje. Rent geografiskt brukar även stora delar av Uppsala län räknas som Roslagen, t,ex Knutby, Östhammar, Öregrund och Forsmark.

Man skulle kunna använda "Södra Roslagen" och "Norra Roslagen", men även det skulle skapa nya missförstånd, då Hallstavik skulle kunna hamna med Östhammar, Öregrund och Forsmark i norr, medan Rimbo i söder (som idag ofta kallas för Södra Roslagen) skulle kunna paras ihop med Vallentuna, Täby, och Åkersberga.

bussvictor

687 kör okvista alla turer förutom en på morgonen som Täby kör

Bussvictor